NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 162, příloha: 4
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
4



4.) Zove se téz c. firmus ustálený zpęv, aby se dalo na jevo, ze se liší od

Hlasű, které v kontrapunktu jej provázely, a jejichz melodie doznávala casto mno-

hých zmęn, pri cemz melodie chorálová zűstávala neporušena.

5.) Má jméno »cantus romanus editionis Vaticanae«, zpęv rímský

edice vatikánské, na rozdíl od chorálu edice medicejské ; edicí vatikánskou na-

hrazena jest dosavadní edice medicejské dle instrukce >Motu proprio papeze Pia X.

z 22. listopadu 1903. Ponęvadz chorál edice vatikánské jest do církve zaveden pa-

pezem Piem X., nazývá se téz »e d i t i o Piana«, chorál vydání Piova.

V definici chorálu se praví:

a) :>ze jest officielní zpęv církve rímskokatolické«, coz znamená, ze jest Apo-

štolskou Stolicí nejen schválen, ale prohlášen za zpęv úrední, v prvé radę pri boho-

sluzbę oprávnęný, za authentický, který normou má býti zpęvu církevního i ve vęcích

budoucích;

G) > jehoz melodie slozeny jsou jednohlasnę (unisono`.-



Melodie jest dle hudebních zákonű sporádaná rada tónű po sobę následujících ; jest

bucY absolutní cili v uzším smyslu, jestlize jest dle hudebních zákonű sporádanou radou

zvęn navzájem srozumitelných, aneb relativní, v širším smyslu, jestlize její postup zvęn, sám

s sebou nejsa samostatný, nabývá srozumitehiosti teprve prűvodem. Od melodie liší se har-

monie, jez jest stejnodobé znęní tónű rűzné výše, dle hudebních zákonű sporádaných.



Melodie chorálové jsou absolutní, t. j. ke své srozumitelnosti prűvodu nepotrebují ;

v prvotních dobách církve katolické nebyly nikdy a nikde provázeny hrou na varhany

a nejsou dosud v sixtinské kapli v Rímę;

c) »jsou slozeny ve stupnicích diatonických,« t. j. rady tónűv ve stupnicích, jez

tvorí základ chorálních melodií, jsou sestaveny zpűsobem, jaký shledáváme u prirozené

rady zvęn základních.



Zvęny cili tóny základní jsou celé tóny a veliké pűltóny. Stupnicím, slozeným z rady

zvęn základních, ríkáme d i a t o n i c k é. V diatonických stupnicích, a to zcela absolutních,

slozena jest melodie chorálu rímského. Diatonika relativní, chromatika i absolutní i rela-

tivní, jsou tedy z melodie chorální vylouceny.



d) »jsou slozeny ve volném a prirozeném rhytmu«. Není totiz v chorálu ani

mensury, ani moderního taktu, ale délka a prízvucnost zpívaných slabik rídí se

délkou a prízvucností slabik mluvených. Slova chorálu se zpívají tak, jak se mluví.

Jednotkou pro trvání tónu jest rhytmický ráz.

1 1 . Zpęv m e n s u r á 1 n í, jehoz tóny jsou absolutnę odmęreny, cili zpęv figu-

rá,ní = ozdobný jest 1) jednohlasý aneb 2) vícehlasý.

1.) Jednohlasý zpęv mensurální má melodii bud absolutní nebo relativní.

2.) Vícehlasý zpęv má formu a) hotrrofonie a b) polyfonie. Tato slova jsou

slozkami reckých slov homo -- poly -- foné<,. Luscinius zná slovo polyfonie

(concentus polyphonus) jiz ve století XVI., ale ve všeobecné uzívání vešlo teprve

ve století XVIII.

a) Homofonií zve se vícehlas, v nęmz doprovázejí základní melodii (cantus firmus)

ostatní hlasy tón za tónem zcela soudobnę, netvoríce samostatné hudební myšlenky,

jsou-li samy o sobę zpívány.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ