NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 40,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
40 CYRILL XXXVIII.



Dvorákűv význam spocívá v prvé radę na 1877, »Nevęsta Messinská« 1883, »Boure«

poli absolutní, — komorní asym- 1894, =Hedy« 1895, »Sárka« 1898, »Pád

f o n i c k é— hudby. Jeho svérázné skladby, Arkuna« (zpęvohra s predehrou »Helga«

v nichz pridrzuje se klassických forem z dru - a 3 jednáních, »Dargun«) 1898. Ještę

hého období tvorby Beethovenovy a Brahm- v »Blaníku« Fibich pouzívá uzavrených

sovy, jsou provanuty národním duchem slo- forem starší opery, v »Messinské nevęstę

vanským. Zpűsob jeho tvorení podgbá se (prov. 1885) však jiz krácí úpinę ve šle-

velice tvorbę Schubertovę. Místo adagia píše pęjích Wagnerova hudebního dramatu ;

castęji dumku, místo scherza furiant (tak obecenstvo, tvorby tohoto mistra neznalé,

v symfonii z D a v klavírním quintettu A). »N. M.« s pocátku nepochopilo a odmítlo.

Dvorák napsal 7 s y !n f o n i í: d, Es, D, d, V dalších dílech dopracoval se jiz mistr svého

F, G, e (»Z Nového svęta«), »S y m f o- vlastního slohu, jenz zajisté dojde úpiného

nické v ariace«, »Ceskou suitu« porozumęní jako došel sloh Smetanűv.

pro malý orchestr, »S e r e n á d u« smyccovou V m e 1 o d r a m a t u, kde pokracuje ve

a dechovou, jez dűstojnę radí se k se- smęru zahájeném Jirím Bendou a pęsto-

renádám Mozartovým, »Slovanské r h a p - vaném Schumannem, Lisztem (»Leonora«)

sodie« a »Legendy«, klavírní kon- atd. vytvoril celou radu stęzejných dęl (»Štę-

c e r t z g, houslový z a a c e 11 o v ý (nejcen- drýden »Pomsta kvętin«, »Vęcnost«, »Krá-

nęjší) z h, 8 smyccových kvartett lovna Emma«, »Vodník«), zejména však re-

(a, d, Es, C, E, F, As, Es) smyccový se x- alisoval O. Hostinského ideu c e s k é h o

t e t t, 2 smyccová kvintetta, 3 klavírní tria melodramatu v trilogii »Hippoda-

(B, g, f), klavírní kvintett A, 2 klavírní kvar- mie« (cást I. »Námluvy Pelopovy«, II.

tetta (vyniká op. 87 Es), houslová sonáta, »Smír Tantalűv«, III. »Smrt Hippodamie«)

»Dumky« pro klavír, housle a cello, »Ma- na text Vrchlického.

lickosti« pro harmonium, dvoje housle a Dále napsal tri s y m f o n i e T, Es, e),

cello a velký pocet dęl klavírních. Variace ouvertury (»Prazský zid«, »Noc na

As dur, » Dumka«, Legendy (pro ctyry ruce), Karlštejnę«, »Veseloherní«) s y m f o n i c k é

»Poetické nálady«, »Humoresky< atd. b á s n ę(»Othello«, »Záboj, Slavoj a Ludęk«,

Svętové slávy získal téz svými velkými •Toman a lesní panna«, »Boure«, »Vesna«,

pracemi pro s b o r , s o l a a o r ch e s t r. »V podvecer«), radu písní, d ę 1 ko-

K nim nálezí Zalm 149, Slavná mše z D, morních a klavírních (»Z hor«,

velikolepé >Requiem«, »Te Deum«, »Sta- »Nálady«, dojmy a upomínky,« »Malírské

bat mater«, kantáta = Svatební košile«, ora- studie«, »Malickosti« a radu skladeb prí-

torium »Svatá Ludmila«. Menší význam lezitostných).

majíjehosymfonické básnę(»Vodník«, Vedle tęchto velikých mistrű vynikli na

»Polednice«, »Zlatý kolovrat«, »Holoubek«, poli operním následující skladatelé:

a »Píseń bohatýrská«, a opery (Alfred, J. R i c h. R o z k o š n ý, nar. 1833 v Praze.

Král a uhlír, Vanda, Tvrdé palice, Šelma Napsal opery »Mikuláš , »Svatojanské

sedlák, Dimitrij, Jakobín, Cert a Káca, Ru- proudy«, »Záviš z Falkenštejna »Popelka«,

salka, Armida). Téz v p í s n i vytvoril díla »Stoja«, »Cerné jezero«. Dále vytvoril radu

citovę hluboká a vzácné invence; op. 2, 3, skladeb klavírních, sborű a písní v tónu

6, 73 (v národním tónu), op. 55 (cikánské národním.

melodie) 83, (písnę milostné) op. 99 (písnę K a r e 1 B e n d 1, nar. v Praze 1838, zemr.

biblické). tamtéz 1897. Napsal opery: »Lejla«, »Bre-

Z d e n ę k F i b i c h narodil se 21. pros. tislav«, »Starý zenich«, »Indická princezna«,

v Šeboricích u Cáslavę, byl zákem Kole- Cernohorci«, »Karel Škréta«, »Dítę tá-

šovského, studoval pozdęji na lipské kon- bora«, »Gina -, balet »Ceská svatba«. Ve-

servatori u Moschelesa hru klavírní a theorii likých zásluh o rozvoj hudebního zivota —

u B. Richtra, strávil rok v Parízi a vzdę- zejména na venkovę — získal si svými cet-

lával se ještę pűldruhého roku u C. Lach- nými národním duchem provanutými sbory,

nera v Mannheimu. R 1871 presídlil do které tvorily v letech šedesátých a sedmde

Prahy, 1875—78 byl druhým kapelníkem sátých vedle prací Smetanových v podstatę

prozatímního divadla, 1878—81 kapelníkem repertoir cetných zpęváckých spolkű po ce-

ruského kostela, od roku 1899 operním ském venkovę. (»Svoji k svému«, »Obzinky«,

dramaturgem Nár. divadla. Zemrel v piné »Pomlázka«, »Skocná«, »Zlatá hodinka« ,

muzné síle 15. ríjna 1900 v Praze. Hlavní osm sousedských »Z ceského jihu«.) Nej-

význam Fibichűv jest na poli h u d e b n í h o vętší jeho dílo jest chorická ballada pro

dramatu a melodramatu. Jeho díla sóla, sbor a orchestr »Švanda dudák«. Pro

v tomto smęru jsou: »Bukovin« 1870, »Blaník« orchestr napsal: »Slavnostní predehru«

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ