NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 23,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVIII. CYRILL 23



68. Jan Brahms. Wagnerűv, jednak prvky, nálezející k slohu

církevnímu. Jeho symfonie jsou nejdelší

1. Brahms, poslední mistr klassický, nar. vedle Mahlerových a Nikodemových. Pocet

1833 v Hamburce jako syn kontrabassisty, jeho dęl jest pomęrnę malý. Napsal de v ę t

odrzel první vyucování hudební od svého s y m f o n i í, c, c, d, Es, B, A, E, c, d.

otce, pozdęji od Marxena v Altonę. Byl po (poslední, devátá, zűstala nedokoncena;

nękolik let dirigentem u knízete z Lippe- Bruckner si prál, aby se pri provedení jako

Detmolda. R. 1862 odebral se do Vídnę, ctvrtá vęta hrálo jeho »Te deum«), t r i

která se mu stala druhým domovem. Rídil m š e (d, e, f), »T e d e u m«, 150. zalm

tu koncerty, pęvecké akademie, pozdęji — pro sola sbor a orchestr, radu menších dęl

az do roku 1874 —koncerty spolku hu- církevních (»Ave Maria«, »Tantum ergo<,

debních prátel. Zemrel 1897 ve Vídni. graduale, antifony), »Germanenzug« a »Hel-

První jeho díla byla vrele vítána Schu- goland«, muzské to sbory s prűvodem or-

mannem, jenz svou nadšenou kritikou v»Neue chestru, smyccový kvintett F dur.

Zeitschrift fúr Musik« razil mu cestu do

verejnosti. Brahmsűv hlavní význam spo- 70. 0 ceských skladatelích starší doby

cívá v jeho tvorbę s y m f o n i c k é a k o- (-1850).

m o r n í. Napinil formy tyto, prejaté od

mistrű klassických, novým, moderním ob- Z ceských skladatelű, kterí zili soucasnę

sahem. s mistry nizozemskými, vynikl v XVI. s t o 1.

Nejvýznamnęjší jeho díla jsou: » Requiem« Jan TrajanTurnovský, farárv Ne-

pro sola, sbor a orchestr, s nęmeckým tex- tvori (ctyr az pętihlasé responsorie, ctyrhlasé

tem (Deutsches Requiem), »Triumphlied«, »Patrem«, mše a trojhlasé úpravy ceských

»Schicksalslied«, »Gesang der Parzen«, písní) aKryštof Harant z Polzica

»Rinaldo«, 4 symfonie, 2 serenády, ouver- B e z d r u z i c, nar. na Klenovém 1564,

tura akademická a tragická, klavírní kon- popraven 1621 v Praze (šestihlasé motetto

certy d a B, houslový koncert D, koncert »Qui confidunt Domino«, pętihlasá mše, vyd.

pro housle a cello, klavírní a klarinetový od Nejedlého v » Cyrillu «).

kvintett, dvę sextetta, klavírní tria, 3 smyc- V XVII. stol. vynikl spravováním du-

cová a tri klavírní kvartetta. P r o k 1 a v í r: chovních písní Adam Michna z O t r a-

sonáty C, fis, f, ballady, rhapsodie, fantasie, d o v i c, varhaník v Jindrichovę Hradci a

intermezza, variace na thema vlastní, na Václav Karel Holan Rovenský,

thema uherské, Schumannovo, Paganiniovo, reditel kűru na Vyšehradę. (Zpęvník »Kaple

Hándlovo. Pro klavír ctyrrucnę: valcíky a královská«.)

uherské tance. Dále jest od nęho rada Soucasníkem Hándlovým a Bachovým

motett a krásných písní (ot. 50!). P r o v a r- byl znamenitý ucitel, kontrapunktik a skla-

h a n y napsal preludium a fugu z »a« ,fugu datel církevních dęl, clen rádu minorit-

z »as« a 11 predeher chorálních. ského Karel Cernohorský a Jan

Dismas Zelenka.

69. Antonín Bruckner. Cernohorský nar. 1684 v Nymburce, zemr.

1740 ve Štyrském Hradci. Byl varhaníkem

Ant. Bruckner, nejvętší mistr symfonie v Padovę, Assisi a pozdęji u sv. Jakuba

po Beethovenovi, narodil se v Ansfeldenu ; v Praze. Bohuzel všechna témęr jeho díla

otec jeho byl vesnickým ucitelem. Pocátkűm znicena byla pri pozáru kláštera minorit-

hudby uiil se u svého otce, po jehoz smrti ského u sv. Jakuba Zachovalo se jen nę-

stal se vokalistou v kláštere sv. Floriana. kolik praeludií a fug pro varhany, ctyr-

Vzdęlával se s pocátku autodidakticky, hlasé motetto »Laudetur Jesus Christus,,

pozdęji vedením Sechtrovým a Kitzlerovým; offertorium »Quem lapidaverunt« a »Preca-

pűsobil nejdríve jako varhaník v Linci a tus est Moyses«. - Z jeho zákű vynikl

1867 byl jmenován nástupcem dvorního Gluck, Tartini, zCechűFr.TŰma (nar.

varhaníka Sechtra ve Vídni a zároveń pro- 1704 v Kostelci nad O., zemrel 1774 v klá-

fessorem hry varhanní, kontrapunktu a kom- štere milosrdných bratrí v Praze), virtuos

posice na konservatori, pozdęji téz lekto- na gambu; napsal 30 mší, z nichz vy-

rem hudby na universitę. Zemrel 1896 ve niká c a d, Miserere, Responsorie„ a díla

Vídni. klavírní, J a n Z a c h (nar. 1699 v Celako-

Hlavní jeho význam spocívá n a p o l i vicích, zemrel 1733 v blázinci v Bruch-

s y m f o n i c k é m. Vychází od tvorby Bee- salu ; napsal mše Stabat, Requiem c, Sym -

thovenovy a Schubertovy a vnáší do sym- fonie, koncerty) a J os. S e e g e r (nar.

fonie jednak »veliký« instrumentální sloh 1716 v Repínę na Męlnicku, zemrel 1782

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ