NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 131,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CYRILL 131



bylo mým nejvnitrnęišim pozadavkem duše, abych skutecnę nálezel- církvi, jíz jsem chtęl

slouziti Tu jest zivot nzűj kruhem, v nęmz stretly se náklonnosti mládí s pozadavky

stárí.« A Fr. Liszt prinálezel skutecnę od r. 1858 tretímu rádu sv. Františka.

Roku 1831 objevil se v Parízi P a g a n i n i. Jeho hra i osobnost bezdęcnę okou-

zlila a strhla k sobę veškeré obecenstvo i kritiku. Není divu, ze fascinující zjev krále

houslistű ucinil mohutný dojem i na Liszta, který ihned pojal úmvsl prevésti Pagani

niovskou techniku s houslí na klavír. Takto vzniklo »6 P a g a n i n i o v ý c h e t u d

dle Paganiniových houslových kapricí pro klavír«. Jest zajímavo

srovnati spravování Lisztovo se spravováním Schumannovým. Lisztovy etudy jsou nepo-

męrnę jemné a odpovídají technice klavírní, kdezto Schumannovy »Studie« op. 3. a »kon-

certní etudy« op. 6. jsou príliš tęzkopádné. Pri této prílezitosti jen letmo poznamenávám,

ze teprve »Franz Liszt-Stiftung« umoznilo vydáním Lisztových »Dęl hudebních« studo-

vati a oceniti Lisztovy »e t u d y«. Vedle Paganiniových etud jsou nejcelnęjšími jeho

»12 E t u d e s d'execution transcendente«, »Etude en 48 exerci-

ces«, »Mazeppa«, »Grande fantasie sur la Clochette«, »Morceau

de salon«, »Abirato«, »Waldesrauschen«, »Gnomenreigen«.—Ještę

vlivnęji a pro jeho budoucí tvorbu uzitecnęji nez Paganini pűsobil na Liszta Berlioz

svým dílem »E p i s o d e de I a v i e d' u n a r t i s t e«. Berlioz získal ho pro hudbu

programní a pro myšlenku, ze hudba má býti nositelkou poetické myšlenky. »C o b á s-

ník stvoril, jest i hudba schopna vyjádriti; hudba bezprostrednę

b u d í c i t y , j e z p o e s i e p r o s t ę p o p i s u j e , " tak praví sám Liszt v úvodu k sym-

fonické básni »Les P r é l u d e s«. Téz pűsobily na nęho hudebnę-filosofické prednášky.

F é i i s o v y (r. 1832), které šírily moderní náhledy o tonalitę a propagovaly zrušení sta-

rého názoru o toninę. Jimi nadšen, oprostil Liszt svá orchestrální díla ode všech dosa-

vadních pout v umęní a vtiskl tak novou známku a smęr dalšímu vývoji hudebnímu,

zvláštę však umęní Wagnerovę a celé nęmecké škole.

Jest dluzno podotknouti, ze tehdy (r. 1830) Wagner ještę vęzel zcela ve šlepęjích

Haydnových a Mozartových, jak to dokumentuje z té doby slozená Sonata B dur,

kdezto Liszt právę pracoval na skizze ke své veliké »r e v o 1 u c n í« s y m f o n i i.

Následuje rada let, v nichz Liszt slaví jako klavírní virtuos neslýchané a nevídané

dosud triumfy na svých umęleckých cestách Evropou. Roku 1835 zvítęzil nad svým

velmi nebezpecným sokem T h a 1 b e r g e m. Známý spisovatel L. Rellstab dí: » Liszt

úpinę zdolal Thalberga. Nepodává sice totéz co Thalberg, ale jest schopen kazdý pro-

blem Thalbergűv rozluštiti a zahráti, co podává Thalberg. Obrácenę však toto nelze ríci

o Thalbergovi. « A M e n d e 1 s s o h n píše v listu svém matce: »Lisztova hudební genia-

lita jest absolutní; nikde nelze zríti podobné. Ještę jsem neslyšel takového umęlce,

jako jej, jehoz i špicky prstű obdareny jsou hudební schopností, jez z nich prímo vy-

zaruje.« Podobnę i S c h u m a n n pin obdivu a úzasu mluví o závratné hre Lisztovę.

Príslovecnou byla Lisztova dovednost hráti z listu. Tak na pr. s nejvętší vervou zahrál

z rukopisu Brahmsovo es moll scherzo. Byl ochoten vzdy své veliké umęní dáti do sluzeb

dobrocinnosti. Zavázal se na pr. r. 1839, ze sám získá zbývající dluzné sumy 18.000

doltarű k dokoncení Beethovenova pomníku v Bonnu. Usadil se za tím úcelem v Bonnu

a konal prípravy k hudebnímu festivalu, jenz męl býti spojen s odhalením pomníku.

Roku 1838 vrátil se po prvé do své vlasti, kdez nalezl ve studiu cikánské hudby

námęty pro své pozdęjší tvorení. Sám o tom píše: »Navštívil jsem cikány v jejich vlasti,

spal jsem s nimi pod širým nebem, hrál jsem si s jejich dętmi, obdaroval jejich dívky,

bavil se s jejich pohlaváry a naslouchal jsem koncertűm, jez porádali kdekoliv na ve-

likých pláních pred svým neplatícím obecenstvem; studium zivota a divoké, svérázné

hudby cikánské vyneslo bohatou korist, „19 u h e r s k ý c h r h a p s o d i í”. „U h e r s k ý

k o n c e r t” pro klavír a orchestr byl bohuzel jen naskizzován.

Významným byl pro jeho další zivot pomęr k spisovatelce, hrabęnce d' A g o u I-

t o v é, rozené de Flavigny, jez byla od chotę svého rozvedena a sdílela domácnost

s Lisztem. Z jeho trí dítek dcera Cosima stala se pak chotí Biilowovou a pozdęji Wag-

nerovou. Roku 1843 seznámil se na své umęlecké pouti Ruskem s knęznou Karolinou

Sayn- Wittgensteinovou.

Paní tato, vynikajíc neobycejným duchem, velikým vzdęláním a hloubkou citű, stala

se geniem, vedoucím Liszta k jeho závratným metám. Mnoho z jeho zivotopisných dat

lze vysvętliti pouze vlivem knęzny S. W. na jeho osobnost. Jejím jen pűsobením vzdal

se neklidného svého zivota a umęleckých cest, aby se vęnoval zcela komponování.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ