Repetitorium dějin hudby
Ročník: 1911; strana: 113,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
KATOLICKOU HUDBU



POSVÁTNOU 1 CECHÁCH, NA MO-













ZÁROVEŃ ORGÁN A MAJETEK OBECNÉ JEDNOTY



CYRILLSKÉ. — ZAKLADATEL FERD. J. LEHNER.



REDAKTOR DOBROSLAV OREL. ^





•CVRILL« vychází męsícnę mimo prázdniny desetkrát za rok. Rocní predplatné 5 K (mimo Rakousko 6 K)

prijímá pokladník Clem. Kuffner, farár, Praha [V.; rekiamace nefrank. a inseráty administrátor Boh.

K a šp a r, red. kűru na Smíchovę 271. Veškeré rukopisy a casopisy na výmęnu prijímá redaktor listu

^ Dob. Orel, Praha-VII. 348. ^





ROCNÍK XXXVII. RÍJEN 1911. CÍSLO 8.



NARIZENÍ nejd. k. arcib. konsistore v Praze o odebírání casopisu ,CYBILL" na úcet zádušního jmęní je

z 8. ledna 1909 cis. 16.587., nejd. b. konsistore v H r a d c 1 K r á l o v é z 21. ledna 1909 c. 1225., nejd.

b. konsistore v L i t o męr i c i c h z 15. února 1909 c. 975. a nejd. b. konsistore v t ; . B u d ę j o v i c í c h

z 15. února r. 1909. c. 4., povolení nejd. b. konsistore v Olomouci predpláceti cas. ,Cyrili" z kostel-

ního jmęní je v „Acta Curiae Archiepiscopalis Olomucensis cís. 3, 1909, str. 44. Nr. 430811.



OBSAH; E. Bezecný: Repetitorium dęjin hudby. (Pokrac) — Dekret posv. Kongregace Obradű o hre

na varhany. — Dvorákűv hymnus »De sct. Trinitate<. — Em. Bezecný: Missa pro defunctis ad tres

voces aequales organo comitante. — )os. Omácka: Gradualia na ctyri nedęle adventní. — Dr. Cyril]

Sychra: Steckerova »Missa solemnis<. (Dokon.) ---- Rűzné zprávy. — Hud. Literatura. —Cinnost Cyrillská.



^aoo®®0000arIaoEEmE"EEGOou Em omCdó aoE®UMMaoEvR2"HUi"ai7E®a®CIME=vame.E









Repetitorium dęjin hudby.



E M I L B E Z E C N Ý. (PokracJ





49. Pocátek a rozvoj nęmecké umęlé písnę Zelter (1758—1832) a Reichardt. Prvý byl

az do Fr. Schuberta. reditelem pęvecké akademie v Berlínę a

Zpęvy starých kulturních národu, recká dűvęrným prítelem velikého básníka, druhý

lyrika, starokresfanské hymny a sekvence, vytvoril s Goethent t. zv. »Liederspiel«.

písnę kocujících pęvcű, troubadourű a min- ]e to druh singspielu, ve kterém zpęvná

nesángrú, zpracování madrigalu pro solový císla jsou výhradnę písnę lidové faktury.

zpęv s doprovodem loutny, konecnę mono- Tvűrcem b a 11 a d y jest ]. R. Zttmsteeg ;

die florentinských reformátorű tvorí první tuto formu pęstoval pozdęji K. Loewe

fase ve vývinu jednohlasé písnę umęlé. (1796—1869) (»Edward«, »Král duchu«,

Tvűrcem nęmecké písnę umęlé jest ]. Al- »Archibald Douglas«, »Oluf«, Princ Eugen« )

bert (1604—1651) v Královci svou sbírkou a M. Plúdemann. Téz Mozart a Beethoven

»Kúrbshiitte«. Adam Hiller, tomášský kan- psali písnę, avšak jen prílezitostnę. Od Mo-

tor v Lipsku (1728—1804), ve svých singspie- zarta vyniká »Fialka« od Beethovena »Ade-

lech dává zpívati osobám vznešeným ariosnę, laida a cyklus »Vzdálené milé«.

lidu pak ve formę písńové. Dále psali písnę 50. Umęlá píseil po Schubertovl a její mistri.

Krieger, Schulz (»Písnę ve slohu lidovém«),

Arnošt Bach, Herbing, Neefe, Weiss, Benda, Formu tuto pęstoval M e n d e 1 s s o 11 n, z je-

Andrée, kterí zhudebnili veliký pocet písní hoz písní cetné staly se lidovými, na pr. » Wer

mladých básníkű, spojených ve kruh hat Jich du schóner Wald«, , Es ist bestimmt

»Kain« v Góttingách. Vlastní vývoj písnę in Gottes Rat«, a S c h u m a n n, jenz Schu-

však zacíná soubęznę s tvorbou Goetheovou, berta predcil jako poeta hudebník. Dal klavír-

jehoz lyrické básnę a ballady zhudebnil nímu doprovodu samostatný úkol a postavil

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ