Steckerova "Missa solemnis"
Ročník: 1911; strana: 120,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
120 CYRILL XXXVI[





















1 da nó - bis: AI - le - lú - ia.

2 í - bi - mus : AI - le - lú - ia.

3. ci - as nos: Al - le - lú - ia.

4 Is - ra - i`l : AI - le - lú ia.





Steckerova ,Missa solemnis11.

Dr. CYRfLL SYCHRA. (Dokonc.)



AGNUS

Dokumentuje, jak vysoko dovede se vypnout kontrapunktické umęní Steckerovo. Var-

hany v tomto oddílu ustupují ponękud do pozadí — dominuje tu hlavnę sbor, roz-

lozený ve 2 samostatná tęlesa.

Hned na zacátku prináší bass I. motiv a,l







A - - gnus De - i

a ten je údęlem kazdému hlasu, jakmile vyjadruje slovo: »Agnus«. Pri »miserere« hlasy

kazdého sboru se spojují a pianissimem — homofonnę — je pronášejí. Dobre se vzdy

vyjímá rozclenęní jednotlivých hlasű na to následující — které je nejbohatší pri druhém

»qui tollis« (str. 31. partitury). Úchvatné jest zvlášf v »Agnus« jedno místo: tam, kde

prvý sbor dozpívává svoje poslední »qui tollis peccata mundi« a druhý zároveń svoje

poslední »Agnus DeiR, vystoupí — kdyz dvojsbor rázem byl ztichl — sám bass (solo)

v dlouze prodlouzeném »dona«







do - na no - - bis



Valnou cást tohoto motivu zakládá motiv a tentokráte -- podobnę jako v »I3ene-

dictus« — prevrácený; po nęm postupnę vstupují ostatní solové hlasy s dvojsborem —

všechny hlasy koncí pak pianissimem, v nęmz varhany v posledních dvou taktech dají

vyznívati motivu a, (I.) :





















který jako zlatá nit vine se kol celého díla a proniká je veskrze a tvorí tak základ

spletitého prediva jeho. Tak bohatę zpracován není však motiv ten nikde jako právę

v »Agnus«.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ