NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 86,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
86 _ CVRILL XXXVIII.







s Tímto usporádáním, zejména zavedením vzná-

šejícího se ventilu dodęlal se inzenýr Hope-Jones

znacných úspęchű a proto není divu, ze byla jeho

_ jd, soustava tak hojnę pouzívána a napodobena. Pre-

-14 máhá tu elektromagnet pouze nepatrný rozdíl mezi

tlakem vzduchu na ventil a mezi vlastní váhou

ventilu, tak ze műze býti elektromagnet docela ma-

lický a proud slabý, címz se znacnę snízí nejen

náklad porizovací, ale i udrzovací.

Novou myšlenku elektropneumatických relais

podarilo se vnésti do této soustavy po inz. Hope-

Jonesovi teprve inzenýru Drechslerovi pouzitím zvo-

novitého elektromagnetu (obr. 10.). Upevnęn jest

totiz elektromagnet pod skrínkou se stlaceným

vzduchem. Elektromagnet sám má duté jádro a

obklopen jest zelezným válcem na zpűsob zvonu.

Kotva k jest kruhová a slouzí soucasnę jako dolní

díl dvojitého ventilu v. Zavede-li se proud zmác-

knutím klávesu, pritáhne elektromagnet kotvu k,

oz která uzavre dolní otvor v dutém jádru a nad-

zdvihne pri tom horní ventil, takze stlacený vzduch

Obr. 9. Elektropneumatické relais Hope- műze unikati ze skrínky ku mníškovým nebo mem-

7onesovo. brankovým ventilűm vzdušnice, propouštęjícím po-



trebný vzduch k píšfalám. Aby zamezilo se klapání a lpęní kotvy, jest tato na povrchu

polepená kűzí, tak ze ihned po prerušení proudu odpadne. K pouzití elektromagnetu

zvonovifého byl inzenýr Drechsler veden hlavnę tou domnęnkou, ze pri této formę magne-

tické silokrivky nalézají ten nejmenší odpor jak v zeleze, tak i v malé vrstvę vzduchu

mezi magnetem a kotvou a ze cesta jejich jest formou touto témęr uzavrena, tak ze co

nejménę jich prichází nazmar. Následkem toho vykazuje skutecnę elektromagnet tohoto

tvaru pri stejnę silném proudu témęr trojnásobnou výkonnost oproti obycejným elektro-

magnetűm. Ovšem musí pri této soustavę premáhati elektromagnet nejen tlak vzduchu

na ventilek, ale i celou vlastní váhu ventilku a kotvy, coz však vzhledem k zvętšené

síle elektromagnetu nepadá na váhu. Pres to pouzívá inz. Drechsler k vyrovnání této

váhy péra p. V systemu tomto provedeny byly firmou Bratri Riegerové z Jágerndorfu

veliké koncertní varhany ve vídeńském domę umęlcű. Varhany tyto však nespinily úpinę

ocekávání, ne však vinou elektrického zarízení,

které funguje znamenitę, nýbrz z jiných prícin.

Neménę duchapiný jest i system znamenitého

fysika opata Columbana z Einsiedeln (obr. 3.). /

Tento geniální badatel na poli vęd prírodních -/

vytvoril soustavu, která co do úcinkování műze

býti povazována za vzornou. I on podobnę jako

Hope-Jones pouzívá pri elektropneumatickém

relais III. tycinkového elektromagnetu E s tím

však rozdílem, ze umístil elektromagnet na skrínku v

se stlaceným vzduchem. Zavede-li se zmácknu-

tím klávesu proud, pritáhne elektromagnet E

malou drevęnou klapku spojenou s kotvou k,

tak ze stlacený vzduch műze prouditi do mem-

branky n v pneumatickém relais IV. Membranka

n nadzdvihne ventil v a klapku z. Tím vpustí 1 _

se stlacený vzduch do membranky n v cásti V., _

která vytlací další dvojitý, však jiz znacnę vętší z



ventil v do výše. Ventil v uzavre prístup stla-

cenému vzduchu ze, skrínky s pod membran-

kovité ventily píšfal ve vzdušnici VII. Násled-

kem toho stlacený vzduch, uzavrený ve vzdu-

chových skrínkách 7 jednotlivých rejstríkű, stlací

membrankové ventily dolű a proudí k píšfalám. Obr. to. Elektropneumatické relais Drechslerovo

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ