NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 102,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
102 CYRILL XXXVII.



Ríhovského Offertorium „In virtute tua” jest pracováno v mírné polyfonii a jest v nęm

patrným charakter skladeb mistrových.

Prednáška „Práce a snahy cyrillské” konstatuje, co jiz Obecná jednota Cyrillská vy-

konala a jaké si vytkla další cíle. Praktické cvicení v chorálu dle vydání vatikánského

vedl docent dr. C i b u 1 k a. Bylo patrno, ze se tu osvędcila notace m o d e r n í dle vy-

dání, jez porídila Obecná jednota Cyrillská. Professor H r o m á d k a z Brna poukazuje

v prednášce o elementárním vyucováni hudbę, zpęvu na nové proudy a methody pri vyuco-

vání hudbę a zpęvu. Ceský Palestrina, K r i š t o f H a r a n t z P o 12 i c, svým pętihlasý m

„Sanctus” (vydáni O. J. C.) vzbudil obdiv a nadšeni, kdyz byl cvicen.

Velmi zajímavou byla prednáška p. komisare ministerského, inzenýra E. M ó I z e r a,

který na modelech a obrazech ukázal, jak veliký jest rozdíl mezi dosavadním uzívaným sy-

stemem pneumatickým a elektromagnetickým, pri nęmz zvláštę byl ozev velmi presný a rychlý.

Pan reditel L e d v i n a mistrnę zahrál v kostele sv. jakuba s naprostou precisnosti a

umęleckým rejstríkováním následující skladby:

1. G. Frescobaldi : a) Praeambulum. b) Ricercare.

2. J. G. Muffat : Toccata o trech vętách.

3. J. G. Eberlín : Toccata D-mol.

4. J. Š. Bach : a) Praeludium a Fantasie G-dur. b) Fuga D-mol.

5. J. Rheinberger : První vęta ze Sonaty D-dur.

6. J. Piutti : Fantasie G-mol.

7. Max Springer : Slavnostní prealudium D-dur.

8. Smetana-Klicka : Vyšehrad.

Varhany zhotoveny závodem p. Antonína Mólzra v Kutné Hore.

Vecerním pozehnáním v kostelícku sv. Jana skoncen první den. Dojímavo bylo sly-

šeti Dvorákűv hymnus, který pűvodnę komponoval Dvorák pro svého prítele G~bla.



19. cervence: Pri ranní mši sv. dnešní, kterou obętoval prof. dr. Kolísek, znęla

prostorami velechrámu Panny Barbory K u b á t o v a ,Missa solemnis" (Edice „Cyril”) pro

smíšený sbor s prűvodem varhan a kvartetta dechových nástrojű. Skladba pűsobila dojmem

strhujícím, jsouc provedena rízením samého jejího autora, který také dirigoval smíšený sbor

dne vcerejšího. Red. Ledvina celý program pęvecký do nejmenších detailű sám nacvicil a

odevzdal maršálskou hűlku red. Kubátovi, aby sám zasedl za varhany. Po recitovaném

offertoriu pridáno bylo R i h o v s k é h o náladové A v e v e r u m" pro zenský ctyrhlas.

Vrcholem produkce bylo S a n c t u s pętihlasé od ceského pána K r i š t o f a H a r a n t a

z P o 12 i c, který vedle své diplomatické práce vęnoval se skladbę hudební a jiz dle toho

mála, co dosud známe, musíme ho povazovati za ceského Palestrinu. Mešní skladba Haran-

tova nalezena byla v archivu vratislavském dr. Z. Nejedlým a uverejnęna v edici ,Cyrill".

Sledující hlasy v bohaté polyfonii jakoby byly rojem andélíckű, kterí o závod bęzí k trűnu

bozímu, aby tam provolávali zbozné ,hosanna". Proplétající se hlasy a sbíhající se ko-

necnę v mohutnou oslavu bozí podobaly se bohatému zebroví chrámovému, jez sbíhají se

a zachyceny jsou mohutnými svorníky.. Chrám Panny Barbory tu vyslechl skladbu sobę

ruvitou ...

Pri dnešním koncertu varhanním na stroji stavitele Tucka vzpomnęl mistr L e d v i n a

zvláštę G u i l m a n t a, nedávno zesnulého, tvűrce to moderny v oboru varhanní skladby.

Poutavou byla historická prednáška msgra. arcidękana V o r 11 c k a, kterou vysvętlil osudy

velechrámu a jez byla praeludiem k prohlídce památek stavitelských ve staroslavném męstę

horním. Dr. Kolísek vcera vecer pri akademii zpíval ukázky z písní uhersko-slovenských a

dnes podal jejich rozbor; dokázal, ze kotví na podkladu chorálu rehorského, ze jsou v to-

ninách reckých a starccírkevních slozeny a bęhem doby bohuzel u mnchých z nich byl ráz

jejich setren a porušen vnikáním i cizích zivlű na Slovensko.

Prednesem nękolika pisní potvrdil svá theoremata, zalozená na vędeckých studiích

svých a slovenských znatelű domácí písnę. Dr. C i b u 1 k a pokracoval dnes zcela prakticky

bez dlouhých a zbytecných theoretických výkladű ve cvicení chorálu edice vatikánské dle

G r a d u a 1 e p a r v u m (ed. ,Gyrill"). Reditel K a š p a r ne právę barvami rűzovými lící

smutné pomęry na venkovských kruchtách a pojednává o zpűsobu, jak opatriti reditele kűru

pro venkovské opuštęné chory. Navrhuje zríditi komisi, jez by po nálezitém uvázení pod-

jala se akce a hledęla nápravy. Diecése b u d ę j o v i c k á opętnę zádá Obecnou Jednotu

Cyrillskou za zrízeni j e d n o r o c n i h o k u r s u pro ty, kterí by pri nynęjší neúpravę mís

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ