NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 68,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
68 CYRILL XXXVIII.



Pouzití elektromotoru ku cerpání męchű

męlo v zápętí další zmęnu ve vnitrním zarí-

zení varhan. Veliký pocet obrátek elektro-

motoru umoznil, aby ku vytvorení stlaceného

vzduchu, zejména pri velikých varhanách,

pouzilo se namísto męchű ventilátorű a to

zejména centrifugálních.)

Oproti męchűm cerpacím skýtají ventilátory

celou radu výhod. Nejdűlezitęjší ovšem jest

ona, ze ventilátory privádęjí do męchű zá-

sobovacích stejhornęrný proud vzduchový,

coz pri cerpacích męchách nelze docíliti, a ze

jimi vytvorený stlacený vzduch se zpina vy-

uzitkuje, tak ze jich uzitkový effekt dosahuje

az 90°/,,, kdezto pri cerpacích męchách pouze

300/o nejvýše 40'/,. Mimo to mozno nasaditi

elektomotor s ventilátorem na spolecnou osu,.

tak ze nejen ze zaujme elektromotor s ventilá-

torem málo místa, ale odpadnou i veškerá

prevodná kola, at jiz ozubená nebo trecí, jakoz

i všechny ojnice, páky a táhla, kterými se pri

cerpacích męchách tolik hluku zpűsobuje (viz

obr. 1.). Ovšem vyzaduje pouzití ventilátoru

odborné provedení cerpacího zarízení. jest

Obr. 2. Rotasphaera.témęr nezbytnę nutno, aby k zamezení hluku

postaven byl elektromotor s ventilátorem na

pevný, nejlépe betonový podklad, který musí býti od ostatní podlahy oddęlen podlozkou

bud gumovou, nebo korkovou anebo i plstęnou, aby se vibrace motoru neprenášely na

podlahu. Nejlépe jest kdyz se na betonový podklad polozí do ctyr rohű gumové koule.

Takto upravený ventilátor s elektromotorem mozno postaviti i dovnitr varhan, není-li

nęjaká zvláštní mísnost k jich umístęní k disposici.

Od ventilátoru vedou se k męchűm zásobovacím, téze konstrukce jako pri oby-

cejném cerpacím zarízení, kanály vzduchové, bud ze dreva profilu obdélníkového anebo

z plechu tvaru roury. Mezi ventilátor a privodný kanál musí se vsunouti kozená nebo

gumová roura, v délce as 20—30 cm, ve které by se zachycovaly a rušily vibrace

ventilátoru a kterou by se zamezilo prenášení tęchto do kanáltia tímto do samotných varhan.

Pouzije-li se elektromotoru prímo ku pohonu cerpacích męchű, musí se tyto pokud

mozno bez slozitých, nehlucivých prevodű uvádęti v pohyb. Z té príciny pouzívá se

k tęmto prevodűm ponejvíce trecích, gumou oblozených kol a Gallových retęzű. Nej-

zajímavęjší v tom smęru jest vynález firmy Grisecke (obr. 2.), zvaný nrotasphaera«.

Tato sestává z presnę vysoustruhované a vyleštęné polokoule K z aluminia, která jest

nasazena na hrídeli malého elektromotoru E, který se otácí stále stejnou rychlostí. Motor

sám nasazen jest na konsole C, otocné koI vertikálné osy a sice tím zpűsobem, ze

otácení dęje se lanem 1, které jest pripevnęno na vrchní desce męchű zásobovacích.

Polokoule opírá se jemným tlakem na gumovou obruc hnacího kola, provedeného na

zpűsob kol velocipedu, tak ze jest toto nuceno konati pohyb s sebou. Z tohoto kola pre-

náší se pohyb ozubenými koly a Gallovým retęzem na ojnici, kterou se zdvihá páka

męchű cerpacích. Všechny pohyblivé soucástky mají loziska kulová. Regulování jest tu

zcela automatické. jakmile nastane spotreba vętru a horní deska męchu pocne klesati,

uvádí se tím v pohyb otocná osa konsoly C, na které jest elektromotor nasazen, tak ze

se tato pootocí a s ní i elektromotor a tím mezi hnacím kolem a aluminiovou polokoulí

vytvorí se jiný prevod. Zaberef polokoule vętším polomęrem a tím nastane rychlejší otá-

cení hnacího kola a pohyb cerpacích rnęchű. Zarízení toto, jak bylo na provedených

prípadech vyzkoušeno, poskytuje znacných výhod, nebof cerpá úpinę nehlucivę, lze ho

pripojiti na kazdé varhany a spotrebuje témęr o polovici ménę elektrického proudu nez pri

ventilátorech. Ovšem hodí se nejlépe jen pro varhany menší velikosti, as kolem 15 znęj. rejstríkű.



*) Jsou to lopatková kola, rychle se otácející v uzavrené spirálovité skríni, jimiz se vzduch ssaje

otvorem u otocné osy a odstredivou silou se zene do privodného kanálu.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ