NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 69,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVIII. CVRILL 69







Pri elektroventilátorech dęje se regulo-

vání rychlosti také ponejvíce automaticky

tím, ze se dle toho, klesá-li nebo zdvihá-li



se męch, elektrický proud zapíná nebo vy-

píná. V obou prípadech musí męch do- uo



sáhnouti jistou maximálnou výšku, aby na-

stalo vypnutí a musí klesnouti k jisté maxi- 1.--



málné hloubce, aby nastalo zapnutí proudu. ~-

Uvádęní elektromotorű v pohyb dęje se — '_ - s v



v kazdém prípadę zapínacím prístrojem

umístęným ve hnacím stolku. Jelikoz jest

vzdy treba delší doby, nez se uvede venti-

látor, v piný pohyb, doporucuje se, aby



zapnutí proudu nebylo provedeno teprve



prímo 'pred zapocetím hry a aby v krat- z

ších prestávkách se motor vűbec nevypínal e



Pri všech tęchto zarízeních jest nutno,



aby varhanár dovedl vyjádriti císelnę spo-

trebu stlaceného vzduchu pri tęch kterých -

varhanách a to poctem kubických metrű,



které dluzno varhanám za vterinu dodá-

vati, aby se dle toho mohla stanoviti veli-



kost ventilátorű nebo męchű, elektromo- r

torú a prűrez privodných kanálu. Az do P

dnes stanovily se tyto rozmęry pouze dle n



zkušenosti a proto se stávalo velice casto,

ze velikost męchű a kanálu stanovila se I Obr. 3.



podle poctű rejstríkű bez ohledu na to, Elektropneumatické var-

zda pri varhanách o stejném poctu rejstríkű _ hany soustava Columbany.



jsou i privodné kanály vzduchové stejnę



dlouhé. Hraje totiz délka kanálu velice dűlezitou roli, nebof cím jest kanál delší a cím

více kolen a záhybű vykazuje, tím vętší ztrátu utrpí jím proudící vzduch na svém tlaku.



A proto se pri delších kanálech musí vzdy zvętšiti primęrenę velikost męchű a zvętšiti



i velikost tlaku. Ku zabezpecení jistoty chodu elektromotorű uzívá se obycejnę akkumu-



látorű, které by v prípadę, ze by rozvodná sít elektrického proudu vypovędęla sluzbu, po-

trebný proud dodávaly.



A právę pouzití akkumulátorű pri varhanách bylo by jistę privedlo na myšlenku



pouzití elektriny k vnitrnímu zarízení varhan, kdyby jiz pred tím zkušenosti, jez ucinęny

byly s pneumatickou soustavou, nebyly prícinou toho, ze brzy po vynálezu Barkerovy



pneumatické páky pocalo se na pouzití elektriny pomýšleti. Shledalo se totiz, ze pri



vętších vzdálenostech hracího stolu od varhan stává se ozev tónu velice pomalým a ze

následuje teprve delší dobu po zmacknutí klávesu. Závadu tuto snazili se varhanári od-



straniti cistę empirickým zpűsobem a sice pomocí tak zv. pneumatického relai=, obdob-

ného úcelu jako relais pri telegrafu. Vyzadovalf totiz mníškový ventil, zejména pri vętších

píšfalách znacné mnozství vzduchu nez se napinil, coz męlo za následek, ze pri dlouhém



vedení stlaceného vzduchu rourkou následkem trení vzduchu o vnitrní stęny roury a ná-



sledkem odporu, kladeného rűzným zahýbánfm rourek, stlacený vzduch pomalu postu-

poval od hracího stolu ku mníškovému ventilu a tón se pozdę ozval.



Vsunutím tohoto relais závada tato se znacnę zmírnila, nebof zmacknutím klávesű se na-

piní nejprve velice malý mníškový ventil v relais, kterým otevre se prístup stlaceného



vzduchu z relais ku vlastnímu, v bezprostrední blízkosti se nalézajícímu mníškovému



ventilu, který pak propouští vzduch k píšfale. Úpiné odstranęní této závady se ani tímto

zpűsobem nepodarilo zejména pri varhanách, kde rourey dosahovaly délky 10—15 m.



Vęc se dá snadno vysvętliti.



Pretlak, který se pri varhanách pouzívá, bývá 100 ";;Z vodního sloupce. Pri tomto

pretlaku proudil by vzduch rourkami, kdyby nebylo odporu, vzniklého trením o stęny a



v záhybech, rychlosti, která se dá snadno stanoviti základní rovnicí z aerodynamiky, dle



níz rychlost V V 2XgXH — Woom za 1 vterinu. Z toho jest vidęti, ze by stla-



cený vzduch, kdyby nebylo tęchto odporű, probęhl rourku 5'oom dlouhou pri rychlosti

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ