| ||||
| ||||
ÚVOD.
1. Druhy zpęvu církevního. Zpęv chrámový jest bud' r h y t m i c k ý, plyne-li ve volném rhytmu hudebním, aneb m e n s u rá 1 n í (mensurovaný), je-li slozen v rhytmu vázaném, v nęmz délka a krátkost zpívaných slabik urcitou má míru (mensuru). íVlensurální zpęv zove se téz figurálním, ponęvadz v dobę svého vývoje (sto- letí X11.) byl psán notami, jez se tehdy zvaly figurae, a ponęvadz byl ozdobnęjším (cantus figuratus) nez prostý chorál (cantus planus). Rhytmickým zpęvem jest chorál edice vatikánské. Mensurální zpęv jest bud' j e d n o h l a s ý neb v í c e h 1 a s ý. Vícehlasý zpęv műze míti formu homofonie anebo polyfonie. 2. Pojmy druhű zpęvu církevního. I. C h o r á 1 r í m s k ý e d i c e v a t i k á n s k é jest officielní zpęv katolicl<é církve, jehoz melodie slozeny jsou jednohlasnę v toni- nách diatonických a ve volném, prirozeném rhytmu. Slovo chorál jest odvozeno od reckého /cunó;, latinského chorus, jez pűvodnę znamenalo místo, urcené v presbytári pro zpęváky, a prenesenę sbor pęvcű, postavený na vytceném místę. Odvozeného slova chorál (cantus choralis) uzívá se pro pojme- nování zpęvu, který chor prednášel v prvotní církvi. Cliorálu dostalo se casem následujících príjmení: 1.) Nazývá se zpęv rímský = cantus romanus, ponęvadz kolébka jeho stála v katakombách rímských a protoze prijat byl od církve rímskokatolické do boho- sluzby. Príjmením tímto liší se od chorálu ambrozského (cantus ambrosianus), vy- pęstęného v Milánę, od francouzského (c. gallicanus), mosarabického ve Španęlích (století VIL), chorálu církví východních a od chorálu protestantského. 2.) Má téz jméno zpęv rehorský = c. gregorianus dle svého oprávce, papeze sv. Rehore Velikého (590-604). Název c. gregorianus vyskytuje se po prvé v XI. sto- letí v traktatu Viléma Hiršavského (1- 5. cervence 1091). 3,1 Zván jest i c. planus = zpęv prostý, neozdobný, na rozdíl od zpęvu »figu- ratus« ; také műze znamenati c. planus zpęv stejnomęrný, v nęmz naznacena byla pri vícehlasém zpracování vűdcí melodie chorální notami téze délky. | ||||
|