| ||||
| ||||
KATOLICKOU HUDBU
POSVÁTNOU 1 CECHÁCH, NA MO- ZÁROVEŃ ORGÁN A MAJETEK OBECNÉ JEDNOTY CYRILLSKÉ. — ZAKLADATEL FERD. J. LEHNER. REDAKTOR DOBROSLAV OREL. ^ •CVRILL« vychází męsícnę mimo prázdniny desetkrát za rok. Rocní predplatné 5 K (mimo Rakousko 6 K) prijímá pokladník Clem. Kuffner, farár, Praha [V.; rekiamace nefrank. a inseráty administrátor Boh. K a šp a r, red. kűru na Smíchovę 271. Veškeré rukopisy a casopisy na výmęnu prijímá redaktor listu ^ Dob. Orel, Praha-VII. 348. ^ ROCNÍK XXXVII. RÍJEN 1911. CÍSLO 8. NARIZENÍ nejd. k. arcib. konsistore v Praze o odebírání casopisu ,CYBILL" na úcet zádušního jmęní je z 8. ledna 1909 cis. 16.587., nejd. b. konsistore v H r a d c 1 K r á l o v é z 21. ledna 1909 c. 1225., nejd. b. konsistore v L i t o męr i c i c h z 15. února 1909 c. 975. a nejd. b. konsistore v t ; . B u d ę j o v i c í c h z 15. února r. 1909. c. 4., povolení nejd. b. konsistore v Olomouci predpláceti cas. ,Cyrili" z kostel- ního jmęní je v „Acta Curiae Archiepiscopalis Olomucensis cís. 3, 1909, str. 44. Nr. 430811. OBSAH; E. Bezecný: Repetitorium dęjin hudby. (Pokrac) — Dekret posv. Kongregace Obradű o hre na varhany. — Dvorákűv hymnus »De sct. Trinitate<. — Em. Bezecný: Missa pro defunctis ad tres voces aequales organo comitante. — )os. Omácka: Gradualia na ctyri nedęle adventní. — Dr. Cyril] Sychra: Steckerova »Missa solemnis<. (Dokon.) ---- Rűzné zprávy. — Hud. Literatura. —Cinnost Cyrillská. ^aoo®®0000arIaoEEmE"EEGOou Em omCdó aoE®UMMaoEvR2"HUi"ai7E®a®CIME=vame.E Repetitorium dęjin hudby. E M I L B E Z E C N Ý. (PokracJ 49. Pocátek a rozvoj nęmecké umęlé písnę Zelter (1758—1832) a Reichardt. Prvý byl az do Fr. Schuberta. reditelem pęvecké akademie v Berlínę a Zpęvy starých kulturních národu, recká dűvęrným prítelem velikého básníka, druhý lyrika, starokresfanské hymny a sekvence, vytvoril s Goethent t. zv. »Liederspiel«. písnę kocujících pęvcű, troubadourű a min- ]e to druh singspielu, ve kterém zpęvná nesángrú, zpracování madrigalu pro solový císla jsou výhradnę písnę lidové faktury. zpęv s doprovodem loutny, konecnę mono- Tvűrcem b a 11 a d y jest ]. R. Zttmsteeg ; die florentinských reformátorű tvorí první tuto formu pęstoval pozdęji K. Loewe fase ve vývinu jednohlasé písnę umęlé. (1796—1869) (»Edward«, »Král duchu«, Tvűrcem nęmecké písnę umęlé jest ]. Al- »Archibald Douglas«, »Oluf«, Princ Eugen« ) bert (1604—1651) v Královci svou sbírkou a M. Plúdemann. Téz Mozart a Beethoven »Kúrbshiitte«. Adam Hiller, tomášský kan- psali písnę, avšak jen prílezitostnę. Od Mo- tor v Lipsku (1728—1804), ve svých singspie- zarta vyniká »Fialka« od Beethovena »Ade- lech dává zpívati osobám vznešeným ariosnę, laida a cyklus »Vzdálené milé«. lidu pak ve formę písńové. Dále psali písnę 50. Umęlá píseil po Schubertovl a její mistri. Krieger, Schulz (»Písnę ve slohu lidovém«), Arnošt Bach, Herbing, Neefe, Weiss, Benda, Formu tuto pęstoval M e n d e 1 s s o 11 n, z je- Andrée, kterí zhudebnili veliký pocet písní hoz písní cetné staly se lidovými, na pr. » Wer mladých básníkű, spojených ve kruh hat Jich du schóner Wald«, , Es ist bestimmt »Kain« v Góttingách. Vlastní vývoj písnę in Gottes Rat«, a S c h u m a n n, jenz Schu- však zacíná soubęznę s tvorbou Goetheovou, berta predcil jako poeta hudebník. Dal klavír- jehoz lyrické básnę a ballady zhudebnil nímu doprovodu samostatný úkol a postavil | ||||
|