K dějinám varhan a varhanní hry v Čechách
Ročník: 1911; strana: 134,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
134 CYRILE XXXVII.





jich opsání! K nim nutno pricísti literární jeho práce, piné obsahu a skvęlé slohem,

v nichz nadšenę se rozepisuje o nových skladatelích a jejich dílech (Chopin, R. Franz,

H. Berlioz, Wagner, John Field a j.).

Liszt naposled dirigoval koncert Jednoty umęlcú ve Výmaru 25. kvętna 1884, po-

slednę vyucoval 26. cervna 1886 a 19. cervence 1886 hrál naposledy v Lucemburku. Dne

31. cervence 1886 o pűl 12. hod. zemrel v Bayreutu po zápalu plic a jest pochován

vedle Wagnera.

Poslední vűli sepsal jiz r. 1861 ve Výmaru a universální dędickou ustanovil

knęznu Sayn Wittgensteinovou. Projevil prání, 1. aby byl pohrben jako terciár v hávu

františkánském, 2. aby o 5. hodinę ranní byl donesen do kostela bez jakéhokoliv prű-

vodu a bez hudby jako chudas, a 3. aby odpocíval v kryptę, tęch františkánű, od nichz

by] prijat do rádu. Kdyz byla kdysi rec o nękolika pohrbech, pri nichz byla rozvinuta

veškerá svętská pompa, pravil ironicky, ze scházela jen úcast všech bubeníkű celé ar-

mády. Byl v poslední dobę upozornęn na potíze, ze není mozno, aby pohreb tak

velikého muze dál se »incognito«, avšak k tomu pravil rozcilenę: »Kdyz bylo obecenstvo

tak dlouho zamęstnáváno clovękem za jeho zivota, nesmí býti obtęzováno jeho mrtvolou«.





Y

K dęjinám varhan a varhanní hry v Cechách.

METHOD LUMÍR SYCHRA.



V prítomné studii podati hodlám zpűsobem pokud mozno podrobným a uceleným

obraz dęjinného vývoje varhan a varhanní hry v Cechách o d n e j s t a r š í c h d o--

kladű o tomto nástroji u nás az do konce XVII. století.

Volba thematu i doby, jiz si vymęruji, není nahodilá. Historie hudebních nástrojű

tvorí stále ještę otevrenou otázku dęjin ceské hudby, mozno tedy dęjiny varhan pokládat

za podstatnou její cást. Doba pak svrchu vytcená jest sice dosti obsáhlá, probíhajíc nę-

kolika stoletími, nez pres to má právę vzhledem k našemu predmętu nęco vęcnę jednotí,

tího v sobę, co ji ostre odlišuje od epochy nejblíze následující -- XVIII. století. Je to

fakt vlastnę negativní, nedostatek nęjakých notovaných zápisű samostatných varhanních

skladeb pred tímto stoletím u nás (u porovnání s cizinou'), jenz vylucuje a priori blizší

stopování vývoje varhanní skladby ceského pűvodu. Tím súzuje se znacnou męrou vęcnę

predmęt této studie beztak úzce vymezený (jedná se o jediný nástroj), tak ze prirozenę

mozno mluvit o nęm jen v širších plochách casových, v nichz právę postup vývoje pro

hojnęjší v genetickém poradu seskupené údaje tím jasnęji vysvitne.

Okolnost tato podmińuje i rozvrzení celé látky. Dęlení v kratší, chronologicky presnę

ohranicené oddíly vedlo by k roztríštęnosti obsahu, k pouhé snűšce dat casovę sice

souvislých, ale vęcnę rozdílných.

Jediné dęlidlo, jehoz lze s prospęchem chronologicky pouziti, tvorí d o b a h u s i t-

s k á svým zcela novým názorem na umęní hudební vúbec, v naší otázce pak zvláštę

krajním odporem prcti varhanúm (jedinému to nástroji, jenz od autority církevní z ná-

strojű ostatních v kostele byl pripuštęn), jenz prímo vyvolal známé soustavné roz-

bíjení varhan v kostelích prazských na samém pocátku válek husitských, význacný a

ojedinęlý to zjev, který se pozdęji v dobę války ještę castęji opakoval v Praze i na

venkovę, a ustal teprve ke konci této, po pádu nejradikálnęjší strany. Touto reakcí

proti varhanűm slovem i skutkem castęji projevovanou nabývá celá episoda války

nábozenské v našem prípadę významu naprosté negace, jez postrádajíc úpinę nęjakých

positivních zpráv, tvorí v pásmu dęjovém dosti širokou mezeru. Tak rozpadne se celá

svrchu vytcená doba na dvę období: p r e d a p o v á 1 k á c h h u s i t s k ý c h.

Uzší rozdęlení tęchto období rídím męrítkem cistę v ę c n ý m, pojednávaje podrob-

nęji v oddílech zvláštních o všech faktorech, s nimiz dluzno v dęjinách varhan pocítati.

Jsou to predevším d v a d r u h y tohoto nástroje, s nimiz setkáváme se i v nejstarší

dobę skoro soucasnę: varhany ve vlastním smyslu slova v první radę v hudbę církevní

v kostelích uzívané — a pak zvláštní, miniaturní odrítda varhan — varhany prenosné

(p o r t a t i v y) pozdęji p o s i t i v y a r e g á l y, hlavnę v hudbę svętské verejné i sou-

') Dęjiny varhanní hry se zvláštním zretelem k varhanním skladbám v rúzných zemích probírá

podrobnęji monografie: A. G. Ritter: Zur Geschichte des Orgelspiels, vornehmlich des deutschen,

im XIV. bis zum Anfange des XVIII. Jahrhunderts. (2 Be.); s hojnými notovými prílohami v 2. díle

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ