| ||||
| ||||
68 CYRILL XXXVIII.
Pouzití elektromotoru ku cerpání męchű męlo v zápętí další zmęnu ve vnitrním zarí- zení varhan. Veliký pocet obrátek elektro- motoru umoznil, aby ku vytvorení stlaceného vzduchu, zejména pri velikých varhanách, pouzilo se namísto męchű ventilátorű a to zejména centrifugálních.) Oproti męchűm cerpacím skýtají ventilátory celou radu výhod. Nejdűlezitęjší ovšem jest ona, ze ventilátory privádęjí do męchű zá- sobovacích stejhornęrný proud vzduchový, coz pri cerpacích męchách nelze docíliti, a ze jimi vytvorený stlacený vzduch se zpina vy- uzitkuje, tak ze jich uzitkový effekt dosahuje az 90°/,,, kdezto pri cerpacích męchách pouze 300/o nejvýše 40'/,. Mimo to mozno nasaditi elektomotor s ventilátorem na spolecnou osu,. tak ze nejen ze zaujme elektromotor s ventilá- torem málo místa, ale odpadnou i veškerá prevodná kola, at jiz ozubená nebo trecí, jakoz i všechny ojnice, páky a táhla, kterými se pri cerpacích męchách tolik hluku zpűsobuje (viz obr. 1.). Ovšem vyzaduje pouzití ventilátoru odborné provedení cerpacího zarízení. jest Obr. 2. Rotasphaera.témęr nezbytnę nutno, aby k zamezení hluku postaven byl elektromotor s ventilátorem na pevný, nejlépe betonový podklad, který musí býti od ostatní podlahy oddęlen podlozkou bud gumovou, nebo korkovou anebo i plstęnou, aby se vibrace motoru neprenášely na podlahu. Nejlépe jest kdyz se na betonový podklad polozí do ctyr rohű gumové koule. Takto upravený ventilátor s elektromotorem mozno postaviti i dovnitr varhan, není-li nęjaká zvláštní mísnost k jich umístęní k disposici. Od ventilátoru vedou se k męchűm zásobovacím, téze konstrukce jako pri oby- cejném cerpacím zarízení, kanály vzduchové, bud ze dreva profilu obdélníkového anebo z plechu tvaru roury. Mezi ventilátor a privodný kanál musí se vsunouti kozená nebo gumová roura, v délce as 20—30 cm, ve které by se zachycovaly a rušily vibrace ventilátoru a kterou by se zamezilo prenášení tęchto do kanáltia tímto do samotných varhan. Pouzije-li se elektromotoru prímo ku pohonu cerpacích męchű, musí se tyto pokud mozno bez slozitých, nehlucivých prevodű uvádęti v pohyb. Z té príciny pouzívá se k tęmto prevodűm ponejvíce trecích, gumou oblozených kol a Gallových retęzű. Nej- zajímavęjší v tom smęru jest vynález firmy Grisecke (obr. 2.), zvaný nrotasphaera«. Tato sestává z presnę vysoustruhované a vyleštęné polokoule K z aluminia, která jest nasazena na hrídeli malého elektromotoru E, který se otácí stále stejnou rychlostí. Motor sám nasazen jest na konsole C, otocné koI vertikálné osy a sice tím zpűsobem, ze otácení dęje se lanem 1, které jest pripevnęno na vrchní desce męchű zásobovacích. Polokoule opírá se jemným tlakem na gumovou obruc hnacího kola, provedeného na zpűsob kol velocipedu, tak ze jest toto nuceno konati pohyb s sebou. Z tohoto kola pre- náší se pohyb ozubenými koly a Gallovým retęzem na ojnici, kterou se zdvihá páka męchű cerpacích. Všechny pohyblivé soucástky mají loziska kulová. Regulování jest tu zcela automatické. jakmile nastane spotreba vętru a horní deska męchu pocne klesati, uvádí se tím v pohyb otocná osa konsoly C, na které jest elektromotor nasazen, tak ze se tato pootocí a s ní i elektromotor a tím mezi hnacím kolem a aluminiovou polokoulí vytvorí se jiný prevod. Zaberef polokoule vętším polomęrem a tím nastane rychlejší otá- cení hnacího kola a pohyb cerpacích rnęchű. Zarízení toto, jak bylo na provedených prípadech vyzkoušeno, poskytuje znacných výhod, nebof cerpá úpinę nehlucivę, lze ho pripojiti na kazdé varhany a spotrebuje témęr o polovici ménę elektrického proudu nez pri ventilátorech. Ovšem hodí se nejlépe jen pro varhany menší velikosti, as kolem 15 znęj. rejstríkű. *) Jsou to lopatková kola, rychle se otácející v uzavrené spirálovité skríni, jimiz se vzduch ssaje otvorem u otocné osy a odstredivou silou se zene do privodného kanálu. | ||||
|