NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 122,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
122 CYRILL xxxvii.







Nelze se diviti, ze Stecker tak bohatę vypravil prűvod varhan — vzdyf má on být

dűstojným pendantem k mistrnę pracovaným sborűm se soli. Poslednęjším vytkl Stecker

postavení úpinę na sboru nezávislé: isoluje pravidelnę celý solový quartett od sboru —

na pr. ve stati »Et in Spiritum«, pak ke konci » Creda«, ba pridęluje mu celé uzavrené

cásti mše — celé »Benedictus« az na »Hosanna«; jinde nechává jen solové duo vy-

stupovat — »Et incarnatus est« prednáší alt s bassem. To vše prirozenę jen zajímavost

skladby zvyšuje. Sbor veden je vętšinou ctyrhlasnę, v místech zvlášf význacných se zdvo-

juje, jistę jen k zvýšení dojmu. Nejskvęleji je vypracován sbor v »Agnus«, kde stojí

proti sobę 2 ctyrhlasé sbory, vedle nich solový quartett, tak ze soucasnę tu vyznívá 12

samostatnę vedených hlasű — s materiálem tak rozsáhlým mohl se r~dvázit pracovat jen

umęlec vysokých qualit, jakým právę Stecker je.





„MISSA SOCEMNIS” ve vývoji církevní hudby (naší).





Tato mše vyrostla ze zásad šírených školou Skuherského (Cainer, Hruška, Zelinka,

Sychra) a Foersterem st. U nás nebylo vűbec nikdy príliš dbáno prísných theorémű,

týkajících se katharse církevní hudby. Stecker nedbal ani tęch zachovávaných: prevzal

ze svętské hudby všechno, co mu mohla tato vűbec skytnout, aniz by rušila cistę du-

chovní ráz skladby — jen tímto všeobecným principem cítil se Stecker býti vázán.

V tomto smęru zvlášf neobával se sáhnout v bohaté zdroje moderní harmonie. Napsal

vętšinu míst, harmonicky v církevní hudbę úpinę nových tak na pr.:



















Závęr > 5anctus < z »A~nus«: 2. 3.

(varhany).1.~



,sr













U tom ohledu pravým bohatstvím oplývá rmisere« v » Agntts«, pak »Crucifixus«.

To jsou n o v o t y Steckerovy hudby. S predchozí naší církevní hudbou spojuje

Sfeckera jeho cistę polyfonní styl (o nęmz výše), pak melodika vyvęrající z rímského

chorálu, skladatelem svęze zušlechtęná. Stecker uvedl ve svou hudbu prvky cire nové

a dobré staré zdokonalil; tím vytkl dosavadní naší církevní hudbę n o v ý smęr, který

s predchozím jest v piné souvislosti, neruší jej, nýbrz dále provádí —jest prostę zdrojem

zdravého pokroku. O tento má Stecker proto nepopíratelné zásluhy.

>Missa solemnis= má príliš suggestivní síly a t:platnila tuto v prvé radę na škole

Steckerovę, jejímiz repraesentanty jsou : Picka, Douša a Tregler ~z nich prví dva stojí

svému uciteli blíze nez Tregler). Stecker jest rozhodnę štastným se svými záky: tito

prejali od svého ucitele principy jeho hudby, tuto však nekopírovali.

Tím zachoval kazdý svou individualitu. Pickova =Mše F-dur«, Doušova »in hunorem

seti. Venceslai« a Treglerova yMissa brevis« jsou nejskvęlejšími produkty této školy.

Nelze prehlédnouti, ze vliv Steckerovy mše jest patrným i v otcovę Missa solemnis«,

Nejvíce mę tu zajímá » Missa Jubilaei solemnis, Foerstra staršího. Foerster st., který

ze svých soucasníkű jediný az zárlivę strezil zachovávání principű církevní hudby, ší-

rených drem. Wittem z Nęmecka, po vydání mše Steckerovy komponuje svou %solemnis-,

dílo nejvýš pokrokové. — Rázem vzdává se zásad, jimiz dríve svou Yudbu vázal. Právę

Foersterova solemnis= dala novotám Steckerovým — k nimz ostatnę škola Skuher-

ského rychleji dospívala nez Foerster st. — definitivní sankci. V periodę po vyjití Ste-

ckerovy mše jest mše Foersterova nejvzácnęjší skladbou, dosud nedostizenou.')

S bolestí musím konstatovati, ze Steckerova mše — dílo z našich ryze církevních

skladeb rozhodnę nejlepší — zűstala takrka neznáma. Provozována snad jen v Praze



1) Akcentuji, ze Foerster st. zűstal jiz pri tomto smęru; jeho pętihlasé --Te Deum« jest v nęm

psáno zase podobnę jako zMissa bohemica«.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ