Různé zprávy
Ročník: 1911; strana: 110,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
110

CYRILE

XXXVII.

Nejlepších a nejjistęjších výsledku docílí se, kde knęz sám muze zpęv cviciti, ale

i kdyz to sám nedovede, vzdy mu má vęnovati pozornost a projevovati zájem o nęj,

jmenovitę býti prítomen, cvicí-li se v kostele po sluzbách Bozích,

Vęc vyzaduje i zaslouzí nejen nadšení, nýbrz i veliké mnohdy trpęlivosti. V do-

brotę se docílí lepších výsledku; zvláštę ve škole dovolávati se príslušných narízení do-

porucuje se teprve az tehdy, kdyz v dobrotę nelze poríditi.

P o z n á 1n k a. Nękteré konstituce byly prohlášeny hned na synodę, jiné pozdęjí.

Tato XXX. vyšla teprv nyní. Nękolik jich ještę je neuverejnęných.

11"1 RUZNÉ ZPRÁVY. 1011

H našemu obrázku. Letošním školním rokem

vstoupila v zivot státní církevnę-hudební škola

v Klosterneuburku, jez jest soucástí c. k. akademie

pro hudbu a umęní ve Vídni. Klášter v Klosterneu-

burku nabídl státu vhodné místnosti, címz chovanci

mají dennę prílezitost pri klášterních bohosluzbách

prakticky se vycviciti. Definitivními professory jsou

V. Goller, jenz zároveń institut vede a M. Sprínger.

Kromę nich dojízdęjí mnozí professori vídeńské

akademie do Klosterneuburku jako docenti, mezi

nimi dr. R. Krallik, dr. Lunz, theologie prof. H.

Pfeiffer, Baumann, Faisst a paní Norvill. Príštím

školním rokem 1911-12 otevren bude 11. rocník,

címz institut stane se kompletním. Pro knęze jsou

pokoje v kláštere; školní plat se obycejnę odpouští.

Veškero ucivo a plán školní smęruje pouze k vý-

cviku v církevní hudbę. Ve II. rocníku jsou hlavními

predmęty: 1. Církevní predpisy o círk. hudbę a

jejich praktické provedení. 2. Úvod do liturgických

knih. 3. Literatura církevnę-hudební (kritika a pro-

vedení nejprednęjších dęl). 4. Zpracování historických

dę] pro praktické pouzití. S. Cvicení a rízení chorálu.

6. Instrumentace. 7. Nauka o formách liturg. skladeb

(zpęv a varhany). S. Církevní hra na varhany

(II. kurs). 9. Hra partitur. Vedlejšími predmęty

jsou : Všeobecné dęjiny, klavír, housle. Pro budoucí

docenty pri seminárích knęzských jest zrízen vyšší

kurs. Kdo by se chtęl na této škole dále v círk.

hudbę vzdęlávati, podrobí se prijímací zkoušce.

Všechny dotazy zodpoví V. Goller, Leiter der

Kirchenmusikschule, Klosterneuburg.

* Státní zkOUŠky z hudby. Ke zkouškám, konaným



mimorádnę v cervnu t. r. pred c. k. zkušební ko-

misí pro vyucování hudbę na školách stredních a

ústavech ucitelských za predsednictví reditele z Káanu

bylo pripuštęno 18 kandidátu (8 muzských, 10 zen-

ských, 12 národnosti ceské, 6 nęmecké). Z nich

odstoupili 2. Zkoušku podnikli ze zpęvu 4, ze hry

houslové 3, ze hry na varhany I, ze hry na klavír 7,

ze zpęvu i hry na klavír 1. Mezi nimi bylo 4 oprav-

ních cili doplńovacích zkoušek. Reprobováno bylo

5 kandidátű. 10 prohlášeno zpusobilými, 1 s vy-

znamenáním. Slepec P e r m a n— Praha, ze zpęvu.

3yehrOva 5h1. ,Missa sOlemnts", která bezpro-

strednę po svém vydáni byla provedena ve Svýca-

rech, v Bernu a v lnterlakenu, byla hlavním cí-

slem programu sjezdu (8. jubilejního) ceciliánských

jednot diecése basilejské, který se konal 25. a 26.

cervna ve Frauenfeldu (kanton Thurgau). Zpívána

byla druhý den sjezdu pri pontifikalní mši, slouzené

biskupem z Basileje.

Vypsání konkursu. Správní výbor »Ceského spolku

pro komorní hudbu v Praze« vypisuje dvę ceny

za nejlepší nová díla v oboru hudby komorní (i so-

náty) za tęchto podmínek: 1. Ceny jsou: I. 600 K,

II. 400 K. 2. Výbor, vyzádav si úsudek poroty, není

povinen obę ceny najednou zadati, a műze ceny

téz jinak upraviti. 3. Díla soutęiící o cenu buáteí

o jednom exemplári, t. j. partiture a rozepsaných,

k provozování zpúsobilých hlasech,

zaslána do 30. listopadu 1911 do 12 hod. polední

pod adresou: »Ceský spolek pro komorní h;tdbu

v Praze« k rukám jednatele professora Václava

Miillera, Smíchov, Královská trída c. 1050 (nové

42), s pripojením šifry a zapecetęné obálky se

jménem skladatelovým. 4. Zadané exempláre a

hlasy dęl poctęných podrzí se v archivu spolkovém;

díla tato mohou, nemusí však býti ve spolkových

koncertech libovolnę a bez náhrady provozována;

jinak zustanou úpiným vlastnictvím skladatele. Díla

nepoctęná se vrátí. 5. Konkursu mohou se pouze

ceští skladatelé zúcastniti.

* Felix Mottl zemrel 2. cervence f. r., nęjvętší



dirigent souvęký vedle zemrelého Mahlera a Hanuše

Richtra. V letech sedmdesátých byl kapelníkem ve

vídeńském »Ringtheatru« a v té dobę chtęl provésti

i Smetanovo »Tajemství-. Jako chef opery v Karls-

ruhe vęnoval péci zapomenutým, vyníkajícím dílűm

starší doby. V BeurFutę slavil triumfy jako nejpred-

nęjší znatel Wagneruv. Poslední dobou byl pripoután

k Mnichovu. Byl výborným interpretem nejen nę-

mecké opery klassické a romantické, nýbrz i komická

opera francouzská a moderní hudba dramatická na-

lezla v nęm nadšeného dirigenta. Jako skladatel má

význam podrízený.

Alexander Guilmant, nedávno zemrelý v Meu-

donu ve vęku 74 let, dosáhl jako varhanní skladatel

a virtuos svętového jména, zvláštę kdyz mohl se

pochlubiti svým umęním na svętové výstavę parízské

r. 1878. Narodil se r. 1H37 v Boulogni ; ucitelem

byl mu jeho otec a pozdęji belgický varhaník Lemens.

Roku 1871 ustanoven byl varhaníkem pri kathe-

drále Notre Dame a professorem varhanní hry

pri státní konservatori. Koncertoval na svých cestách

Evropou i Amerikou a všude obdivována byla jeho

hra. Jako s k l a d a t e l varhanní znamená veliký

pokrok v tom smęru, ze nevęnuje péci jen technice,

nýbrz i prednesu; varhany znęjí pod jeho rukama

jako orchestr, v nęmz všechny barvy nástroje pri-

cházejí k piné platnosti. Zvláštę vyniká jeho 8 sonát,

chorální dílo B e 1 s a z a r, dvę symfonie pro var-

hany a orchestr, a j.

* * Událostí koncertní saisony v Moskvę bylo pro-





vedení Skojalinovy skladby » Prometheus<. Snahy

tohoto skladatele jsou zajímavy a pozoruhodny.

Jako Wagner snazil se o »Gesamtkunstwerkr,

— v nęmí by všecky umęny k úcinu se pojily, —

tak tento Rus chce vytvoriti »Gesamtgefűhlswerk«,

kde vedle hudby i plastika, svętlo a víinę by spolu-

pűsobily. V nazírání na konsonance jde Skojalin i

za Debussyho, odvozuje je-ze skupin alikvotních

tónű. Jiz sama základní stupnice »Promethea- jest



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ