| ||||
| ||||
XXXVII. CYRILL 15
které pri textu »passio Christi conforta me« zmęní se ve veliké tercie. Mohutnou gra- dací obdaril Liszt slovo »laudem te,<. Z piana (dolce) vystupńuje je ve 4 fásích az k fortissimu. Závęr »Amen« s velmi rozlehlou melodií zpívá celý sbor v unisonu ; varhany v pouhých oktávách provázejí. XI. »Tu es Petrus«. (Maestoso, non lento.) Muzský sbor. Celý sbor a spolu varhany (tyto vyjímaje jen málo míst) provádęjí melodie, vyzna- menávající se znacnou neklidností výrazu vznikající širokými intervally. Maestoso, non Iento, yf ~j ff Z Tu es Pe - trus et su - per hanc pe - tram Sbor výhradnę, varhany az na skrovné výjimky, pracovány v unisonu. Tu primi- tivnost hudby Lisztovy nachází se na nejzazší mozné hranici. XII. » Dominus conservet eum.« (Maestoso animato.) Pro muzský sbor. Blízka skladbę predešlé. Rhytmus má nęco bohatší. »Beati« z oratoria »Christus« (II. díl). Jest docela samostatný tento oddíl a lze ho proto docela dobre uzit. Zvláštę pri tichých mších sv. jest velmi vhodný. Ponęvadz díl ten neciní na sbor zvláštních poza- davkű (soprán jen v jednom místę zpívá »g«), jest vhodným jmenovitę pro vyspęlejší sbory studujících na stredních školách. Celou exposici tohoto díla najdeme hned v úvodu (ve varhanové predehre). Jsou tu 3 zivly a sice : 1. 2. 3. n i I I o• j_ • d_s z tęch 1. a 3. jsou podkladem celé této cásti oratoria. Z tęch onen prvý jest jistou re- miniscencí na rímský chorál. Obtíze tu pűsobí rešení otázky, odkud motiv ten jest cerpán. V gradusle Romanum nacházíme 2 introity, z nichz by tento motiv mohl po- cházeti : „Rorate coeli” a „Gaudeamus”. Ze z » Roráte coeli« jest motiv ten cerpán, tomu by svędcilo, ze bezprostrednę po slovu »coeli« nacházíme dále melodii, která se úpinę kryje s motivem 2. Týz motiv (2.) má sice také introit »Gaudeamus«, ale témęr na konci. ]sem toho mínęní, ze introit »Gaudeamus« je tu prece jen pramenem: jiz I. motiv priléhá k zacátku tohoto introitu lépe nez k » Rorate«, jest v nęm 2. motiv a co hlav- ního: nacházíme v nęm m o t i v 3. tak dűlezitý pro tuto skladbu ; introit »rorate« vűbec jej neobsahuje. Ostatnę všimneme-li si i textového podkladu tęchto dvou introitű, tu vidíme, ze introit »Gaudeamus« (vybírám tu text na svátek »Všech Svatých«) má iden- tickou tendenci s celým »Beati«. Celá tato skladba jest vzorem bezvadné d e k 1 a m a c e. Hlavní podíl patrí solo- vému barytonu, který probírá tu postupnę spíš v recitativu nez volné melodii výstiznę text. Sbor pravidelnę bud odpovídá nebo opakuje frasi barytonem prednesenou. Baryton zacíná celou tuto cást dolce Be - a - ti pau-pe-res spi - ri - tu quo - ni am ip - so-rum est rit. r 1 •- —.—a- -R—R_-- reg-num coe - lo - - - rum. | ||||
|