NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 121,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CYRILL 121



STYL.



Nejvzácnęjší predností Steckerova stylu je jeho j e d n o t n o s t. Műj predchozí

rozbor podává jasnę podmínky této jednosti stylové: základní motiv, k nęmuz skladatel

trebas v rűzných variantech se stále vrací, udrzuje tuto jednotnost díla; polyfonické ve-

dení hlasű — homofonní místa musejí se v Steckerovę mši hledat — zpűsobuje, ze

jedna vęta spadá povlovnę v druhou a tak jednotlivé cásti díla plynou v nepretrzitém toku.

Stecker rád uzívá c e s u r, pro které vzdy lze nalézti logický dűvod: co nejlíp vy-

stihnout náladu textu. V tomto ohledu zajímá na pr. »Crucifixus ...«, kde sbor prochází

vysoce interessantními útvary akkordű a pri slovę »passus« rázem utichne, by místo ucinil

solovému bassu v pianissimu šeptajícímu: »passus et sepultus est !~ Jistę jedno »drama-

tické« místo mše.

V málokteré skladbę církevní vęnována je pozornost k o n t r a s t u— vysoce vý-

znamnému aesthetickému prvku — jako v této mši; skladatel všech mozných prostredkű

uzívá, jen aby ho docílil. By stálým opakováním základního motivu skladatel neznavil,

variruje rhytmus, tempo, základní motiv ten hned svęruje sboru, hned zas varhanám,

brzy zas hlasu solovému, jinde zas męní jeho pűvodní zladęní dur v moll — pak nelze

se diviti, ze skladba upoutává kazdým taktem.

K v š e o b e c n é charakteristice stylu Steckerova uvádím : styl ten hledá v Pale-

strinovi svűj základ, není však jeho kopií. Je nesporno, ze skladatel Palestriny si vází,

avšak všechno, co mu jen műze skytnout moderní hudba pro skladbu v á z n o u, to z ní

cerpá. Pro Steckera neexistují ani v církevní hudbę ohlednę stylu maximy; dbá jen jed-

noho : aby neporušil vázného církevního rázu skladby.

Zvlášf mnoho z bohatství moderní harmonie vnáší Stecker ve svűj styl — vętšinou

jde o útvary, které by pęstitel orthodoxního stylu á la Palestrina jistę dal na index.

Hájiti novoty stylu Steckerova netreba : nejpresvędcivęjším argumentem pro jeho

oprávnęnost jest sama »Missa sollemnis« — dílo nevšedních pűvabű, avšak prosté všeho,

co by mohlo rušit vázný ráz skladby.



MATERIÁL.



Jím jsou: soli, sbor a varhany. Zacínám posledními: pruvod varhanní v té samo-

statnosti, mohutnosti a kráse, v jaké Stecker jej provedl, nemá v naší literature církevní

hudby vűbec sobę rovného, v cizí jedinę varhanový part Tinelova »Te Deum« se mu

rovná. Jen v »Agnus« ustupuje ponękud do pozadí, jinak vystupuje stejnę úcinnę jako

sbor. Prűvod ten je vętšinou samostatný, nereprodukuje pouze to, co zpívá zároveń sbor

a casto i vyjadruje myšlenku zcela jinou nez sbor. Nękde ozve se docela solovę: tak

pred »Et incarnatus est« a v úvodu k »Benedictus«. V obou prípadech nękolik taktű,

co však dovedou povędít! Pro jich zajímavost cituji je zde:

LargIallo.





















Andante sost.

f _ft-{`=~--~-d=r' g $ -rys—i—y=—r~T_{Q}[~__T*}}-_~$t~_-Ir= ---_= atd

I Pp

I I ~





7l' 7l' 7T ~~_

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ