NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 72,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
72 CYRILL XXXVIII.



doprovodu, který varhaníkovi pri vytazení nékterého sólového rejstríku sestaví ihned

skupinu nejvhodnęjších rejstríkű pro prűvod.

Az témęr dodnes uhájil si system Hope-Jones svou prioritu v Anglii, kde témęr

kazdý nový stroj se v tomto systemu buduje. Pres úspęchy, které docílil, nezűstal inzenýr

Hope v Anglii, nýbrz odebral se do Ameriky, kde jiz pred tím vedle firmy Schmóle-

Mols ještę firmy Jardine a syn, Roosevelt v New-Yorku a spolecnost Austin Organ

Company v Hartfordu se stavbou elektrických varhan se zabývaly. V Americe postavil se

inzenýr Hope-Jones vcelo spolecnosti pro stavbu elektrických varhan »Organ-Company

Elmiran v New-Yorku a pokracoval ve svých pokusech, na základę kterých se mu po-

darilo dosáhnouti znacného zdokonalení svého systemu. Zprávy o výsledku tęchto pokusű,

které došly do Evropy, znęjí témęr neuvęritelnę, nebof dokázal dle nich inz. Hope-Jones

zásobení i velikých varhan elektrických nękolika jen suchými clánky a šedesátinásobné

repetice jednoho a téhoz tónu za vterinu.

Inzenýr Hope-Jones nebyl však jediným technikem, který se zabýval pouzitím

elektriny ve vnitrní výstavbę varhan. Mohl bych uvésti celou radu dalších, z nichz však

zmíním se pouze o dvou nejvýznamnęjších. Jest to inzenýr Bedrich Drexler z Vídnę,

který jiz v r. 1886 spolecnę s nęmeckou varhanárskou firmou »Bratri Braunerové«

z Nového Męsta na Moravę postavil elektrické varhany v Starnavę, a opat benediktin-

ského kláštera v Einsiedeln P. Columban. Kdezto inzenýr Drexler zabýval se elektri-

ckými varhanami z dűvodű více obchodních, ucinil tak opat Columban pouze ze zvláštní

záliby a nálezitého porozumęní pro tento královský nástroj, který jako výborný varhaník

znamenitę ovládal. Studovav prírodovędecký odbor na technice v Karlsruhe nabyl opat

Columban znacných vędomostí v elektrotechnice. Vędomostí tęchto pouzil za soucinnosti

stavitele varhan K Weigleho z Echterdingen v r. 1897 k vytvorení vlastní soustavy

elektropneumatických varhan. V soustavę této rekonstruovány byly staré varhany pa-

mátného poutního kostela einsiedelnského, jez rozdęleny jsou na 3 chórech a ovládají se

z jediného místa.

Mezi tím co v poslední dobę nastala ve Francii jakási stagnace ve vývoji elektro-

pneumatických varhan, zahajují ríšsko-nęmecké firmy vítęzný postup na tomto poli. Kdyz

totiz prešel veliký závod parízský Merklin a spol. do majetku pofrancouzštęného Nęmce

1. Gutschenrittera, byly novým majitelem stavęny elektrické varhany jen v nevyhnutel-

ných prípadech. Podobnę chovaly se i ostatní francouzské firmy. Tak na príklad firma

Debierre docílila znacných úspęchű pri stavbę elektrických varhan, z nichz zejména vy-

nikají varhany pro divadlo v Nantes, pro kostel Notre Dame tamtéz a pro kostely

v Montevilliers a Coutances. Varhany tyto zkoušeny byly znamenitým varhaníkem Guil-

mantem a dostalo se jim od nęho piného uznání. Podobnę i versailleská firma E. a F.

Abbey zabývala se s úspęchem stavbou elektropneumatických varhan, ale sahala k jich

pouzití jen v prípadech, kde hrací stolek byl znacnę vzdálen od varhan. Nejvętší pak

firma francouzská Cavaillé-Coll chovala se pomęrnę skepticky k této soustavy varhan,

vęnujíc veškeru svou péci hlavnę hudební stránce varhan, v kterémzto smęru nemá sou-

pere. Zdá se, ze Francouzové nerozhodli se pouzívat vzdy a za kazdou cenu této sou-

stavy a proto nevęnují jí daleko tu péci, kterou obmýšlejí snahu po docílení ušlechti-

lých barev hlasových i u nejosti"•ejších rejstríkű.

Za to nęmecké firmy témęr šmahem zabývají se touto novou soustavou vnitrní

konstrukce varhan. Není témęr jediné firmy nęmecké, která by nepostavila aspoń jediné

varhany v této soustavę. Vcele však všech krácí firma Walckerova z Ludwigsburku,

která na poli elektrických varhan docílila nejvętších úspęchű, postavíc v této soustavę

nejvętší dosud stroj o 100 znęjících rejstrících v kostele sv. Reinolda v Dortmundu. K ní

radí se jmenovaná jiz firma Weigleova, firma R. Launer v Gere, firma »Gebriider Spáth«

v Ennetach-Mengen, která postavila veliké varhany v kláštere Beuronu, a konecnę firma

Furtwángler a Hammer z Hannoveru, Voit a syn v Durlachu a Koulen a spol. z Op-

penavy.

Tím vylícil jsem historický vývin této zajímavé soustavy a zbývá mi, abych na-

znacil zásady, kterými se je dluzno ríditi pri budování elektropneumatických varhan a

abych popsal nękteré z nejtypictęjších soustav.

Nejdűlezitęjší soucástkou elektropneumatických varhan jest tak zvaný elektrický

prístroj kontaktový a elektrické relais neboli hrací prístroj Ostatní soucástky, totiz zá-

rízení ku vytvorení proudu a dráty ku jeho rozvodu nepadají na váhu a podmińují zrí-

zení varhan jen co se jich nákladű týce.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ