| ||||
| ||||
XXXVII.
CYRILE 111 zajímavá a zní: c, d, e, fis, a, b. Podobnę bizarní jsou i z ní tvorené harmonie. Zamýšlené uzití »svętel- ného klavíru«, který by souhlasnę s hudbou vrhal svętelné effekty, pri premiére odpadlo. (»O svętelném klavíru, viz v knize dra. Cháluneckého »Barévné slyšení< a v mém clánku v »Daliboru« r. 1903.) — Tedy na jisto =,hudba budoucnosti« ! ** Max Reger povolán za kapelníka divadla v Meiningenu. * * Skladatelem písnę »Zde v zkroušenosti padáme není, jak obecnę se vęrí Michael Haydn, nýbrz knęz Norbert Hauner z Herrenchiemsee (1743 az 1827). Píseń pojata byla do Josefinského normálního zpęvníku, jehoz úcelem bIlo nahraditi lidovýmzpévern v reci materské liturgický zpęv latinský, v té dobę v nejhlubším úpadlcu, zejména po stránce liturgické, se nalézající. Na kongresu vídeńském letos ji od- soudil prof. Moissl i se stanoviska hudebního. V casopise našem z r. 1908 o autoru písnę jiz ucinęna zmínka. — U nás patrí do druhu skladeb nezmaru, jako Dobrovského a Lablerovo requiem, jsouc i vnitrnę s nimi príbuzna. CáSIaV. Zpęvy pri svęcení chrámu P§nę, jez vy- konal J. Exc. nejd. p. biskup dr. J. D o u b r a v a. Streda 28. t. m.: po príjezdu J. Exc. p. biskupa vecer v 6 hodin círk. hodinky (recit.) Cfvrtek 29. t. m. v '/s7 prűvod s ostatky svatých z kostela sv. Alzbęty do kostela hlavního a svęcení. Zpęvy pri obradech provedli ctih. pp. bohoslovci za vedení vdp. Th. Dr. Mrštíka; arcidękana a b. vikáre chrudim- ského. Pri pontifik. mši sv. zpíval chrámový sbor, rozšírený na 70 clenű E. Treglera op. 2.: »Missa Jubilaei« pro 8h1. smíš. sbor s prűv. varhan a zestű; M. Hallera: -Domine Deus« 4h1. smíš. sbor. Introit, graduale, communio chorálnę (Grad. parvum). Dirigent J. Malý, red. kűru. U varhan z ochoty p. A. Ledvina, red. kűru z Kufné Hory. Nové varhany 44 znęj. rejstr. postavila firma bratrí Paštiku z Prahy. Všechny zpęvy provedeny byly bez- vadnę k veliké pochvale p. biskupa a vęrícího lidu. SkOdná. Mezi lidmi nalézáme »škodnou«, jez ne- seje a prece klidí. Škodná zvírata lze potírati a za to odmęnu pozadovati; lstivé, drzérlidi však nikoli — ti pozívají dokonce ochrany jak casto pri zatýkání na ulici pozorujeme a to bud z falešného soucitu aneb nemorálního egoismu. Tak na príklad pri- jdou-li nezvaní a smęlí zpęváci z tak zvané »ochoty« svému známému neb neznámému clenu neb neclenu k pohrbu aneb k svatbę zazpívati, nikdo je neza- krikne, a na neprístojnost tuto neupozorní a jich pocínání nezamezí -- ba stalo se, ze red. kűru a jeho sbor, jenz jediné zrovna tak jak farní duchovenstvo a kostelníci k círk. obradu jest ustanoven, i pri po- hrbech slavných — bývá odstrcen, ignorován, hmotnę i morálnę poškozen, coz k udrzení té hrstky umęlcű církevnímu umęní ještę oddaných a obętavých ne- prispívá a také nerozmnozí. (Dęlník zádá mzdy a kazdému co mu patrí!) Zpęvácké spolky a sou- kromí zpęváci mají své zájmy, do nichz chrámovému sboru nic není. Ze pietu na úcet tohoto sboru ko- nati není ani slušné, ani prípustné ví aneb uiá vę- dęti kazdý ponękud spravedlivę myslící clovęk. Nejsmutnęjší pri všem je, ze se tito pytláci ještę mstí denunciacemi, kdyz se jim d o b r o v o l n ę ne- vyhovuje. Kam to povede, ukáze budoucnost! Dokud bylo svędomitých dochvilných a naprosto spole- hlivých ochotníku — mohla se spolkúm a jedno- tlivcűm poskytnouti protisluzba, (konsist. výnos), avšak dnes ochota vűbec není a býti neműze, nebol ani dítę sklenici vody nepodá bez odmęny. Úred- níka neb divadelníka nelze k mimorádným povin- nostem kostelním p o c e 1 ý r o k ani za plat pri- poutati. Zpęvácké spolky a tak zvaná kvartetta a jiná zpęvácka sdruzení — sestávají ponejvíce z pa- pouškű. Nedivme se. Po clenech je honba — bére se kazdý -- školy není a také by do ní se málo prihlásilo. Hned se zpívá dle vytukaných tónű a to tak dlouho, az to všichni nazpamęt umí. Dvę neb tri zkoušky týdnę po nękolik nedęl ba męsícű umozní nęjaký ten »kulturní« koncert. [ v tęchto spolcích hlavním tmelem je zábava, flirt, pak cti- zádost výboru a jiné vedlejší snahy. To uz nejsou spolky pęvecké z minulostí, kde se clovęk nęco dríve naucil — pak tim se bavil - národní vędo- mí sílil a v umęní pokroky cinil - t. j. ciniti mohl. Dnes kdyby ve spolku pęv. aneb v divadle zpíval kdokoli dvacet let, nicemu se nepriucí — školu umęní musí soukromę prodęlávati. K papouškování lze bráti kde koho — jen má-li ponęk rd hlavu, to však red. kűrű nepotrebují — oni musí míti hotové ctenáre aneb takové vychovati. Proto by bylo zá- doucno bezvýjimecné (proti honorári) naríditi, aby v celé tedy veliké Praze — vyucování zpęvu na školách ulozeno bylo red. kűru neb varhaníkovi aneb kazdý red. kűru aby męl místnost otopenou a osvęt- lenou ve školní budovę, kde by notám interv. atd. vyucoval mládez — jez by se z Prahy hned ne- ztratila a prešla-li by z jedné farnosti do druhé — prece by z toho prospęch męli všichni. Na tyto školy subvence udíleti --- bylo by zásluznęjší, nez zábav- ním jednotám poskytovati. * P e t r G r i es b a c h e r, Repertorium chorale (Rezno, Pawelek 1911) obsahuje jednohiasá g r a- d u a l i a a o f f e r t o r i a s prűvodem varhan. Lze je znívati unisono sborem, na venku i sborem dęt- ským. Všechny skladby hlásí se k autorství Gries- bachra, nyní kanovníka a professora pri círk. hud. škole v Reznę. Partitura M 2'70, hlasy po 60 f. * J. C. S y c h r a, Missa in hottorem S. Ludmilae ad duas voces inaequales cum organo, op. 53 (vęno- váno J. Stoesselovi, rediteli kűru v Bernu, 1911, Schwann, part. M 1'80, hl. 25 f.). Celá mše je zbudována na motivku : Tento monothematismus dodává celé mešní skladbę organický celek a stejného ducha. Duchapiné zpraco- vání motivku uvedeného však rozptyluje jakoukoliv únavu a rozvleklost skladby, a plynná melodie s dramatickým zabarvením ciní ji velmi zajímavou. Pro svűj vzlet a'snadnost v provedení a jednoduchý podklad harmonický v prűvodu jest vítána nejen malými sbory, pro nęz jest zvláštę psaná, ale bude predmętem castých reprodukcí i ve velikých chrámech pri maturách, pri nichz jest prihlízeti k malému poctu zpęvákű a ke kratké dobę, jez ranní mše bývá vymęrena. * Jaroslav J. V a c e k, Pohádka máje op. 25 pro smyccový kvartett. Bibliothekár Tepelské rádové knihovny podává náladový obrázek pro milovníky kvartetové hry a ménę dovedným pripojuje i vhodný prstoklad. Doporucujeme hlavnę hudebním školám. Vyšla nákladem »Ceské Hudby,< v Kutné Hore. * E. B e z e c n ý, »Missa de Requiem« pro tri stejné hlasy s prűvodem varhan ipríl. k c. tomuto) jest hlavnę vhodna pro zenské sbory v klášterích, pensionátech a na lyceích, a to k predepsaným zá- dušním bohosluzbám za císarovnu. Vydali jme par- tituru pred prázdninami, aby ucitelky zpęvu mohly si ji prohlédnouti. Hlasy lze koupiti v a d m i n i- s t r a c i> Cyrilla«, Smíchov 271. 10 | ||||
|