NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 162, příloha: 7
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  






Nejprirozenęjší krácení struny jest na polovinu; také tón tím povstalý jest

nejpríbuznęjší tónu základnímu, a dle obvyklého cítání tónű jest o s m ý m tónem, cili

oktávou tónu základnílo.

Rozdęlíme-li délku struny na 3 díly a / uvedeme ve chvęní, uslyšíme pátý

tón zvęny základní, cili kvintu; dęlíme-li strunu na 5 dílű, z nichz ' '. se chvęjí,

uslyšíme tercii velkou, kmitá-li tercii malou; pri kmitu , struny uslyšíme kvartu,

pri :", sextu, 4,s sekundu velkou, septimu, isric sekundu malou.

Srovnáme-li tyto hodnoty dle poradu tónű a zkoumáme-li, v jakém pomęru

jsou kmitocty tónű vytvorených krácením struny ke kmitoctu tónu vytvoreného

celou strunou, obdrzíme tento vzorec :



Kmitocet

sekundy malé má se ke kmitoctu tónu základního jako 16 : 15

sekundy velké » » 9 : 8

tercie malé » » » 6 : 5

tercie velké » » » 5 4

kvarty » » » 43

kvinty » » » 32

sexty » » 5 :3

septimy n » » 15 : 8

oktávy » » » 2 : 1



A tóny tyto, vytvorené na základę prirozeného pomęru kmitoctű ke kmitoctu

tónu základního, tvorí látku k diatonickým melodiím chorálovým.

2.) Na tónu pozorujeme i sílu, jez závisí na vętší nebo menší šírce vin, cili

na rozkmitu (amplitudę) tęlesa znęjícího. Rozkmit tęlesa jest prímo úmęrný sile

uvádęjící tęleso do krnitű.

3.) Kazdý tón má téz svoji b a r v i t o s t (zabarvení = _ timbre). Barva tónű jest vlast-

nost, kterou se liší zvęna na pr. vylouzena na klavíru od tónu téze výše a s í l y

pronesené na pr. hlasem lidským.

Barva tónű závisí:

a) na tvaru vin tęlesa znęjícího,

b) na látce tęlesa a jeho podobę,

c) na zpűsobu, jakým se tęleso uvádí ve kmity (smýkáním na houslích, fou-

káním na nástrojích dechových a p.)

d) na rűzné síle a poctu tónű soucasnę se základním tónem znęjících. S kaz-

dým totiz tónem zní rada vyšších tónű, jez se nazývají svrchní = harmonické =

alikvotní = souzvęnné. S kazdým základním tónem se ozve jeho vyšší oktáva, kvinta

této oktávy, druhá vyšší oktáva, její tercie, kvinta, malá septima. A na tom, jak který

alikvotní tón úcastní se na spoluznęní s tónem základním, závisí rűzné zabarvení jeho.

Zvuky bez alikvotních tónű aneb tóny s velmi slabými tóny svrchními jsou temné.

Zvęny, ve kterých nękteré alikvotní tóny jsou v mírné síle, jsou pinęjší a prí-

jemnęjší. Tóny, v nichz silou prevládá tón základní nad alikvotními tóny, znęjí pinę;

prevládají-li silou tóny alikvotní, jest tón prázdným; zní-li mnoho alikvotních tónű,

tón základní jest ostrý.

Mimo sílu, výšku a barvu má tón i duševní vlastnosti, jez se zakládají

na citu a nadšení. Mluvíme o tónu vrelém, chladném, dojímavém, ušlechtilém,

tklivém.l)



') V preneseném smyslu btón~ znamená a) interval veliké sekundy, celý stupeń, aneb b) tolik

jako modus = tropus = tonina.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ