NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 162, příloha: 13
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
13



Následující príklad osvętlí pouzití Guidonovy ruky. Na malíku jest -a-la-mi-re<,

coz znamená, ze na tónu a

pri stoupající melodii z hexachordu tvrdého do mękkého místo la se zpívá mi;

» prirozeného do tvrdého la » re;

» mękkého do tvrdého mi > re;

» klesající » » » mi » » la ;

» tvrdého do prirozeného re > la;

mękkého » re v mi.

Dle ruky Guidonovy bylo celkem mozno uciniti 52 mutací hexachordűv.

6.) Hexachord byl pri odstranęní mutace rozšíren o sedmý tón si, címz odpadla

nesnáz se stanovením pűlstupńűv ve zpęvu. Rada sedmi tónű se jmenuje v solmi-

saci ut (do) re mi fa sol la si.

Jestlize melodie stoupala pres tuto radu 7 tónű, c e l á rada se opakovala.

Rada sedmi tónű s opakujícím se tónem základním slove stup-

nice cili skala.

do') re mi fa sol la si do. V moderní hudbę:

(ut) (ut)

C D E F G A H c'). Rímskými císlicemi, stupeń: !. II. 111. IV.

V. VL vil. VIII. (1.)

Mezi 111. a IV. stupnęm, mezi V11. a VIII. stupnęm jest diatonický pűltón.

8, Notopis. Jako vynalezl duch lidský pro hlásky písmena, tak hledęl i pro

tóny vymysliti znaménka, jez by oku znázornila prehlednę a srozumitelnę výšku,

délku, sílu zvęn a jejich vzájemnou spojitost. Taková hudební znaménka nazývají

se noty = notae = figurae.

Písmo notové sluje notopis = notace. Praktickým jest notopis ten, jenz vyzna-

cuje rozsah intervalű, dynamiku a rhytmus nejen správnę, ale i prehlednę.

1.) V prvních stoletích po Kr. P. uzívalo se notopisu hudby recké. Bylo to

24 písmen recké abecedy, jez psala se brzy stojatę, brzy šikmo, brzy v poloze pre-

vrácené. Tírn se docílilo 85 rűzných znacek, jez stacily pro tri oktávy, vyjadrovaly

rűzné vztahy chromatické a enharmonické jak pro zpęv, tak pro instrumentální

hudbu.;) Nez s thecrií reckou zanikl i její notopis.

Tónovému systému reckému stojí nejblíze hudba byzantská. Její notopis

skládal se z rűzných cárek, jez zcela urcitę udávaly rozsah intervallű, rozkládajíce

melodie na jednotlivé kroky.

Záhy bylo písmo recké zatlaceno literami abecedy latinské.



') Francouzi a Vlaši uzívají solmisace, avšak slabiku ut zmęnili v d o. -- V XVI. století W a e 1-

b r a e t pouzil místo solmisace slabik belgických ; da, me, ni, po, tu, la, be, da, — a Hitzler v XVII.

stol. la, be, ce, de, me, fe, ge.

-) Solmisaci, jakoz i pojmenování zvęn písmenami abecedními kazdý pilnę cvic, abys bez

rozmyšlertí umęl stupnici pojmenovati od kteréhokoliv tónu nahoru i zpęt, a abys od kteréhokoliv

základního tónu znal stupeń lI., Ill., 1V, nahoru i zpęt atd. Pak pocínej si pri cviceních opacnę, na

pr.: v stupnici, pocínající;F, kolikátým stupnęm jest G, c atd.; a tak procvic stupnice ode všech

7 zvęn. Solmisacní slabiky proto cvic, abys pak na nich se ucil správné výslovnosti samohlásek

a souhlásek. Na moderním pojmenování zvęn vokalisaci cviciti nelze.

,') Dr. Bellermann, Die Touleiter u. Musiknoten der Griechen, Berlín 1847. Dr. H. Riemann,

Kompendium der Notenschriftkunde, Rezno 1910. Jakobsthal, Chromatische Alteration.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ