NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 162, příloha: 10
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
10



Pred nejhlubší zvęnu I. tetrachordu pridána byla ještę zvęna A = p r o s I a m-

b a n o m e n o s= pridaná = adsumpta.1)

2.) Záhy však, ponechávajíce system tetrachordový, zamęnili theoretikové po-

jmenování slovy reckými za 15 písmen abecedy latinské, od A az do P Latinská

notace sluje »Notation boétiennea, ze se mylnę pripsala Boetiovi (t 524). Provedl

ji asi Notker Balbulus.

3.) Pozdęji jen písmen 7 opakovali z abecedy latinské, męníce jejich podobu

a také je zdvojujíce :

ABCDEFG a b c d e f g aa bb cc dd ee ff gg

4.) Kdyz melodie chorálové nabývaly vętšího rozsahu, bylo nutno rozšíriti

i soustavu zvęn a pro novou zvęnu vymysliti jméno. Tato nová zvęna pridána

byla pred A (proslambanomenos) a slula gamma (recké písmę r), jsouc spodní

oktávou G. Toto gamma bylo pridáno pred Guidem Aretinským.

Soustava zvęn s gamrna znęla :

I', A, B, C, D, E, F, G, a, b q (h), c, d, e, f, g, aa, bb (hh)

cc, dd, ee. 2)

Na tuto soustavu pocínající I' applikovány byly tetrachordy recké, jez slozeny

byly z rady zvęn pocínající A. Následkem tohoto posunutí celého systemu tetra-

chordového z A na I' se zmęnil pomęr intervalový v jednotlivých tetrachordech.

Tetrachordy pak sluly takto :

T, A, B-3), C -- D, E, F, G — a b, c, d — e, f, g, aa.

graves finales acutae superacutae

hluboké zakoncující vysoké vyšší

bb, qG, cc, dd, ee.

excellentes, nejvyšší.

Zvęna b, bb, nikoliv však dolejší B, znamenala az do XVI. stol. i naše h

(b durum cili quadratum) i vlastní b (b molle cili rotundum).

5.) Ve století XI. byla rozdęlena uvedená rada tónű ve skupiny po 6 tónech

a skupiny zvaly se h e x a c h o r d y. Hexachordy byly trojí:

Prvý druh hexachordű utvoren byl z rady zvęn pocínající »1', G, g,« a koncící

»E, e, ee«; tedy: »TA H C D E« — »G a h c d e« — »g aahh ee dd ee«.Tyto

hexachordy nazývaly se h e x a c h o r d a d u r a, ponęvadz obsahovaly »H, h, hh «

b durum.

Druhý druh hexachordű pocínal »C, c« a koncil »a, aa« : »C D E F G a« —

»C d e f g aa« ; a nazývaly se h e x a c h o r d a n a t u r a l i a (prirozené h), ponęvadz

nemęly ani b, ani h á.

Tretí druh męl rozsah F—d, f—dd; »F G a b c d« — »f gg aa bb cc dd«

nazývaly se h e x a c h o r d a m o 11 i a (mękké h), ponęvadz obsahovaly b molle, naše

snízené h. V tomto hexachordu h se snízilo v b, aby nepovstal obávaný t r i t o n u s,

jenz obsahoval tri celé tóny. Ve všech trech hexachordech bylo pűl stupnę mezi

3. a 4. tónem.



') Více viz o hudbę recké v dílech: Gevaert: Histoire et Théorie de la Musique de'l Anti-

quité 1881. — Weatphal: Die Musik des griech. Alterthums, Lipsko 1883, Ambros: Gesch. der gr.

Musik, Il. sv. H. Riemann, Studien zur Geschichte der NotenschriFt, 1878. Vierteljahrschrift fűr Musik-

wissenschaft, Lipsko.

=) U Rekű sahal tento system jen do aa; Hukbald rozšíril jej do bb (a), a Guido do dd,

jiní pak az do ee. (Micrologus str. 17.)

3) B tolik co naše H.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ