| ||||
| ||||
XXXVIII. CYRILL 25
Nutno však zabrániti zlu aspoń nejhoršímu. Treba jest i pri pomoci z nouze dbáti peclivého výbęru. Nutno voliti jen lidi intelligentní, pilné a nadané. Vzdyf proto, ze nękdo soukromę se vzdęlával, nemusí být zrovna špatným reditelem kűru. Zálezí na tom, ne kde se kdo ucil, ale co se naucil. Neschází ani prípadű, ze podobný nad ostatní vy- niknut. Proti tomuto však s druhé strany se uvádí, ze dnes jest nadbytek studovaného proletariátu a pozadavky vzdęlání i pro místa mnohem menšího významu stále stoupají, proc právę zde býti má opak ? V odpovęd se ozývá : Jak mozno ciniti pozadavky, kdyz není penęz, sluzné pro reditele kűru jest casto rocnę pouhých nękolik korun ? A oproti tomu, kam vede poklesnutí úrovnę vzdęlání, výstrahou jsou pomęry v Halici a alpských zemích. Pri dobré vűli úprava jest všady mozna. Ochoty ti obcí dnes ovšem cekati nelze, jsouf pretízeny se všech stran, je zde chudinství, prenesená pűsob- nost, náklady škol a j. a j. Ale proto nebylo by dobre mlceti tam, kde stále noví a noví zadatelé tlukou a dostávají. Kostel není prec posledním a bezvýznamným cinitelem v obci, a kűr je tu namnoze jedinou školou umęní. Jen chtít a mnoho dalo by se všade docílit! Sám nastoupil jsem prvé místo pri úpinę chudém kostele v malém męstę, se sluzným r o c n ę 2 zl. 94 kr. a kdyz odcházel jsem, bylo pevného platu 840 K. Konkurrencí — a k té zavazuje osadníky zákon ze 7. kvętna 1874. §§ 35, 36 a zákon z 31. prosince 1894 — i nejmenší farnost műze dáti sluzného 200 K, štola, ;byl-li by reditel kűru brán nejen na všecky pohrby, ale i výkropy a na lepší svatby a svęcení) 200 K, ucení hudbę 200 K a zrídil-li by si reditel kűru i kapelu menší, coz prospęlo by jemu tím, ze získal by více záku a hudba by se zvelebila, vytęzil by i v nej- menších pomęrech 200 K. Dohromady 800 K. Tolik rocnę nemá dosud mladý ucitel. Spojením i filiálek príjem by se ještę zvýšil. I pri této nepatrné úpravę dosti by se našlo i odbornę vzdęlaných hudebníkű v dnešní nouzi o místa, kterí rádi by místo podobné prijali. Tedy jen úpravou platű lze dosíci pomoci! Vzdyt dnes i systemisovaná jiz místa reditelű kűru naléhavę potrebují úpravy. Kazdému jiz pridáno, jen platy reditelű kúru o d s t a 1 e t í se nemęní, ac cena penęz nepomęrnę pokles!a a drahota se vzmáhá. Dle novęjší praxe úradű neműze úpravy domáhati se reditel kűru sám, nýbrz ú r a d farní nebo patronátní. Jestlize jiz stávající pomęry nutí o nápravę premýšleti, tím hrozivęjší jeví se bum doucnost. Diecése budęjovická, v chvalitebné péci o tuto budoucnost opétovnę zádá Obecnou Jednotu Cyrillskou o zrízení zimních kursű, neb odborné školy církevnę hu- dební, pro rychlou odpomoc hrozící tísni. 0. J. C. pozádala hudební referát pri c. k. místodrzitelství v Praze, aby politické úrady neodporovaly systemisování nových a úpravę platu stávajících reditelű kűru, aby dále stanoven byl nový klíc pri fundacích, tak aby vzdy na reditele kűru a zpęváky nálezitę bylo pamatováno a aby konecnę platy z fondu verejného nebyly povolovány vzdy jen na tri léta jako dosud, nýbrz na celou dobu pűsobení jeho. Ulozeno mi pojednati »0 zpűsobu, jak opatriti reditele kűru pro venkovské, opu- štęné kostely«. Otázka tak slozitá a tak dűlezitá i svrchovanę naléhavá nedá se, myslím, luštiti náhledy jednotlivce. Vylíciv nynęjší stav otázky té uvedl jsem snahy a názory dosavadní, a konecnę navrhuji, aby s pilnou bezodkladností zvolena byla komise znalcű, ze zá- stupcű Obecné Jédnoty Cyrillské, Jednot diecesních, konsistorí, Jednoty hudebních stavu i odborných škol. Akci vedla by O. J. C. Po výsledku porad vypracuje komise príslušná podání na episkopát a vládu. Navrhuji komisi, ne abych lehce úkolu se zhostil, nebo proto, aby, jako casto se dęje, vęc v ní byla pohrbena, ale u vędomí, nejen dűlezitosti, ale i neodkladnosti celé vęci. Kollegűm ucitelűm, kterí pres dosavadní pomęry, v rízení právę nejchudších kűrű trvají, nálezí dík a uznání za jich obętavost. Nechf popud dnešním sjezdem daný nezanikne, ale prispęje ku zdaru a zvelebení posvátné hudby a k mravnímu i hmotnému prospęchu reditele kűru. age | ||||
|