| ||||
| ||||
150 CYRILL XXxyii
jakmile však sbor (v unisonu trvá stále na f) uchopí se slov »de morte aeterna in die illa tremenda«, hned varhany vystoupí s ponurou akkordickou lícní nálady : „- b v rt-- vrt---. -7—~ I ~ a na to sbor (opęt v unisonu) predvede základní motiv této skladby: A) -R-~ quando coe - li mo - ven-di sunt et ter - ra Nejen ze s ním dále se setkáme, ale týz motiv stane se prostredkem lícnę hrűzy také ve varhanách, kde stereotypnę vyznívá az skoro ke konci skladby. A v lícení té hrűzy posledního dne jde Liszt dále: Solo bas esspressivo tre - mens fac-tus sum e - go et ti - me - o Ta septima — typická vzdy pro Liszta — ji jistę chytá mistrnę. Motiv A) jest porád ve varhanách a po prednesení slov (po druhé) »quando coeli movendi sunt et terra« prichází v príkrý chromatický sestup; na to pri slovech »dies illa, dies irae« uzívá skladatel opęt bohaté harmonie, aby podal vylícení textu co nejlépe vystihující: L~r~a~1r, atd. _tLf_ 1 -~1--(Lt _J -L-Ji-~- L-~i =~%•-` ~ iC~ r Nonovým akkordem koncí se tato cást. Na to zas uklidńuje svou melodií bass I.: ---- I ~ I i=—•—! —o 4-g- Re - qui - em ae - ter - nam do - - na e - is, Do - mi - ne, a za ním hlasy ostatní; — pak zas pri slovech »demorte aeterna« vrací se skladatel k prvotní hudbę tęchto slov a sbor pri »iudicare saeculum per ignem« koncí fortis- simem. Varhany po pause dolcissimem ve vysokých polohách uzavírají skladbu. X. »Anima Christi sanctifica me.« (Andante non troppo lento.) Pro muzský sbor. Má melodický podklad velmi jednoduchý; jsou jím vlastnę dvę za sebou jdoucí malé tercie : A - ni - ma Chri - sti | ||||
|