| ||||
| ||||
58 CVRILL XXXVIII•
Celkovę tedy utvárelo se všeobecné smýšlení tak, ze nestálo více v cestę nastavší potrebę vcasného a hojného znovuzrizování varhan pro zpustošené kostely, zvláštę v klidnęjších jiz dobách správy a kralování Jirího z Podębrad, kdy vyvíjela se v té vęci zvláštní horlivost. Pomęrnę brzy zotavil se z ran válkou zpúsobených chrám s v. V í ta, jenz hned na pocátku jejím r. 1421 neušel aspoń cástecnému zpustošení.`') Jiz k r. 1436 zazna- menána opęt mše za zemrelé, jiz povinen byl slouziti knęz varhaník.') Nez i leckde na venkovę starali se vcasnę o nápravu. V Blatné męli iiz r. 1444 nové varhany, jez prý vynikaly tak silným zvukem, ze se jím otrásala stavba. Varhaník nesmęl proto hráti na nejsilnęjší píšfaly '`) I kdyz bychom nebrali tuto poznámku doslovnę, prece műzeme z ní uzavírati, ze byly to asi varhany ještę staré, nedokonalé konstrukce bez rejstríku, jez právę pro tento nedostatek mnohdy vydávaly zvuky az prílišné, nicím neregulované síly a zvláštę v nizší poloze spíše nepríjemnému hrmotu podobné. Vűbec mozno míti za to, ze ještę stále nedoznala stavba varhan valných zdoko- nalujících zmęn. Byla to zase spíše v n ę j š í v ý z d o b a, k níz obracen hlavní zretel. Zvláštę oblíbeným bylo ozdobovati varhanní skríń obrazy namalovanými na obou stranách drevęných desek, jez uzavíraly varhanní skríń ve výši píštal na zpúsob troj- dílných oltárních arch. Takovýmito tabulovými obrazy opatreny byly varhany v kostele k l á š t e r a k r i z o v- n i c k é h o r. 1476 z rozkazu tehdejšího velmistra Mikuláše Puchnera postavené.'') Dle nápisu na jednom z obrazű tęch mozno pűvod jich poloziti do konce XV. století."') Ctyri z nich dosud zachované nesou postavy svętcű vętšinou k dęjinám rádu se vzta- hujících (sv. Anezky, sv. Ludmily, sv. Voršily, sv. Františka a j.). Jsou patrnę dílem prazského malíre a nemalé ceny umęlecké.") Podobnou zavírací skríń obrazy okrášlenou męly varhany v kostele P. Marie Snęzné neznámo kdy postavené. Ze skrínę té zachovala se dodnes 2 krídla s obrazy sv. Jindrjcha a sv. Kunhttty. I tyto obrazy jsou ceského pűvodu a pocházejí die zpűsobu malby asi z r. 1520. Nyní ulozeny jsou v obrazárnę rudolfinské (cís. katal. 128 a 129).'0 Patrnę i v J i n d r i c h o v ę H r a d c i byly varhany stejným zpűsobem malbami vyzdobeny.'`) V úctu pri zpravování jich r. 1511 zanesen totiz i plat pro malíre. Jinak však męl nástroj ten asi všecky staré vady a nedokonalosti. Jiz z polozky téhoz úctu na nápadné mnozství kozí pro męchy (30 jirch za 3 kopy) plyne, ze cerpání vzduchu dęlo se ještę starou, primitivní cestou pomocí vętšího poctu malých męchű, jez ovšem mohly dodávati vzduch jen velmi ne- rovnomęrnę a pűsobiti tak nestejnost v síle tónú i kolísavost v intonaci. Nepoddajnému pak asi »mechanismu« pomáhal švec Krivoústý mazáním sádlem.") Jiné zprávy o varhanách z konce XV. a pocátku XVI. stol jsou jiz jen kusé a nepodávají niceho podstatnęjšího.'') Za zmínku stojí, ze v chrámu svatovítském a varhany, nové modlitby, divné ceremonie a kostelní pejcha pri té monstrancí nastaly.« V[[ (ib. 306b1: »Mistr Pašek pak léta 1521 a knęz Jakub, príjmim Kulíšek, knęz Šídlo s nękterými jinými zarazili bra- trskou literátűm znamenitű processí: kazdý ctvrtek z Tejna s velikými svęcmi ráno nejbohatší v Praze šli a farár z Tejna nesl za nimi monstranci, tu pak slavná mše na diškant, varhany, regály, ze všecko nahoru musilo, a zádný proti tomu mluviti nesmęl pod uvarováním a vypovędęním z męsta., ' i Tomek IV, 165 n. 7) M. S. arch. capit. Prag. S. I 51 c. 1436: »(tem altare summum S. Viti, in quo tenetur mi- nister etusdem altaris omni die dicere missam defunctorum, et spectat pro organista ecclesiae Pragensis. Organista altarista.« V. Tomek: Základy star. místop. prazs. IV, dodatek s. 117. Zápis tento datován jen pribliznę (circa 1436); skutecnę také pravdępodobnęjším bylo by zde datum az roku následujícího, kdy chrám byl znovu vysvęcen biskupem Filibertem Konstanským (10. února), a kdy navrátivší se kapi- tula pocala se opęt úcastniti chrámových bohosluzeb (24 brezna). Tomek : Dęj. m. Prahy, VII[, 5, Vi, 25. s) Z Winter: Kult. obraz ces. męst [, s. 455. ') Jar. Schaller: Beschreibung der kSn. Haupt- u. Residenzstadt Prag, 1794, I, s. 27. I'Ii »Hoc opus fecit fieri Venerabilis ac Religiosus Dnus Dnus Nicolaus Puchner Crucigerorum cum rubra stella per Bohemiam, Moraviam, Silesiam ac Poloniam Supremus ac Generalis Magister Anno 1484. (Schaller 1. c.) 11) Pam. arch. XV. Retrospektivní výstava (Chytil), 611. K. Chytil: Malírstvo prazslté XV. a XVI. vęku, Praha 1906, s. 151. 12) Chytil: Malírstvo prazské XV. a XVI, vęku. s. 161. Týz: Výstava Cranachova v Drázdanech r. 1899. (Vęstník Ces. M. roc. IX, 1900, 94.) 13) Varhany ty stály ve far. kostele Nanebevz. P. M. na kruchtę vystavęné po r. 1483. R. 1487 byly opravovány. (Soupis pam. um. a hist. XIV, 221 n.) 14) Winter: Kult. obraz ces. męst I, 455. I- ) Jsou to pouhé poznámky o velikých varhanech v chrámu sv. Jakuba (»v Vysokém kostele«) | ||||
|