NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 76,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
76 CVRILL XXXVIII.







opery vídeńské. Napsal 4 symfonie, sym- tur, noveletty pro orchestr, komorní vęci,



fonické básnę »Král Lear«, »Údolí blaze- nękolik dęl sborových.



ných«, písnę, komorní díla atd. Vedle nęho zmínky zasluhuje J a n P e t e r

Menší význam mají: San d b e r g e r, Hartmann, jeho syn Emil, Matthi-



Bischoff, Thuille, Klose, Ansorge, son Hansen, Aug. Winding, Val-

Jirí Schumann, Kahn, Lazarus, demar Malling, Asger Hamerik,



Hausegger, Reiter, Woyrsch, Zem- S c h y t t é, kterí psali komorní a symfonická



1 i n s k y a cetní jiní skladatelé, jichz díla díla, písnę, klavírní skladby a opery. Jediný,

postrádají osobitého rázu. jehoz díla byla téz za hranicemi dávána, jest



Geniálním zastáncem nejnovęjších smęrű A u g. E n na. Z jeho oper vyniká »Caro-



impressionistických jest A r n. S c h ó n b e r g, dęjnice« a »Dęvce se sirkami«.

nar. 1874 ve Vídni, zák Zemlinského; pű- B) Ve Š v é d s k u vytvoril národní operu

sobil jako ucitel komposice na konserva- J. H a 11 s t r o m(»Král hor«). Pod vlivem



tori vídeńské. Nyní zije v Berlínę. Napsal nęmeckých novoromantikű jest A H a 11 é n,



3 smyccová kvartetta, nádherný sextett jenz vynikl na poli operním, a S j d g r e n,

YVerklárte Nacht«, písnę, symfonickou bá- jenz pęstuje komorní a klavírní skladbu.



seń » Pelleas a Melisanda«, komorní sym- C) V N o r s k u. Nejvętší representant

fonii E dur, smyccový kvartett se sopráno- hudby severní jest E d. H a g. G r i e g,

vým solem, 3 klavírní kusy. Velice zajímavá nar. 1843 v Bergenu, zemr. tamtéz 1907.



jest jeho »Nauka o harmonii. Veliký vliv na jeho tvorbu ve smęru ná-

E) Italští mistri XIX. století tvorili rodní hudby męl R i k a r d N o r d r a a k

hlavnę hudbu operní (viz ot. 62.!). Instru- (1842-1866), jenz jej upozornil na krásu



mentální hudbu pęstuje S g a mb a t i, M a r- národních melodií norských.



t u c c i, znamenitý varhaník Bossi (viz Griegova díla vyznamenávají se origi-



ot. 87.!), prední virtuos klavírní F e r r. B u- nální invencí a vzácnou náladovostí. Vyniká

soni, (viz ot. 97!), Longo, Lor. Pe- klavírní a houslový koncert, 3 houslové,

r o s i, dirigent v Sixtinę, jenz vynikl hlavnę 1 klavírní sonáta, sborová díla »Pred branou



v oratoriu (Trilogie »Pašije dle sv. Marka«, klášterní«, »Poznání zemę«, hudba k dra-



»Vzkríšení Lazarovo«) a v církevní hudbę matu »Peer Gynt« (zpracovaná ve dvou sui-

(Requiem, Missa b. Caroli), L. S i n i g a- tách), suita pro smyccový orchestr »Z dob



g l I a a jiní. Holbergových«, ouvertura »V jeseni«, Si-



F) A n g l i c a n é nemęli nikdy skladatelű gurd Jdrsalfar«, 10 svazkű lyrických kusű



svętového významu. V XIX. stol. pűsobili pro klavír, ballada op. 24, cetné písnę atd.

v Anglii Balfe, Wallace, Macfar- Vedle nęho pűsobil K j e r u l f, S v e n d-

ren, St. Bennet, Sullivan, Macken- sen, Selmer a Sinding na poli sym-

zie, Stanford, Cowen, Jones, Ni- fonie, komorní hudby a klavírní skladby.

c h o 11. Oratorium pęstuje se zdarem Edv. D) V e F i n s k u zalozili národní hudbu



E 1 g a r(»Sen Gerontiűv«), komorní hudbu Wegelius, Kajanus, Sibelius(»Labuf

A l g. A s h t o n. Díla Anglicanű podléhají TuoneJská«, »Finlandia«, houslový koncert,



vlivu italskému, francouzskému a zejména písnę, klavírní skladby), J á r n e f e l t, M e-

nęmeckých romantikű a novoromantikű. lartin a i.

Anglictí skladatelé starší doby,

76. Vynikající francouzští novodobí skladatelé,

viz ot. 14., 21. a 39.!



G) V B e 1 g i i vynikl skladatel oratorií Francouzští novodobí skladatelé stojí pod



Edgar T i n e l(»Sv. František«). vlivem mistru novoromantikű H. Berlioze,



H) Skladatelé nordictí viz ot. 75- Fr. Liszta a R. Wagnera Charakteristickým



pro jich tvorbu jest odvrácení se od smęru



75. Významní skladatelé nordictí nové doby. operního, jemuz holdovali témęr výhradnę

skladatelé francouzští drívęjší doby a sklon



A) V D á n s k u. Tvűrcem národní hudby k hudbę instrumentální.



dánské jest N i e 1 s G a d e, nar. 1819 v Ko- Tvűrcem nových smęru ve Francii jest



dani, zemr. tamtéz 1890, — ackoliv »skandi- C é s a r F r a n c k, nar. 1822 v Lutychu,

navismus«, s nímz setkáváme se v prvním zemrel 1890 jako professor varhanní hry pri



jeho díle ouverture k »O s s i a n u« a v prvé konservatori parízské. Hlavní jeho díla



symfonii z c moll, v pozdęjších pracích jeho jsou oratoria: »Ruch«, Redemption«, »Les

vyprchává. Jeho díla jsou pracována ve Béatitudes«, » Rebekka«, 150. zalm, symfo-



smęru nęmeckých romantikű Mendelssohna nické básnę »Les Eolides«, »Les Djinns«,



a Schumanna. Napsal 8 symfonií, 5 ouver- »Le chasseur maudit« (»Divoký lovec«).

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ