NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 106,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
106 CYRILL XXXVII.







44 Jan Stamitz. se 125, z nichz vyniká zvláštę 12 londýn-



ských; nękteré z nich mají ustálené názvy,

Jan Stamitz 1717-1757, nar. v Nęmeckém jako »S úderem kotle= (Mit dem Pauken-

Brodę, zemrel jako koncertní mistr v Mann- schlag),>Vojenská, (Militársymph.), »Na roz-



heimu. První uvedl v hudbu elementární loucenou« (Abschiedssymph.) K symfoniím



kontrast. V této náhlé zmęnę nálady a je- cítají se t. zv. »Divertimentin, »Kas-

jího výrazu (rychlé strídání dur a moll, ff a pp, sace« a »Serenady«.

taktu a tempa) vidíme podstatný prvek slo-

Jsou to cyklické formy pro jednoduše

hové reformy, provedené Stamitzem, která obsazený orchestr, urcené k provedení ve



pűsobila sensacnę a nabádala k nápodo- volné prírodę. Kassace jest hudba na roz-

bení. Do orchestru uvedl rohy a klarinety. loucenou, serenada je zastavenícko, diverti-



Jeho pűsobením konecnę odloucila se sym- menty tvorí stred mezi partitou a smycco-



fonie koncertní (pęstovaná Graunem, F. vým kvartettem. Dále napsal Haydn 175

Em. Bachem a Bendou) od symfonie operní. skladeb pro baryton; je to nástroj

Stamitz rozšíril formu symfonie, ze vsunul gambę podobný, vętší nez viola, menší

mezi adagio a finale jako IV. vętu menuet nez cello ; hrác jej drzel mezi kolenama.



s kontrastujícím triem. Tuto novou formu, Mimo to slozil 24 menších oper (Krivý



jez se stala smęrodatnou pro další vývoj dábel), 15 mší, (Mariazellská a Nelsonova),

symfonie, nalézáme hned v jeho prvním 44 klavírních sonát, písnę atd. Pre-

díle, geniálních to šesti orchestrálních triích. nesením sonátové formy na rűzné instru-



Tvorí most mezi J. Š. Bachem a vídeń- ..nentální kombinace stal se tvűrcem k 1 a-

skými klassiky. Charakteristickým pro Sta- v í r n í h o t r i a (35) a smyccového kvarteta

mitzovu tvorbu jest mistrné vedení bassu a

intermitující vedení hlasű ostatních, kterého Z jeho 83 kvartet vyniká »kvarteto cí-



pozdęji zejména vyuzil Beethoven. Vedle sarské« s variacemi na hymnu rakouskou,



Stamitze vynikl R i c h t e r a F i 1 t z, tak- kterou sám slozil na slova Haškova. Haydn

téz v Mannheimu, jako spolutvűrce symfonie. ietvűrcem klassického symfonického



Stamitz męl celou radu epigonű, k nimz o r c h e s t r u. Píše pro nástroje zpűsobem,

se cítá Dittersdorf, Malder, Gos- odpovídajícím jich individualitę. Zásluhy



sec, Benda, Myslivecek atd. o rozvoj symfonické formy dríve mu pri-



pisované nálezejí dle novęjšího badání Sta-

45. Jos. Haydn. mitzovi. Haydn zemrel r. 1809 ve Vídni.







Josef H a y d n narodil se roku 1732 46. W. A. Mozart.



v Rohravę nad Litavou v Dolních Rakousích Wolfgang Amadeus Mozart narodil se

jakozto syn kolárűv. Prvním ucitelem jeho byl r. 1756 v Solnohradę jako syn kapelníka



Frankh v Hainburce. Po 10 let byl voka- Leopolda Mozarta ; zemrel r. 1791 ve Vídni.

listou ve svatoštępánském chrámę ve Vídni; Vynikl záhy jako zázracné dítę, s nímz



pak ucil se u slavného pęvce Pdicoly Por- otec podnikl radu umęleckých cest ; z tęch



pory, zakladatele neapolské školy pęvecké. zvláštę význacnou byla cesta do Italie, kde

Pri tom vzdęlával se soukromę na dílech: se Mozart seznámil se Sammartinim, Padre



»Gradus ad Parnassum« od Fuxe, »Doko- Martinim a Vallottim. V Rímę napsal z pa-



nalý kapelník« od Mathessohna, na klavír- męti Allegriovo »Miserere«, jednou je pouze



ních sonátách F. E. Bacha a jeho »po- poslechnuv. Dospęv v umęlce, marnę snazil

kusu o správnou hru klavíru«. Rok byl se nalézti místo, zajištující existenci. Rok



kapelníkem u hrabęte Morzína v Dolním pred svou smrtí odmítl nabídku Bedricha II.,



Lukavci u Plznę, po 30 let pak kapelníkem jenz ho chtęl uciniti dvorním kapelníkem



u knízete Esterházya. Po rozpuštęní kapely s platem 3000 tolarű. -- Jeho význam



odebral se do Vídnę maje výsluzného spocívá hlavnę na poli opery. Dal

1000 zl. Podnikl odtud dvę cesty do Lon- italské komické opere klassickou formu



dýna, které mu prinesly veliké umęlecké a i obsah, pouziv zásad Gluckových. Mistrnę



financní úspęchy. lící charaktery jednajících osob. Mistrovské



Veliký jest pocet dęl Haydnových. Jsou jeho opery jsou :» I d o m e n e o«, B e 1-

to predevším tri o r a t o r i a: »Tobiáš« monte a Constanze« cili »Unos ze



(I1 ritorno di Tobia), »Stvorení« (Schdpfung) Serailu«, »Figarova svatba«, »Don



a »Ctvero rocních pocasí« (Jahreszeiten). Giovanni« (Donjuan), »Cosi fan tut-

»Sedm slov na krízi« je pűvodnę rada in- te«, »Titus«, »Kouzelná flétna«. »Figa-



strumentálních adagií, jez pozdęji M. Haydn rova svatba« byla ve Vídni chladnę prijata,



zpracoval v oratorium. S y m f o n i í cítá docílila však velikého úspęchu v Praze.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ