NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 162, příloha: 5
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
5



b) Polyfonií jest vícehlas, v nęmz jednotlivé hlasy mají samostatné, od sebe

nezávislé melodie, a dohromady jsouce zpívány tvorí krásný, melodický i harmo-

nický celek.

Vzorem k l a s s i c k é polyfonie jest s l o h P a l e s t r i n ű v, jehoz základem jest

diatonika chorálu. Moderní polyfonie i homofonie bývá ehromatickou.

Je-li zpęv bez prűvodu varhan neb hudebnfch nástrojű, ríká se mu »a c a p e 11 a7,

je-li provázen, zove se zpęvem instrumentálním.

Zpęv »a ca p e 11 a<, i zpęv s prűvodem hudebních nástrojű má souhrnné jméno

hudba v o k á I n f, na rozdíl od hudby instrumentální, jez vyluzována jest

pouze nástroji bez lidského zpęvu.

3. Oprávnęnost druhű zpęvu v liturgii církve katolické. 1. V prvé radę jest

v liturgii oprávnęným zpęvem chorál edice vatikánské.

Chorál jest zpęvem posvátným, jenz vylucuje ze svých zpęvű ráz svętský. Po

stránce formální patrí mezi krásná rr m ę ní a honosí se hlavní slozkou oprávnęnosti

v církvi, ze jest totiz v š e o b e c n ý m a vhodným pro všechny národy všech vękűv a zemí. (Moto

proprio, zásady všeobecné.)



1.) Mimo chorál doporoucí církev klassickou polyfonii a z ní zvláštę sloh Pale-

strinűv, avšak nezavrhuje moderní polyfonie chromatické.



M. p. díl II. cl. 4. dí: Vlastnosti jmenované (posvátnost, hudební krásno a všeobec-

nost) má téz ve velikém stupni klassická polyfonie zvláštę školy rímské, která ve století XVI.

dostoupila vrcholu své dokonalosti v dílech Pierluigia Palestriny, a i potom pokracovala

tvoríc skladby vynikající krásy liturgické i hudební. Klassická polyfonie velmi dobre se

blízí nejvyššímu vzoru kazdé hudby církevní, t. j. zpęvu rehorskému, a z toho dűvodu

zaslouzila, aby se jí uzívalo se zpęvem gregoriánským pri slavnęjších funkcích církevních.



2.) V tretí radę oprávnęn jest vícehlasý zpęv »a capella« jakéhokoliv zpűsobu,

pokud nevybocuje z ducha církevního.

M. p. díl 11. cl. S. praví : Církev vzdy uznala pokrok v umęní a jemu prála, pri-

pouštęjíc k bohosluzbę vše, co podarilo se nalézti tvűrcímu duchu dobrého a krásného

bęhem století a co nebylo ovšem na ujmu zákonűm liturgickým. Jest proto i moderní

hudba dovolena v kostele, nebof prináší skladby takové ušlechtilosti, váznosti a dűstojnosti,

ze nejsou neliodny liturgických úkonűv.



3.) Vedle zpęvu »a c a p e (( a« jest dovolen i zpęv s prűvodem v a r h a n, pokud

se zachovávají ve hre na varhany predpisy dané liturgickými zákony. Ve zvláštních

prípadech, v patricných mezích a s príslušnou opatrností mohou býti pripuštęny

i jiné nástroje jako prűvod zpęvu za zvláštního dovolení diecésního biskupa a pri

šetrení predpisű »Caeremoniale episcoporum« (Motu proprio Vl, 15). Prűvod nástrojű

má zpęv pouze podporovati, nikoliv prehlušovati ani rušiti jeho nádechu zboznosti.

4.) Hudba instrumentální místo zpęvu s predepsaným textem jest zaká-

zána. Místo zpęvu offertoria, graduale a j. pri zpívané mši sv. hráti na nástroj »písm

beze slov« není tedy dovoleno.

Zapovídá se v kostele hra na klavír a na nástroje bicí (buben malý a velký, cinelly

zvonky a pod.). Téz zakázány jsou hrací stroje (gramofon). — Samostatná hra orchestrálních

sborű jest dovolena pouze mimo kostel pri prűvodech. (M. proprio V[. 21.)

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ