| ||||
| ||||
XXXVIII. CVRILL 69
Pri elektroventilátorech dęje se regulo- vání rychlosti také ponejvíce automaticky tím, ze se dle toho, klesá-li nebo zdvihá-li se męch, elektrický proud zapíná nebo vy- píná. V obou prípadech musí męch do- uo sáhnouti jistou maximálnou výšku, aby na- stalo vypnutí a musí klesnouti k jisté maxi- 1.-- málné hloubce, aby nastalo zapnutí proudu. ~- Uvádęní elektromotorű v pohyb dęje se — '_ - s v v kazdém prípadę zapínacím prístrojem umístęným ve hnacím stolku. Jelikoz jest vzdy treba delší doby, nez se uvede venti- látor, v piný pohyb, doporucuje se, aby zapnutí proudu nebylo provedeno teprve prímo 'pred zapocetím hry a aby v krat- z ších prestávkách se motor vűbec nevypínal e Pri všech tęchto zarízeních jest nutno, aby varhanár dovedl vyjádriti císelnę spo- trebu stlaceného vzduchu pri tęch kterých - varhanách a to poctem kubických metrű, které dluzno varhanám za vterinu dodá- vati, aby se dle toho mohla stanoviti veli- kost ventilátorű nebo męchű, elektromo- r torú a prűrez privodných kanálu. Az do P dnes stanovily se tyto rozmęry pouze dle n zkušenosti a proto se stávalo velice casto, ze velikost męchű a kanálu stanovila se I Obr. 3. podle poctű rejstríkű bez ohledu na to, Elektropneumatické var- zda pri varhanách o stejném poctu rejstríkű _ hany soustava Columbany. jsou i privodné kanály vzduchové stejnę dlouhé. Hraje totiz délka kanálu velice dűlezitou roli, nebof cím jest kanál delší a cím více kolen a záhybű vykazuje, tím vętší ztrátu utrpí jím proudící vzduch na svém tlaku. A proto se pri delších kanálech musí vzdy zvętšiti primęrenę velikost męchű a zvętšiti i velikost tlaku. Ku zabezpecení jistoty chodu elektromotorű uzívá se obycejnę akkumu- látorű, které by v prípadę, ze by rozvodná sít elektrického proudu vypovędęla sluzbu, po- trebný proud dodávaly. A právę pouzití akkumulátorű pri varhanách bylo by jistę privedlo na myšlenku pouzití elektriny k vnitrnímu zarízení varhan, kdyby jiz pred tím zkušenosti, jez ucinęny byly s pneumatickou soustavou, nebyly prícinou toho, ze brzy po vynálezu Barkerovy pneumatické páky pocalo se na pouzití elektriny pomýšleti. Shledalo se totiz, ze pri vętších vzdálenostech hracího stolu od varhan stává se ozev tónu velice pomalým a ze následuje teprve delší dobu po zmacknutí klávesu. Závadu tuto snazili se varhanári od- straniti cistę empirickým zpűsobem a sice pomocí tak zv. pneumatického relai=, obdob- ného úcelu jako relais pri telegrafu. Vyzadovalf totiz mníškový ventil, zejména pri vętších píšfalách znacné mnozství vzduchu nez se napinil, coz męlo za následek, ze pri dlouhém vedení stlaceného vzduchu rourkou následkem trení vzduchu o vnitrní stęny roury a ná- sledkem odporu, kladeného rűzným zahýbánfm rourek, stlacený vzduch pomalu postu- poval od hracího stolu ku mníškovému ventilu a tón se pozdę ozval. Vsunutím tohoto relais závada tato se znacnę zmírnila, nebof zmacknutím klávesű se na- piní nejprve velice malý mníškový ventil v relais, kterým otevre se prístup stlaceného vzduchu z relais ku vlastnímu, v bezprostrední blízkosti se nalézajícímu mníškovému ventilu, který pak propouští vzduch k píšfale. Úpiné odstranęní této závady se ani tímto zpűsobem nepodarilo zejména pri varhanách, kde rourey dosahovaly délky 10—15 m. Vęc se dá snadno vysvętliti. Pretlak, který se pri varhanách pouzívá, bývá 100 ";;Z vodního sloupce. Pri tomto pretlaku proudil by vzduch rourkami, kdyby nebylo odporu, vzniklého trením o stęny a v záhybech, rychlosti, která se dá snadno stanoviti základní rovnicí z aerodynamiky, dle níz rychlost V V 2XgXH — Woom za 1 vterinu. Z toho jest vidęti, ze by stla- cený vzduch, kdyby nebylo tęchto odporű, probęhl rourku 5'oom dlouhou pri rychlosti | ||||
|