NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 105,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII.

CYRILL

105

stala se kazdá kvinta ponękud rozladęnou;

naše sluchové ústrojí však této nesrovna-

losti nepozoruje. Na základę tohoto ladęní

lze modulovati i do nejvzdálenęjších tonin,

cehoz dríve nebylo mozno.

c

7 oktáv

c 5

pytli. kouuna

_

12 kvint cistých

his 5

p. k.

kv. cisté

kv. sníz. o'/ pyth. kommatu.

P. k.

C ---

----

c 5 rozdęleno

na l kvint.

C 5 rozdęleno

- Všechny kv. snízeny o'112 pyth. kom.



nals la-iut.

Veškeré nástroje klávesové ladęny jsou

tím zpűsobem. Werckmeistrűv vynález došel

souhlasu u nejvętších soucasníkű. O jeho

rozšírení získali si zásluh P r a e t o r i u s,

Marpurg, Telemann, Mathesson

a R a m e a u, zejména však J. Š e b. Bach

svým dílem »Wohltemperiertes Klavier<.

42. Gluck a jeho reformy

Gluck, nar. 1714 ve Weidenwangu, obdrzel

první vędecké a hudební vzdęlání v Ceské

Lípę, Chomutovę, v Praze u Cernohorského,

jenz ucil téz Tartinia, Tűmu, Zacha a See-

gerta. Pozdęji vzdęlával se G. v Italii u Sam-

martina. Zil krátkou dobu v Londýnę,

zemrel jako vrchní kapelník ve Vídni 1787.

Ve svých prvních operách krácí Gluck ve

stopách neapolské opery (Al. Scarlatti).

Tento sloh klade hlavní váhu na stránku

hudební a teprve v radę druhé pęstuje

stránku dramatickou. Pod vlivem hudby

Hándelovy a Rameauovy rozhodl se Gluck

tento smęr opustiti a kladl dűraz na stránku

dramatickou, jako to ucinil Monteverdi a

Lully. Gluck v operách »Orfeus«, »Alceste,

»Paris a Helena« nastupuje cesty re-

formní, o nichz promlouvá v predmluvę

k »Alcestę«. Praví, ze se snazil vrátiti hudbu

jejímu pravému úcelu, aby slouzila básni,

aniz by prerušila dęj a zdrzovala ho zby-

tecnými ozdobami. Hudba má text podpo-

rovati, jako dobrá kresba má býti pozved-

nuta leskem barev. Symfonie nemá byti leda-

bylou predehrou, nýbrz má posluchace pri-

praviti na dęj. Gluck arie nezavrhl, nýbrz

vy, voril ji v úpinę novém slohu jako inte-

grující cást opery. První jeho práce nedošly

v Nęmecku úspęchu; kritika (Agrikola v Ber-

línę) soudila, ze se stanoviska hudebního

dramatu jest v nich príliš mnoho hudby a

po stránce operní prý príliš málo hudby.

Gluck pronikl teprve v Parízi, kde mu pri

pravil pűdu Lully, Rameau a Grétry. V Pa-

rízi se dávala jeho » 1 f i g e n i e v A u 1 i d ę,«

první to opera s motivicky prokompono-

vanou ouverturou; potom » Orfeus« a

»Alcesta«. Kdyz chtęl komponovati operu

»Roland«, prosadila italská strana, ze ten-

týz text byl prenechán téz P i c c i n i o v i.

Gluck rozzloben spálil své skizzy a napsal

»Armidu«. »Roland« docílil úspęchu veli-

kého, kdezto »Armida z byla provedena

s menším úspęchem. Paríz se rozdęlila

ve dva tábory, Gluckistű a Piccinistű, které

se navzájem prudce potíraly. Ve prospęch

reformních snah Gluckových rozhodla jeho

poslední veliká opera »I f i g e n i e n a

T a u r i d ę.« Piccini napsal operu na týz

text, jez v boji s Gluckovou stejnojmennou

operou podlehla. Gluck jest reformátorem

vázné italské opery. Sjednotil ve svých dí-

lech dramatický dęj, mistrnę lícil vášnę i po-

vahy a velikou pozornost vęnoval recita-

tivu. Mimo uvedené veliké opery zpracoval

francouzskou hru pastýrskou »Královnu

máje«, psal symfonie, triové sonáty, krásné

»De profundis« pro sbor a orchestr, 8 zalmú

~I capella.

43. Synové J. Šeb. Bacha.

Hudebnę nejvýznamęjší.svnové I. Š. Bacha

byli: Wilhelm Friedemann, (zvaný Hallský

Bach), v nęjz otec skládal veškeré nadęje;

syn oddal se však bezuzdnému a lehko-

myslnému zivotu a nemohly se tudíz vyvinouti

jeho vlohy. Výbor z jeho dęl usporádal

R i e m a n n. Veiikolepý varhanní koncert

z d moll aranzoval August Strádal ku pred-

nesu koncertnímu pro klavír.

Karel Filip Emanuel (1714—1788) byl

zván Berlínský nebo Hamburský Bach.

Napsal velikou radu symfonií, z nichz vyniká

D dur; jeho oratorium »Petrus« tvorí spoj-

ku mezi tvorbou T. Š. Bacha a Mendels-

sohna. U F. E. Bacha jeví se charakteri-

stické napodobení vokálního recitativu v in-

strumentální hudbę, jehoz pozdęji pouzíval

zejména Beethoven v sonátę op. 31 c. 2, v po-

sledních sonátách a kvartettech. F. E. Bach

proslul dílem ,Pokus o správnou hru

klavírní«. Z jeho sonát »pro znalce a milov-

níky« vydal Búlow 6 k prednesu koncert-

nímu. F. E. Bach jest jedním z prvních zá-

stupcú slohu galantního. J. Krištof Bach,

zvaný Bach Biickeburský a Jan Kristián,

Bach Milánský cili Anglický psal v lehcím

slohu a pęstoval téz skladbu operní.



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ