NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 162, příloha: 12
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
12





mozný tón, na nęmz bylo premęnou solmisacních slabik provésti mutaci hexachordű

a tím docíliti, aby vzdy na krok malé sekundy prišla jména mi fa.

Na pr. stoupající rada tónű c d e f g a h c' patrila tóny c d e f g a do hexa-

chordu prirozeného a tóny g a h c' do hexachordu tvrdého.

hex. tvrdý



c d e f g a h c'



hex. prirozený



Tón a byl posledním mozným místem, na nęmz se męnily hexachordy; na

h--c prišla jména mi—fa, proto na a se zpívalo re.

Znęla tedy rada tónű c d e f g a h c po nálezité zmęnę

(la)

ut re mi fa sol re mi fa

Nesnadný tento postup vzájemné promęny solmisacních slabik k rűzným tónűm

męl býti zpęvákűm usnadnęn >rukou Guidonovou«, pocházející ze stol. XI.



Na obraze 1. nejsou písmena pro radu

nejvyšších tónű zdvojena. Poslední tón ee z tre-

,. tího hexachordu schází ; jest zde tónű pouze

celkem 19. Na ruce se pocne císti od nehtu

palce, pokracuje se dalű po nęm, odtud po

y~ f yr dlani k malíku, vzhűru k nehtu malíku, odhid

po konci prstu ctvrtého, prostredního a ukazo-

vácku ; po ukazovácku dolű k 3. nápisu, od

nęho pres tretí nápis na prostredním prstu

k 3. nápisu na 4. prst, po nęm vzhűru k 2.

nápisu a zpęt na prostrední prst k 2. nápisu ;

odtud nad 3. prst k 20. tónu, jenz na obraze 1.

schází. — Zachované Guidonovy spisy »ruky«

- r neznají.



Y Na ohbí a konci prstű i na dlani Gui-

'. donovy ruky byla abecední písmena pro

20 tónű rA B C D EFGabcdefg

t aa bb cc dd ee. K nim byly pripsány sla-



biky s o l m i s a c ní, v nęz se męnila abe-

cední písmena na místech, kde melodie

Obr. 1. Faksimile z ruk. univers. knihovny precházela z hexachordu do druhého. Spo-

v Praze, XIV. stol., sign. XII. E1Sc fol. 2a. jením písmen abecedních se slabikami sol-



rnisacními objeví se násl. schema'), v nęmz rada [. byla pro tóny hluboké, rada ll.

pro tóny polohy strední a rada II[. pro tóny vysoké.

1. F A B C D E F G

ut-re re-mi fa-re-mi sol-fa-ut la-sol-re la-mi fa-ut sol-re-ut

li. a b c d e f g

ta-mi-re fa-re?-mi sol-fa-ut la-sol-re la-mi fa-ut sol-re-ut

III. a b c d e

la•mi-re fa-re?-mi sol-fa la-sol ~la)



) Na tomto schematu, jez jest dle uvedeného obrázku císarské knihovny prazské, jsou rűzné

odchylky od obvyklých jmen solmisacních slabik, jak je má na pr. Walter Odington (X11.—X111. stol.)

a Ambros, ~Geschichte der Musik II., 192. Ambros pro I. radu má T ut, A rę, B mi, C fa-ut, D sol-re,

Ela-mi; v II. a Ill. radę jen pri b a bb má Ambros jinak, totiz fa-mi a nikoli fa-re-mi.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ