NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 8,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
8 CVRILL XXXVIII.



Starší syn, R o b e r t Ma r t i n, byl hrbatý, pouze v prvních dvou mších z C. a B. vy-

zil u matky své a vyucoval nęjaký cas hudbę daných u Marka Berry. V pozdęjších sklad-

v kláštere u anglických panen na Malé bách však pozorujeme jiz svéráznost a

stranę a v nękterých prazských rodinách. pűvodní myšlenky. Vętších partií solových

Zemrel u veliké bídę 28. cervna 1890. ani ve vętších jeho skladbách nenalézáme,

Druhý syn, O t t o ) a n, byl výborným a doprovod orchestru, který u drívęjších

barytonistou a pűsobil nęjaký cas v carské skladatelű nebýval príliš ve slohu církevním

opere v Petrohradę; od r. 1869 v Bergerovę a vyznacoval se zvláštę bravurními figura-

divadle v Kyjevę, pozdęji v Charkovę a jinde. cemi houslí, býval u Fűhrera pouhým do-

Od roku 1875—1890 byl clenem carského provodem sboru; figurace houslí pak bývala

divadla v Moskvę a pűsobil pozdęji ve ven- vkusná a pohybovala se v dovolených me-

kovských męstech, nęjaký cas také jako zích. V skladbách psaných pro malé chrá-

operní podnikatel. Zemrel na Rusi asi r. 1895. mové sbory v zemích alpských vidęti jest

Mimo to męl Robert Fűhrer bratra casto jednoduchost ve vedení hlasűv a do-

K ar I a (* 16. dubna 1810, t 23. cervna provodu orchestru. Musil však v této dobę

1875), jenz byl lékárníkem v Praze; nęjaký casto vyhovęti prání nakladatelovę, ackoliv,

cas byl zamęstnán v lékárnę »u ríšského jak patrno z dopisűv jeho, vzdy se tomu

orla« na Staromęstském námęstí. vzpíral.

Fűhrer byl velmi p l o d n ý s k l a d a t e 1. Dovednę a velice úcinnę uzívá Fűhrer

Skladeb jeho je asi na 400, které jsou az muzského sboru, který v nękte-

na 24 svętských a nękolik heoretických rých slavnostních skladbách jeho (v ,Sanctus`

vesmęs církevní; není však mozno presnę mše ku cti sv. Václava, v Et incarnatus,

urciti pocet jejich, ponęvadz jich mnoho slavnostní mše op. 167,v offert. , Assumpta`

zűstalo v rukopisech. Tyto nacházejí se po- est a v In te, Domine, speravi, ve velkém

rűznu v mnohých kostelích ;bavorských, Te Deum z D dur) samostatnę vystupuje.

hornorakouských a vídeńských, mimo to Fűhrerpouzil velikého orchestru

jsou soukromým majetkem rűzných rodin, jenom ve velkém r e q u i e m cenou po

nebol Fűhrer, zavítal-li na potulkách svých ctęném; jinak uzíval ve svých skladbách

k nękterému farári neb uciteli, odvdęcoval ponejvíce smyccového kvintetta, dvou oboi

se za pohostinství mu poskytnuté, ze mu neb klarinetű a dvou rohű strídajících se

slozil a vęnoval nęjakou skladbu. Casto dá- se dvęma trubkami; jen ve skladbách slav-

val také remeslníkűm za zbozí mu dodané nostnęjšího rázu vyskytují se vedle rohű

nęjakou skladbu svoji, nemęl-li právę penęz. zároveń trubky a tympany. Flaut a trom-

Ani není mozno urciti chronologický bonű uzíval jen zrídka, fagotű pak mimo

postup u Fiihrerovýrh skladeb, ponęvadz velké requiem jen ve mši z D dur ke

jen nękteré mají oznaceno císlo bęzné, mimo cti sv. Václava, ve veliké pastorální mši

to Kránzl męnil císla, jak se mu právę ho z D dur, ve velikém Te Deum z D dur a

dilo. v II. Regina coeli.

Nejznamenitęjší skladby pocházejí z praz- Pastorální skladby Fűhrerovy vy-

ské doby jeho, kde dostal na pr. za mši nikají krásnými, nęznými melodiemi a predcí

z A dur roku 1843 a za veliké requiem všechny skladby toho druhu jeho predchűd-

z G moll roku 1846 první cenu. Skladby cűv a vrstevníkűv.

z této doby pocházející jsou hudebnę a Ze byl Fűhrer znamenitým t h e o r e t i-

textovę nejdokonalejší a jest na nich patrna kem a výborným ucitelem, o tom

svędomitá práce. Na skladbách, pocházejí- svędcí dűkladné prednášky, které diktoval

cích z doby pozdęjší, jest pozorovati veliký zákűm svým na varhanické škole a v nichz

chvat, ledabylost po stránce hudební a text látka roztrídęna jest pro oba rocníky na

jest zpravidla touhou po rychlém ukoncení dva díly. Mimu to vydal nękolik theoreti-

zkomolen. Motivy v mnohých skladbách se ckých spisu` v u Berry, Bdhma a Neidla.

opakují a nękdy jsou celé cásti z drívęj leden zűstal v rukopise.

ších skladeb opsány. Nakladatelé zneuzívali lak veliké oblibę tęšily se skladby jeho

Fűhrerovy bídy a platili mu za skladby jeho v Praze, patrno z posudkű v novinách praz-

honoráre nepatrné. Kránzl na pr. dával mu ských z let ctyricátých a v »Neue Musik-

za arch 4 zl. konv. m. zeitung«. V tomto casopise vyšel r. 1842

Ackoliv na skladbách skladatelű zijících obšírný a nadšený referát o veliké pastorální

v Praze na zacátku XIX. století, jako byty mši z péra hrabęte Laurencina, znamenitého

Kozeluh, Tomášek, Vitásek a hudebního esthéta.

Cenęk Mašek, vidęti jest ještę vliv Mo- Ceciliani témer všechny Fűhrerovy skladby

zartűv, pozorovati jest u Fűhrera vliv ten zavrhovali ; B. Koth; Fűhrera nazývá »pri-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ