NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 89,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVIII. CVRILL 89



»Ave verum«. V XIX. stol. pęstoval tuto nę byly vsunuty jako intermezza g a v o t t a,

formu Mendelssohn, Brahms, Grell, menuetto, passepied, bourée, air

Kiel, Silcher, B. Klein a j. a doubly. — Suitu vyvrcholil B. H á n-

d e 1 (16 suit) a J. S. Bach (anglické a

80. Píseń. francouzké suity). V druhé polovinę XVIII.

stol. ustoupila formę sonátové a byla vzkrí-

Píseń vzniká spojením lyrické básnę sena teprve v XIX. stol. F r. L a c h n e-

s hudbou, pri cemz na místo slova mluve- r em, jenz psal suity pro orchestr. Násle-

ného nastupuje zpęv. Charakteristickým dovali Brahms, Dvorák, Grieg

pro formu písńovou jest jednoduché peri- Cajkovský, Goldmark, Bizet

odické rozclánkování. Písńová forma jest (L' Arlésienne), R a f f a Max R e g e r

zbudována ze dvou motivű v serazení a b (suita ve starém slohu pro klavír a housle

a. Píseń beze slov jest oznacení pro kratší a suita pro orchestr) a mnozí jiní mistri

melodické, instrumentální skladby písńové menšího významu.

formy. (Viz ot. 54.) Píseń jest bud slo-

ková, aneboprokomponovaná. Skla- 82. Variace a rondo.

datel stokové písnę píše 1{e kazdé sloce

básnę tutéz melodii, prípadnę ponękud Variace jest zmęna výrazného thematu,

pozmęnęnou. Pri písni prokomponované které musí však zűstati i v nejsmęlejších

snazí se vystihnouti nejjemnęjší detaily ná- kombinacích znatelným. Obycejnę pre-

lady a opatruje kazdou sloku novým rouchem męńuje variace jen jednu slozku v the-

hudebním. Píseń lidová jest vzdy sloková. matu, totiz takt, rhytmus, harmonii nebo

Píseń umęlá jest bud sloková aneb pro- melodii. Nejstarší variace, t. zvané »doubles«,

komponovaná. Doprovod tvorí od dob omezily se na pouhou figuraci thematu,

Schubertových podstatnou cást písnę umęlé. jak to patrno na pr. ještę v H á n d l o-

(Viz ot. 49, 48, 50.) v ý c h 62 variacích z G dur a ve variacích

kovárských z E dur.

81. Suita. Moderní variace vyvinula se teprve

u klassických mistrű a vyvrcholila Beetho-

Suita, (suivre = následovati) jest jednou venem.

z nejstarších forem cyklických, t, j. více- Klassictí mistri pouzívají variacní formy

vętých, a vznikla z hudebních produkcí casto ve svých sonátách, komorních a sym-

męstských pištcű, kterí v XVI. a XVII. fonických dílech. Beethoven ve svých va-

stol. prednášeli národní tance nęmecké, riacích op. 34. první prolomil pravidlo, dle

španęlské, francouzské a italské, kontra- kterého má býti variace v téze toninę jako

stující tempem a taktem, souvisící však thema. Nejlepší variace napsal J. Š. B a c h,

toninou; takový sled nazýval se partií. variace Goldbergské, Haydn z f a variace

Jméno a formu suity prevzali v XVIII. na rakouskou hymnu v císarském kvartettu,

stol. nęmectí skladatelé klavírní, kterí své M o z a r t Pastorale variée, variace v sonátę

skladby z nękolika variací (air a doubles) z A a nádherné ctyrrucní z G, B e e t h o-

sestavené taktéz nazývali partiemi. Tvűrcem v e n op. 34, 35 na thema ze ctvrté vęty

této variacní suity jest K. P e u r 1. Násle- »Eroiky«, 33 variací na valcík Diabelliho,

dovali ho Schein, Froberger, Muffat 32 variací z c moll. Variacní formy pouzívá

a jiní. téz v poslední vętę III. a IX. symfonie,

Housloví mistri C o r e 1 1 i, V i v a l d i a i. ve fantasii op. 80, ve smyccovém kvartettu

rozšírili znenáhla formu tęchto jednoduchých cis-moll, v sonátách op. 14. cís. 2, 26,

tanecních kusű figurováním melodie. Jest 57, 109, 111, v triu B dur a j.; S c h u-

zásluhou francouzských klavírních skla- b e r t má klavírní variace z B, ve smyc-

datelű, zejména Fr. C o u p e r i n a, L u 1- covém kvartettu z d moll na thema

lya a Rameaua, ze zdűraznili opęt »Smrt a dívka« a v klavírním kvintettu na

stránku rhytmickou. — V XVIII. stol- byly píseń »Pstruh«; M e n d e I s s o h n napsal

psány suity s predehrou, a to bud s fran- 3 variacní díla, zejména >Variations serieuses

couzskou ouverturou aneb italskou »symfo- op. 54.«; Chopin op. 2. a 12; Schu-

nií«. Takové suity s predehrou, které psal mann: op. 1. »Abegg«, symfonické etudy

zejména Muffat a Kosenmiiller, byly a variace pro 2 klavíry ; Weber cetné

zvány v Italii »sonata da camera« variace; Brahms variace na thema Hay-

aneb »sonata di b a 11 e t t i«. Charakte- dnovo pro orchestr, na thema Hándela,

ristické cásti starších suit jsou: a 11 e m a n d e, Paganiniho, na vlastní a uherské pro klavír;

courante, sarabande a gigue; mezi L i s z t na thema Bachovo > Weinen, Kla-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ