NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 133,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CYRILL 133



velí, aby církevní skladby odpovídaly hudebním pozadavkűm hudby moderní a zároveń

dovedly povznášeti k poboznosti.

R. 1864 vydána byla L e g e n d a o s v. A 12 b ę t ę, jiz vęnoval Liszt bavorskému

králi Ludvíku II. Dílo toto má pro historii oratoria dűlezitý význam. Zivel dramatický

stojí tak v nęm v popredí, ze casto se opakoval se zdarem pokus scénicky je vypraviti

na divadle. Jest nálady slavnostní a pri tom zbozné. Charakteristické motivy (Quasi stella

matutina) vinou se legendou jako zlatá nit.

Druhé Lisztovo oratorium »C h r i s t u s« zríká se zcela znázornęní dęjového.

Nechce predstaviti zivot a utrpení Kristovo, nýbrz znázorńuje ideu kresfanskou. V po-

predí je sbor. Casto uzívá Liszt zde starých chorálních melodií. Zpęv solový jest ob-

mezen na míru nejmenší a má ráz starocírkevního tónu zalmového. Mistrovsky prímo

ovládá Liszt orchestr. Lícení boure na mori patrí k nejvelikolepęjším zjevűm v orche-

strální literature.

Tretí oratorium »S t a n i s 1 a u s« pracoval Liszt teprv v posledních letech svého

zivota a zűstalo bohuzel pouhým torsem. Pravím bohuzel, nebot jeho interludium »Salve

Polonia« a poslední dvę císla (»Z hlubokosti volám k tobę« a »Salve Polonia« pro

smíšený sbor, barytonové sole, varhany a orchestr) obsahují geniální výtvory musy

Lisztovy.

I cetné jeho skladby k 1 a v í r n í a v a r h a n n í jsou hluboké nálady nábozenské,

predevším »Harmonies p o é t i q u e s et religieuses p o u r 1e Piano«

dle Lamartina a z nich zvláštę »Benediction de Dieu dans la solitude«, ,Pensée des Morts",

„Funerailles”, ,Invocation", „Ave Maria”, „Pater noster”, ,Miserere". Dále velebné

legendy: „Franz von Assisi den Vógeln predigend” a „Franz von Paula auf den Wogen

schreitend”, téz jeho ,Angelus" ze tretí knihy ,Années de pelerinage", jez dochází teprv

k úpiném porozumęní prednesem na smyccové nástroje.

Liszt jest také smęrodatným pro vývoj m o d e r n í h r y v a r h a n n í. Dokázal,

ze i pro tento nástroj lze kornponovati cenné skladby, aniz by treba bylo lpęti na sta-

rých formách J. Š. Bacha. Jeho fantasie a fuga »A d n o s, a d s a 1 u t a r e m u n d a m«

má v dęjinách skladby pro varhany podobný vyznam, jako Bachova Passacaglia z c moll.

Jaký to mezi obęma uvedenými skladbami rozdíl! Mistrovsky vyuzívá Liszt moderních

prostredkű stroje varhanního hlavnę v instrumentální barvitosti.

Týz ráz má i jeho preludium a fuga na jméno Bach, Variace na

B a s s o c o n t i n u o první vęty z kantáty Bachovy » Weinen, Klagen.

Mimo operu není oboru, v nęmz by byl Liszt smęrodatnę nepűsobil. Veliký jest

pocet tęch, kterí byli jeho epigony ve skladbę klavírní, varhanní a v písńové. Mnozí

z mladých skladatelűv, jiz predstupují pred obecenstvo se svými symfonickými bás-

nęmi, bezdęcnę jdou ve šlepęjích velikého mistra; i klavírní virtuosové musí znáti

jeho novou techniku, aby męli nárok na jméno »moderních« hrácű. I zpűsob dirigování

lest od dob Lisztových podstatnę zmęnęn. V dopise R. Pohlovi píše Liszt: »Jest nutným

pokrok ve zpiísobu, jakým se má provésti prízvuk, rhytmisování, detail ve frási na jed-

notlivých místech, nanášení svętla a stínu, aby se zcela uplatnila mistrovská díla orche-

strální hudby. Pomęr mezi dirigentem a rízeným sborem hudebníkű musí býti zcela

jiný, nez byl za doby, kdy vše se rídilo údery taktovkou.« V predmluvę ke svým symfo-

nickým básním praví Liszt: »Budiz mi dovoleno podotknouti, ze se stanoviska vęcného

mohu pouze uznati prednes periodický a zavrhuji mechanické, odtaktované a rozclánko-

vané odehrávání«. Vedle Wagnera jest Liszt svými pruznými »tempy« slaven jako otec

moderní školy dirigentské, jejímz hlavním zástupcem stal se Biiiow. Liszt nestál pri

rízení obracen zády k obecenstvu, nýbrz zpola k orchestru a z pola k publiku. Jeho

pokyny byly obmezeny na míru nejmenší. »Jsme kormidelníci, a nikoliv veslari,« pravil

kdysi. Ostatnę jemu nestacilo pouze provedení skladeb, i literárnę pro nę lámal kopí.

Dűlezitým jest v tom ohledu jeho pojednání o Berliozovi a jeho symfonii »Harold«,

Neocenitelných zásluh získal si Liszt pro porozumęní a popularisaci dęl Webe-

rových, Schubertových a zvláštę posledních dęl Beethovenových. Wagner doznává, ze

porozumęl posledním sonátám Beethovenovým teprv prednesem Lisztovým. Na jeho

klavírních partiturách spocívá kritické vydání mnoha vynikajících klavírních dęl, jez po-

rídil na pr. Biilow, Tausig, Busoni, d' Albert, jakoz i spracování Bachových varhan-

ních skladeb.

Manę ptáme se, kde nabral Liszt tolik fysického casu, aby mohl napsati tolik

dęl svých, jejichz pocet obná í úctyhodné císlo 1233! Co casu by treba bylo jen k je-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ