NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
34 CYRILL XXXVIII







Na obrázku v horení cásti silnę rozmazaném za-

kresIeny jsou varhánky ty jen v nejzbęznęjších ry

sech. Naznacen jen jich drevęný spodek (zlutou bar-

vou) a 2 rady kovových píšfal poctem 14 (barvou

modrou). Vše ostatní schází. Miniatura sama svým

celkovým námętem neprimyká se ovšem nikterak

k váznosti církevního textu (zalmu 95.), jenz násle-

duje. Illuminator totiz, jak patrno, zachytil zde spolu-

úcastníka onęch jiz zmínęných slavnostních prűvodű

poulicních, coz také velmi názornę naznacil tím, ze

zobrazuje postavicku hrácovu s pozdvizenou levou

nohou, tedy patrnę v poskoku, v tanci 3) Tím stává

se naše vyobrazení zvláštę dűlezitým, dokazujíc, jak

dlouho udrzel se zvyk hraní na prenosné varhany

v hudbę poulicní. Uvidíme, ze dálo se tak ještę

i pozdęji.



Zvláštní, prímo fantastický svým nápadem je r e-



r'^ lief na nepolévaném kachlíku,') jejz mozno

pűvodem poloziti ještę do tohoto období."-') Na nęm

totiz vypodobnęn Pan hrající na malé varhánky. Tyto

naznaceny jsou jen velmi zbęznę, tak ze skutecnę

vykazují znacnou podobnost s antickou syringou.E)

Jen dle klávesű jez pod jednou radou (8) píšfal dosti

Baohlík nalezený v Labi n YardnLir. (Vcńalo jasnę vystupují, rozpoznáváme nástroj ten urcitę jako

z Paui. arch. aSl(I, itro9, obr. na,p. iíe.)portativ. Zde tedy jen náhodná podoba obou ná-

strojű zpűsobila, ze uzito k výzdobę kachlíku motivu tak podivného — Pana s var-

hanami.







3. Varhanictví a varhanárství.





Sledujíce vývoj varhanní hry v dobę predhusitské, seznali jsme, ze za celou tu

dobu stála na stupni velmi nízkém. Nebylo tedy prirozenę hraní na varhany zádným

umęním, které by vyzadovalo zvláštę k tomu úcelu pripravených hrácű. Varhaníkem

mohl býti kazdý hudebník, jmenovitę zpęvák. Ba právę kostelní zpęvák `jako nejlepší

znalec liturgického zpęvu mohl a dovedl také tento zpęv nejlépe doprovázet. Kdyztę

pak kmen stálého pęvectva chrámového aspoń ve vętších kostelích kollegiátních a

klášterních tvorili hlavnę clenové kapitul a rádű, vybírali se asi z rad jejich i varhaníci.



První zmínka o v a r h a n í k u-k n ę z i, nejstarší zprávę o varhanech v Cechách

chronologicky nejblizší (z r. 1258), týká se dómu v Olomouci') a nevztahuje se tedy

prímo na pomęry naše. U nás záznamy osob pri kostelním zpęvu zúcastnęných jsou

velmi sporé$) a teprve v druhé polovici XIV. stol. vyskytují se v hojnęjší míre. A z tęch

právę seznáváme, ze vybírání varhaníkű z rad knęzského pęvectva, coz umoznęno bylo

vętší pocetností duchovenstva pri kostelích kollegiátních a klášterních vűbec, stalo se

pozdęji pravidlem i pro kostely farní.

Varhaník pri kostele farním (v dobę Karlovę) postaven na roveń ostatním sluzeb-

níkűm kostela, kantorovi, saktristánovi a zvoníkovi a męl míti aspoń nizší svęcení.

Z pravidla však byl knęzem.') V písemných pramenech zaznamenán varhaník u sv.





3) Tancující šaškové byli jiz v prúvodu vítajícím krále Václava II. (FRB IV, 20: — „mimi sal-

tant« —; viz nahore s. 21, p. 23.)

4) Nalezen byl prI regulaci v Labi u Pardubic. Nyní v místním museu tamze. Popis a zobrazení

v Pam. arch. XXIII, 1909, sp. 449. iV. D. Nález kachle nározného.l

5) Kachlíky polévané pocínají se totiz objevovati az v dobę pohusitské, koncem XV. st. (Jos.

Braniš: Dęj. stredov. um. v Cechách II, 171.)

'') V uvedené zprávę v Pam. arch. (XXIII 1. c.) oznacen také skutecnę nástroj, jejz Pan drzí,

za syrinx.

7) Emler: Regesta II, 69. Srv. Nejedlý: Dęj. predhus. zp. 91.

s) Z druhé polov. XIII. stol. víme jen o 2 kantorech (u sv. Víta a u Všech svatých na hradę

prazském) — Chvalkovi (1281) a Hermanovi (1295), kterí oba byli kanovníky. (Tomek: Dęj, męsta

Prahy I, 592, 597.)

y) Tomek: Dęj. męsta Prahy III., 162, 30 n.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ