NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 104,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
104 CVRILL XXXVII.



sporu, jejz męl se zpęvákem Senesinem, byla nęt k této skladbę dala návštęva Bachova

zalozena druhá operní akademie, jíz strznila u Bedricha Velikého 1647, kde Bach pre-

šlechta z oposice proti dvoru královskému. ludoval na dané mu králem thema. Navrátiv

Hándel ztratil v tomto sporu své celé jmęní se B. do Lipska, zpracoval toto thema ve 12

a obrátil se od tvorby operní k oratoriu. vętách. »Das .uohltemperierte Kla

Jeho oratorní díla jsou jednak svętská, jed- v i e r« obsahuje ve dvou svazcích po 24

nak duchovní. K prvým nálezí : D e b o r a h, nraeludiích a fugách v chromatickém sera-

Athalia, Cecilská óda, (téz zvána zení ve všech toninách durových a mollových.

»Timotheus« neb »Oslava Alexandra neb Búlow nazývá toto veledílo starým zákonem

»Macht der Tonkunst«) ; k druhým: I s r a e l hudby; nový zákon dle nęho jest 32 sonát

v Egyptę, Messiáš, Samson, Jo- Beethovenových. Dále dokazuje Bachovu

sef, jefta, Balsazar, Šalomoun slávu » U m ę n í f u g y,,, jez obsahuje 15 fug

atd. Nejslavnęjším jeho dílem je trojdílný a 4 kánony na stejné thema, G o 1 d b e r g-

»M e s i á š,. První díl jedná o narozeni s k é v a r i a c e, chromatická fantasie s fu-

Pánę a jeho pűsobení na zemi, druhý gou, 16 k o n c e r t u dle Vivaldia, v nichz

o zmrtvýchvstání Pánę a rozšírení Kristovy prenesl formu houslového koncertu na kla-

nauky, tretí o posledních vęcech. Poslední vír. — Veliký význam má pro komposici

své oratorní dílo »Jefta < psal Hándel roku v a r h a n n í. Psal pro varhany chorální

1751 jsa skoro slepým a dával je 8 dní pred figurace, toccaty, fugy, sonáty,

svou smrtí (1759). p a s s a c a g 1 i i z C-moll. Svými skladbami

Mimo to napsal sonáty pro housle a cello, vyvrcholil Bach varhanní fugu, Sweeiingkem

concerti grossi pro hoboj, ve kterých pri- zapocatou. Pro h o u s l e napsal 3 partie

klání se k smęru Corelliovę, triové sonáty, a 3 sonáty; zvláštę vyniká veliká chaconna

koncerty pro varhany, klavírní a varhanní z d moll partie. Napsal téz pro housle sonáty

suity, Utrechtské a Dettingské »Te Deumr, s vypracovaným partem klavírním a cetné

»Feuermusik< a »Wassermusik« atd. Jeho krásné chorály. Jeho díla nedosáhla nikdy

oratoría jsou mnohem prístupnęjší a proto po- té populárnosti jako Hándelova. Pašije dle

pulárnęjší, nez Bachova. Handl se totiz sv. Matouše byly teprve Mendelssohnem

v Italii naucil mistrnę psát pro lidské hlasy, provedeny v berlínské akademii r. 1829.

kdezto Bach od sboru zádá casto instru- Bach 3 roky pred svou smrtí oslepl.

mentálních výkonű.

41. Význam stejnomęrné temperatury.

40. Jan Šebestian Bach.

Veliký význam pro vývoj hudby męla stejno

Jan Šebestian Bach nar. 1685 v Eisenachu, męrná temperatura O n d r e j e W e r c k-

zemre: r. 1750 jakc kantor Tomášské školy m e i s t r a. Kdyz 12 kvint, jez lze utvoriti

v Lipsku. Proti rušnému zivotu Hándelovu z 12 tónű chromatické oktávy, naladíme úpinę

plynul zivot Bachűv velice klidnę. Byl hous- cistę, t. j. v prirozeném pomęru 2:3, pak po-

listou, kapelníkem a varhaníkem v menších slední kvinta neshoduje se presnę s oktávou

męstech stredního Nęmecka (Kóthen, Wei- tónu, od nęhoz jsme vyšli, nýbrz prevyšuje

mar, Miihlhausen). Na jeho tvorbu pűsobili jej o t. zv. pythagorejské komma. Aby se do-

varhaníci Bóhm, Reinken a Buxtehude. cílilo cisté oktávy, kterou nutno jest za-

R.1723 stal se Tomášským kantorem v Lipsku, konciti stupnici, odstraní se prebytek pytha-

kde pűsobil az do své smrti. Byl neobycejnę gorejského kommatu snízením ostatních tónu;

plodným. Z jeho dęl vynikají p a š i j e dle se- takto vzniklé ladęní zove se temperované.

psání sv. Matouše a Jana, pęt rocníkű c í rk e v- Temperování dęlo se az do konce XVII.

n í c h k a n t á t pro všechny svátky a nedęle, století tím zpűsobem, ze jen nękolik kvint

v nichz vrcholí forma kantátová, pęstovaná bylo snízeno potud, pokud toho bylo za-

pred ním Buxtehudem, Gabrielim a Via- potrebí k dosazení cisté oktávy; ostatní

danou; dále H o h e M e s s e« z h moll, kvinty byly ladęny úpinę cistę.

4 menší mše, pętihlasé M a g n i f i c a t, vá- Varhany tím zpűsobem ladęny byly v ne-

nocní, velikonocní a svatodušní o r a t o r i u m. stejnomęrné temperature a poskytovaly jen

Predchűdcem jeho v oratoriu byl S c h ii t z, nękolik tonin cistę ladęných, ostatní byly

H a m m e r s c h m i d t, S e b a s t i a n i a falešné. Koncem XVII. stol. v y n a l e z l

G e s i u s. Pro klavír napsal Bach 15 dvou - nový zpűsob ladęní O n d r e j W e r c k-

hlasých a 15 trojhlasých i n v e n c í (sám je m e i s t e r, varhaník v Halberstadtę. Roz-

nazval symfoniemi), malé p r a e l u d i e a dęlil totiz pythagorejské komma na všechny

f u g y, 6 francouzských a 6 anglických kvinty stejnomęrnę, címz kazdá kvinta byla

suit, »Musikalisches Opfer«. Pod- snízena o ';', s pythagorejského kommatu: Tím

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ