Repetitorium dějin hudby
Ročník: 1911; strana: 137,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CVRILL 137





ment reproduites, mais qui portent 1'indi- znaménka rhytmické, pridané autoritou pri-

cation des signes rythmiques ajoutés pri- vátní ?

vata auctoritate ?

2. Puis-je continuer de conseiller aux 2. Mohu i na dále doporucovati ctená-

lecteurs de la Revue Pemploi de ces signes, rűm »Revue« uzívání tęchto znacek, jez

destinés á faciliter 1'exécution du chant jsou urceny, aby usnadnily provedení zpęvu

grégorien ? rehorského ?



S. Rituum Congregatio Posvátná Kongregace Obradű

Ad primum, ex audientia SSmi 11. Apri- odpovídá k 1. otázce na základę audience

lis 1911: Editionibus in subsidium schola- u sv. Otce 11. dubna 1911: Ordinári mo-

rum cantorum signis rythmicis, uti vocant, hou dáti »Imprimatur« vydáním, jez jsou

privata auctoritate ornatis poterunt Ordi- opatrena t. zv. znaménky rhytmickými ku

narii apponere »Imprimatur«, d u m m o d o potrebę škol pęveckých, j e s t l i z e j e s t

constet, cetera, quae in Decre- jisto, ze bylo vypinęno vše

tis S. R. C. iniuncta sunt quoad ostatní, coz jest spiato na zá-

Cantus Gregoriani restauratio- kladę dekretű S. R. C. sobrodem

nem, fuisse servata. zpęvu rehorského;

Ad secundum, Rn,o Episcopo Patavino odpovídá k 2. otázce, ze nejd. p. bisku-

postulanti responsum est: Ex audientia povi v P a d u i dostalo se k jeho dotazu

SSmi die 27. Aprilis 1911: násl. odpovędi: »Z a u d i e n c e u sv. O t c e

27. dubna 1911:

Nihil prohibet quominus editioni vatica- Nic nezapovídá pripojiti vydání vatikán-

nae signa rythmica privatim adjiciantur, si skému rhytmické znacky, jestlize jest to

ita cantus magistris placuerit. ucitelűm zpęvu vhod.

Ex Secretaria Sacrorum Rituum Congre- Ze sekretariátu posv. Sboru Obradú,

gationis, die 29. Aprilis 1911. 29. dubna 1911.

Petrus La Fontaine, Ep. Char. t Petrus La Fontaine, Ep. Char.

Secretarius. Secretarius.







Repetitorium dęjin hudby.

E M[ L B E Z E C N Ý. (Pokrac.)



58. Hektor Berlioz. hudebního výrazu. (Skladatel pro-

gramní hudby snazí se vyjádriti a s poslu-

Hektor Berlioz, narozen r. 1803 v Cóte chacem sdęliti náladu, kterou v nęm vzbu-

St. André, prešel od studia lékarství k hud- dila t hroda, obraz, kniha. Tento pak ne-

bę a stal se zákem Le Sueurovým a Rei- oddává se tedy prostę dojműm hudebním,

chovým ; opustil záhy konservator a napsal nýbrz sleduje souvislost hudby s programem

v novém tehdy slohu ouvertury k »Wa- Dęj nelze hudebnę vyjádriti. Viz ot. 47!)

verley« »Franc juges« (Soudcové fémy) Programními jsou hlavnę Berliozovy symfo-

a »Fantastickou symfonii«. Vstoupil pak nie. Fantastická symfonie > E p i s o d e de I a

opętnę do konservatore, získal svou kan- v i e d' u n a r t i s t e« (úryvek ze zivota

tátou »Sardanapal« rímské ceny, jez mu umęlcova) jest zároveń prvním dílem v hu-

umoznila delší pobyt v Italii. Svűj zivot dební literature s prí z n a c n ý m i m o-

trávil pozdęji v Parízi a na cestách, pri t i v y. Doplńkem k fantastické symfonii jest

cemz v nejvętších męstech Evropy propa- melolog »Lelio ou Le retour á la

goval svoje reformacní myšlenky provádę- vie« (Lelio cili návrat k zivotu).

ním svých dęl. Marnę usiloval o místo Symfonie >,H a r o l d v I t a l i i« s vio-

ucitele komposice na parízské konserva- lovým solem byla pűvodnę myšlena jako

tori ; zemrel v Parízi jako knihovník téhoz violový koncert pro Paganinia ; vyrostla

ústavu r. 1869. však B e r l i o z o v i pri práci ve veliké

Jeho význam jako vűdce francouzských rozmęry symfonie. Berlioz sám nenazývá

romantiku spocívá v tom, ze pęstoval p r o- tato díla symfonickými básnęmi, ac jimi ve

g r a m n í h u d b u a ze v instrumentaci skutecnosti jsou. Jména toho pouzívá teprve

obohatil velikou męrou p r o s t r e d k y Liszt. Další skladbou Berliozovou jest

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ