| ||||
| ||||
142 CYRILL XXXVII.
kopfa a Hártla v Lipsku; hlasy tamtéz v »CHor- hymnu s vlastními hudebními myšlenkami, jez vy- bibliotheka cís. 39. Jako Lisztovo Requiem, tak jadruje formou recitacní a podepírá je duchapinými i tato jeho mše vyzaduje vedle sboru prvoradných harmoniemi v prűvodu. Opravdovost a velebnost solistű. Po »Dona nobis« jest prikomponováno tryská z celé skladby. K ní radí se cestnę jeho »Amen«, coz ovšem nevadí, aby se nemohla dávati Ave Maria op. 18. c. 1. z Es-dur pro Ibass a var- pri zpívané mši sv. Pocátecní stova »Gloria in ex- hany, jez vydal A. Biihm v Augsburku, cena 1 kor. celsis Deo« a »Credo in unum Deum« nelze dle 20 hal. presného znęní výnosű posv. Sboru obradű opako- Nákladem firmy A. C o p p e n r a t h (H. Pa- vati po intonaci knęzské, ponęvadz sbor vlastnę welek) v Reznę: Quatuor modi cantandi Credo pokracuje v tom, co knęz pocal zpívati a neműze choraliter iuxta Vaticanam comitante OrganO vel prednášeti zpęvy knęzské. Z toho dűvodu jest Harmonio ínteriectis VIII diversis modulis poly- nutno i pri mši Lisztovę vypustiti první fakty a po- phonis ad IV. voces aequales cum appendice. cíti ihned textem, jenz smí prednésti sbor, tedy Auctore P. G r i e s b a c h e r, op. 160 B, part. slovy »Et in terra pax ...« a »Patrem omnipoten- M. 3' - , hlasy 3 50 pf. Harmonisace chorálu jest tem . . .« Vícehlasnę nelze zpívati tuto intonaci zcela moderní, bez báznę pred chromatikou; cantus knęzskou, ponęvadz jen jeden knęz obętuje mši firmus jest nękdy dán do spodního hlasu a ve svrch- svatou, jemuz nelze zpívati sborovę. Ze nemá práva ním hlase kontrapunkticky provázen. Tato moderní zpívati slova knęzská pęvecký sbor pri »Gloria« a paleta dodává melodiím chorálním zvláštního rázu, pri »Kredu« bylo casto predmętem stíznosti tęch našim dosavadním pomęrűm trochu nezvyklého, ale skladatelűv, kterí nemohli odolati, aby téz kompo- není neumęleckou. Nękteré partie jsou prokompo- novali tato pocátecní slova t. zv. veliké doxologie novány pro muzský hlas v mírné a effektní poly- a vyznání nicejsko-carihradského. Nechf jest jim fonii. V dodatku jest volnę rhytmisované a autorem útęchou, ze nelze vícehlasnę zpívati ani »Dominus cele komponované credo, kde vícehlasá vęta jest vobiscum« (ale lze vícehlasnę odpovídati »et cum vedena taktéz ve volném rhytmu bez taktu jako spiritu fuoA), ani harmonisovati evangelium, ani zpęv cásti jednohlasnę komponované, jez jsou imitací knęzský pri prefaci. --- I se stanoviska umęleckého chorálu. Zde autor luští rűzné problemy, o kterých zcela jest oprávnęno vynechání uvedených invokací, v úvodu slibuje zvláštní studii. Bude ovšem nutno jez Liszt ve svém díle prokomponoval, ponęvadz mnohé vęci se stanoviska hudebního, historického jsou v obojím prípadę samostatnými hudebními i esthetického panem autorem zdűvodniti, abychom frasemi a lze je pri zpívané mši vynechati Pri se mohli zcela pro nę rozehráti. Jedno jest ne- prednesu k o n c e r t n í m se ovšem nevynechají. správné, ze imitace chorálu nikdy nedostihne origi- L i s z t, Dvanáct církevních zpęvu (Zw&lf nálu a ze podobné pokusy ještę nikdy neuspokojily. Kirchen-Chor-Gesánge) s prűvodem varhan, c. F. M. G I o c k, Missa in honorem s. Raimundi pro Kahnt Nachfolger, Lipsko. Jednotlivę part. 60 pf., muzský 4h1. sbor bez prűvodu, op. 6., part. M. 1'20, hlas á 15 pf., kompletní part. všech 12 císel 6 M. hlasy á 20 pf. Ve snadném slohu homofonním. hlas á 1'25 M. Obsahuje pro s m í š e n ý s b o r: 1. M i t t e r e r, 10 Gradualien fűr gemischten c. 1. Pater noster, c. 2. Ave Maria, c. 5. Ave verum, 4st. Chor mit Orgelbegleitung, op. 172, part. M. 2'-, c. 7. Ave maris stella, c. 8. O salutaris hostia (in C.), hl. ii 20 pf. Obsahuje 3 gr. pro nedęle adventní, c. 12. Pro Papa (Dominus conservet eum); pro gr. pro nedęli po Zjevení Pánę, tractus pro Devít- z e n s k é h 1 a s y: c. 3. O salutaris hostia (in B.), ník, [. a II. ned. po Devítníku, tractus pro IV. ned. c• 4. Tantum ergo ; pro muzské h I a s y : c. 4. bis postní, gr. na 1. ned. po veliltonocích, gr. na pro- Tantum ergo, c. 6. Mihi autem adhaerere, c. 17. bis sebné dny, gr. na nedęle po Nanebevstoupení Pánę Ave maris stella, c. 9. Libera me, c. 10. Anima a na nedęli po Bozím Tęle. Christi sanctifica me, c. 11. Pro Papa (Tu es Petrus . J. M i t t e r e r, IV. Antiphonae Marianae ad 4 voces inaequales concinente organo, op. 171, M 1 20, hl. a 20 pf. Obsazení: alt, tenor a dva bassy R. K ű g e 1 e, Messe zu Ehren d. h. Josef Iol NUD. LITERATURA !o~ s prűvodem varhan pro smíš. sbor, part. M. 1'20, hlasy á 20 pf. M. K o c h, Vier religitise Charakterstticke fiir 9- oder 10stimmige Blechmusik, op. 31. (Obsazení: Antonín Ludvík Stríz. Preklad dekretű Trumpeta nebo piston in B, krídlovka (B), alt- sv. Otce Pia X. o obnovę posvátné hudby. Stará horna (B), 2 Es-trumpety, 2 basstrumpety (B), po- Ríše na Moravę, nákl. vl. Ve velmi pękné úpravę zoun, tuba (Euphonium . Part. M. 1'-, hl. M. 1'80. a mistrném prekladu jsou pro širší verejnost prelo- H. R e b e r, Cíicilion-Messe pro 1 hlas s prűv. zeny výnosy papezské a kongregace sv. obradű varhan, op. 5, part. M. 1'40, h1. :i 20 pf. Velmi o církevní hudbę, zvláštę onen z 23. listopadu 1903. snadné. Giov. P. Palestrina, Missa »Papae Mar- H. H u b e r, SChutzengel-Messe pro soprán, alt Celii" ad VI. voces inaequales (Cant, alt, tenor I. II., a bass s prűv. varhan, op. 7., part. M. 2' - , hlasy bass I. II.). Pro nynęjší potrebu upravil Gries- á 20 pf. Snadné. bacher. Part. M. 4'50, 4 hl. po 60 pf., 2 hl. po 50 pf. P. G r i e s b a c h e r, Pange lingua ad , [V. v. Tímto vydáním Palestrina ucinęn prístupným ny- inaequales Vl. diversis modulis inaequales comitan- nęjším moderním zpęvákűm a dirigentűm, kterí tibus trombonis vel organo; scilicet Tromba alto uvykli na nynęjší notaci a znaménka prednesu. Dr. in B, Tromba in Es, Cornu alto in B, Tromba Weinmann pravil na hudebním sjezdu londýnském, basso, Trombone et Tuba, op. 161, part. M. 1'40, ze si predstavuje transskripci všech starých skladeb hlasy á 25 pf. Vhodné pro prűvod o Bozím Tęle. tak, jak ji právę ukázal v této edici Griesbacher. O t t o G a u s, Orgelkonzert, Sammlung alter u. Vrele doporucujeme. Tak se popularisuje doba neuer Kompositionen fűr Orgel allein und mit klassická ! anderen Instrumenten zum Konzertgebrauch und K a r e 1 C h u m 1, Svatý Václave, mešní solová zum Studium. I. serie, 8 sešitű. Skladatelé : Ca- vlozka pro strední hlas, cena 1 kor., nákl. vlastním, sini, Porpora, Martini, Couperin, d'Aquin, Buxte- op. 19., pro bass s prűvodem varhan. Autor slozil hude, Krebs, Krauss, Bartums, Fáhrmann, Ertel. na svűj text k oslavę zemského patrona prístupnou M. D a c h s, Sonate in G-moll pro varhany. skladbu, kde umęle splétá motivy staroceského op. 19., M. 3'-. | ||||
|