| ||||
| ||||
86 _ CVRILL XXXVIII.
s Tímto usporádáním, zejména zavedením vzná- šejícího se ventilu dodęlal se inzenýr Hope-Jones znacných úspęchű a proto není divu, ze byla jeho _ jd, soustava tak hojnę pouzívána a napodobena. Pre- -14 máhá tu elektromagnet pouze nepatrný rozdíl mezi tlakem vzduchu na ventil a mezi vlastní váhou ventilu, tak ze műze býti elektromagnet docela ma- lický a proud slabý, címz se znacnę snízí nejen náklad porizovací, ale i udrzovací. Novou myšlenku elektropneumatických relais podarilo se vnésti do této soustavy po inz. Hope- Jonesovi teprve inzenýru Drechslerovi pouzitím zvo- novitého elektromagnetu (obr. 10.). Upevnęn jest totiz elektromagnet pod skrínkou se stlaceným vzduchem. Elektromagnet sám má duté jádro a obklopen jest zelezným válcem na zpűsob zvonu. Kotva k jest kruhová a slouzí soucasnę jako dolní díl dvojitého ventilu v. Zavede-li se proud zmác- knutím klávesu, pritáhne elektromagnet kotvu k, oz která uzavre dolní otvor v dutém jádru a nad- zdvihne pri tom horní ventil, takze stlacený vzduch Obr. 9. Elektropneumatické relais Hope- műze unikati ze skrínky ku mníškovým nebo mem- 7onesovo. brankovým ventilűm vzdušnice, propouštęjícím po- trebný vzduch k píšfalám. Aby zamezilo se klapání a lpęní kotvy, jest tato na povrchu polepená kűzí, tak ze ihned po prerušení proudu odpadne. K pouzití elektromagnetu zvonovifého byl inzenýr Drechsler veden hlavnę tou domnęnkou, ze pri této formę magne- tické silokrivky nalézají ten nejmenší odpor jak v zeleze, tak i v malé vrstvę vzduchu mezi magnetem a kotvou a ze cesta jejich jest formou touto témęr uzavrena, tak ze co nejménę jich prichází nazmar. Následkem toho vykazuje skutecnę elektromagnet tohoto tvaru pri stejnę silném proudu témęr trojnásobnou výkonnost oproti obycejným elektro- magnetűm. Ovšem musí pri této soustavę premáhati elektromagnet nejen tlak vzduchu na ventilek, ale i celou vlastní váhu ventilku a kotvy, coz však vzhledem k zvętšené síle elektromagnetu nepadá na váhu. Pres to pouzívá inz. Drechsler k vyrovnání této váhy péra p. V systemu tomto provedeny byly firmou Bratri Riegerové z Jágerndorfu veliké koncertní varhany ve vídeńském domę umęlcű. Varhany tyto však nespinily úpinę ocekávání, ne však vinou elektrického zarízení, které funguje znamenitę, nýbrz z jiných prícin. Neménę duchapiný jest i system znamenitého fysika opata Columbana z Einsiedeln (obr. 3.). / Tento geniální badatel na poli vęd prírodních -/ vytvoril soustavu, která co do úcinkování műze býti povazována za vzornou. I on podobnę jako Hope-Jones pouzívá pri elektropneumatickém relais III. tycinkového elektromagnetu E s tím však rozdílem, ze umístil elektromagnet na skrínku v se stlaceným vzduchem. Zavede-li se zmácknu- tím klávesu proud, pritáhne elektromagnet E malou drevęnou klapku spojenou s kotvou k, tak ze stlacený vzduch műze prouditi do mem- branky n v pneumatickém relais IV. Membranka n nadzdvihne ventil v a klapku z. Tím vpustí 1 _ se stlacený vzduch do membranky n v cásti V., _ která vytlací další dvojitý, však jiz znacnę vętší z ventil v do výše. Ventil v uzavre prístup stla- cenému vzduchu ze, skrínky s pod membran- kovité ventily píšfal ve vzdušnici VII. Násled- kem toho stlacený vzduch, uzavrený ve vzdu- chových skrínkách 7 jednotlivých rejstríkű, stlací membrankové ventily dolű a proudí k píšfalám. Obr. to. Elektropneumatické relais Drechslerovo | ||||
|