NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 83,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVIII. CYRILL 83





originelní methoda vyucovací, která formou skorem prátelského rozhovoru usnadńuje

pochopení i nejtęzších problemű theoretických. Kolik set mladých duší probudil k hudebnímu

cítęní Nešvera jen ve svém znamenitém sboru chlapeckém, který svou qualitou a vnitrní

ukáznęností pocítán je odborníky k nejlepším tęlesűm sborovým. Malí zácci nedovedou

ovšem v tom vęku oceniti podstatu a vysoký stupeń jeho vyucovací methody, rozumęjí

však i pri tom mistru tak dokonale, ze po krátkém studiu vyhovují i nejtęzším poza-

davkűm sborového zpęvu.*)

Umęlecký význam Nešverűv spocívá v prvé radę v jeho tvorbę církevní. V tomto

oboru vynikl Nešvera jako pravý reformátor a tvűrce moderní komposice církevní.

Úpinę oprávnęnę priklonil se k názorűm nęmeckých Cecilianistű, kterí vedením Frant.

Witta, Habrla, Waltra, Kotha a jiných literárnę i komposicnę postavili se v odpor

proti svętskému rázu církevní hudby XVIII. století. Jejich hlavní pozadavek vyzdvizení

hloubky liturgického textu vedl skladatele samozrejmę k epoše Palestrinovę. I Nešvera

vyšel z Palestriny a Bacha. Jeho reforma zálezí však hlavnę v tom, ze nespokojil se

tradicionelní harmonickou prostredností tehdejších skladeb církevních, nýbrz hledęl

dosáhnouti v nich v tom ohledu stejného stupnę s vývojem hudby svętské, a konecnę,

ze stupńoval s velikým zdarem zmínęný jiz pozadavek Cecilianistű az k mezi hudby,

mozno ríci — církevnę dramatické. Váznost jeho názorű ovšem nikdy nepripustila sebe

menší známky theatrálnosti, Nešverova dramaticnost je cítęna a ne chtęna. Po stránce

formální honosí se Nešverova mše pűsobivou a znęjící thematickou polyfonií, mnozstvím

nových obratű harmonických a hlavnę modulacních, charakteristickým, ostrým strídáním

temp, (zvláštę mistrná v tom ohledu jsou jeho »Creda«), úcelným nanášením sborových

barev všech odstínű. Doprovod varhanový rešený úpinę neodvisle presahuje nękde

v úcinku i zvuk orchestrový. Vrcholy Nešverovy komposice mešní jsou: Missa in

honorem sancti Eugenij, Theodori, Leoni a Missa jubil. Ke mším radí se skutecnę

nespocetná motetta a zvláštę populární Pašije.

Prechod nebo stred mezi Nešverovou komp. církevní a svętskou tvorí oratorium

»De profundis« a v tomto roce dokoncené orat. »lob,. Pętidílné »De profundis« op. 49.

z r. 1886 má znacnou podobnost s Dvorákovým »Stabat mater« i vnęjší stylisací

i vnitrní povahou. Je dílem hluboké piety, v nęmz kazdý tón mluví o pravdivosti

autorova cítęní bez sebe menší známky hledanosti. Mistrná práce thematická a kontra-

punktická s jemnę volenou instrumentací, nezvyklá melodická šíre podlozená bohatou

harmonií prinesla Nešverovy zvláštę v kritikách anglických a nęmeckých nejlichotivęjších

slov uznání. Provozováno bylo v Olomouci, Brnę, Prostęjovę, Plzni, Písku, r. 1901 ve

Vídni, v Anglii r. 1893 v Rock Ferry a r. 1903 ve festivalu bridlingtonském a konecnę

v Praze. Osmidílné oratorium »Job« má býti dle zpráv autorových provedeno ještę

letos po prvé olomoucltým »Zerotínem«.

Nešverova relativnę cetnęjší komposice svętská zastoupena je všemi svými druhy,

od písní, sborű, skladeb klavírních az k hudbę komorní a dílűm orchestrálním. Kríz-

kovského »národní tón« pűsobil neprímo sice, ale prece neklamnę na Nešverova vokální

komposici svętskou. Nešverova lidovost neobjevuje se v tak jasnę znatelných tazích, je

to spíše kolorit ceský v širším slova smyslu. Jen ve svęzí sbírce »Starosvętských písnicek«

pouzil pravého lidového tónu velmi šfastným zpűsobem. Z cetných oblíbených skladeb

sborových á capella prijata ku pr. jeho »Moravęnka« moravským pęvectvem skorem za

národní hymnu. K vokálním dílűm radí se také kantáta »Májová noc« pro sola, sbor

a veliký orchestr, »Píseń o zních« vedle celé rady prílezitostných, dosud netištęných

skladeb.

Nešverűv lyrismus uplatńuje se nejznatelnęji v jeho skladbách klavírních. Schu-

mannovská mękkost projevu, celkový snivý tón prostupuje všemi od drobouckých Schum.

»Kinderalbum« nejpodobnęjších »Oríškű« k »Valcíkűm, mazurkám, Plumlovským motivűm,



*) Malý obrázek : Kazdodennę po 4. hod. odpolední napiní se cvicební místnost olomoucké fundace

40 az 50 studentíky-pęvci. Archivár fundatista rozdá noty, mistr zasedá k harmoniu, po strucných ale

presných návodech fraseování, regulace dechu a zvláštę peclivé výslovnosti zavzní Kyrie. Bezvadnou into-

naci drzí starší zkušenęjší rocnílty. Práce jde rychle ku predu, hoši i mistr necítí únavy. Pojednou pre-

ruší hru a odvádí stranou nękterého ze svých sousvęrencű, který mu ustrašeným pohledem, snad i vlh-

kýma ocima stal se nápadným. Pocne výslech, jehoz thematem je pravidelnę priznání se studentíkovo

k »nezavinęnému« poklesku v nęjaké rectinę nebo fysice. Tvár mistrova, zprvu vázná a prísná, męní se

však hned po dokonceném napomenutí ve známý dobrosrdecný výraz, mękká ruka pohladí tvár neštast-

ného — príští den zcela jistę i v nejpilnęjší práci krácí N. ke gymnasiu, by pozádal p. professora o nové

zkoušení.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ