NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 101,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVIII. CYRILL 101





vých a pomocných prati dvęma jen 8-stopovým. Nástroj s takto sestavenými rejstríky

mohl ovšem vydávati (zvláštę v piném stroji) jen nepríjemné, príliš pronikavé zvuky;

vada tato (»pištęní«) byla však tehdy skoro všeobecnou a vytýkala se i pri jinak ob-

divovaných varhanách svatovítských. Z menších nedostatkű, na nęz pri bedlivęjším pro-

hlízení hotového díla se prišlo, uvádęjí se v témz rukopise nevyrovnanost co do síly

tónű nękterých rejstríkű (hlavnę principálu a copuly maj.), a pak ne dosti cisté ladęní.

1 ladęní bylo slabou stránkou tehdejšího varhanárství, vzdyf ani varhany velechrámu

nebyly v tom ohledu bezvadny. Vűbec mozno na základę údajű tęchto usuzovati o stavu

tehdejší techniky varhanárské u nás aspoń pokud menších strojű se týce. Artman, jsa

usedlý v Praze, mohl se tam zajisté ve svém umęní zdokonaliti; na varhanách pak pro

literátský kűr boleslavský hotovených dal si dle vlastního doznání zálezeti, chtęje si tak

získati zákazníky i jinde. Męl-li tedy výrobek jeho prece nęjaké vętší vady, nebylo to

vinou snad jen nahodilé jeho nedbalosti, nýbrz spíše nedokonalosti tehdejšího našeho

varhanárství vűbec. Za to rozsah tónový nástroje tohoto sahající od C do c3 tedy v ob-

jemu 4 oktáv byl na tehdejší dobu jiz dosti znacný. Tedy co do rozšírení tastatury

ucinęn byl proti drívęjšku znatelný pokrok.

Neménę zajímavým jest i popis varhan tak zvaných »chorálních« v kláštere s t r a--

h o v s k é m r. 1683 postavených, jejz podává ve zvláštním spisku clen rádu Jan Lo-

helius Oelschlegel (1724-1788), potomní jich oprávice.20) Odecteme-li rejstríky (5), které

Oelschlegel sám prjdal, męly varhany tyto pűvodnę 9 rejstríkű se 4-stopovou oktávou

v prospektu. Byly to:

V manuálu:

1.Copula major . . . . 8' 6. Quinta šustivá (» Rauschquint«) 2nás. 11/2'

2. Octava (»ins Gesicht«) 4' 7. Mixtura 4nás. 1'

3. Copula minor . . . . 4' V p e d á l u :

4. Quinta 3' S. Subbas krytý 16`

5. Superoctava . . . . 2' 9. Octavbas . 8'



Zde ještę více vyniká nepomęr mezi jediným jen v manuálu rejstríkem 8-stopo-

vým a ostatními 4-stopovými a pomocnými hlasy. Tato závada primęla asi Oelschlegla

k tomu, ze opravuje varhany pridal k nim ještę dva rejstríky 8-stopové, sesíliv i pedál

dvęma rejstríky. Za to objem manuálu byl ještę vętší nez u varhan boleslavských, za-

tahuje i do kontraoktávy. Chromatické tóny však Cisl Dis] a pak Fis .. Gis v obou

vyšších oktávách pridal patrnę Oelschlegel sám, dopiniv tak tedy bývalou lomenou ta-

staturu na úpinou. Męchy byly troje prý ještę starého zpűsobu s více nepravidelnými záhyby.

Celkem tedy snazilo se i ceské varhanárství prizpűsobiti se pokroku umęní toho

v cizinę ; s jakým zdarem, ukázáno na príkladech. Charakteristická však výzdoba v a r-

11 a n n í c h s k r í ní tabulovými obrazy jiz koncem XV. stol. se objevující zűstala u nás

stále v neztencené oblibę a shledáváme se s ní ještę v XVII. století. Velmi názornę lze

vidęti tuto zajímavou vnęjší úpravu varhan na obraze literátského kűru v P r a c h a t i-

c í c h r. 1604 męšfanem lanem Kulíškem darovaném a dodnes v tamním kostele cho-

vaném.21) Na obraze tom vnitrek kostela i s prítomnými zpívajícími literáty vęrnę vy-

podobńujícím naznaceny i dvoje varhany po obou stranách presbytere na zvláštních ma-

lých kruchtách stojící. Varhany v pravo jsou vętší, dvoudílné, skládajíce se patrnę ze

stroje hlavního a z positivu pod ním se nalézajícího. Kazdý z tęchto dílű zvlášf opatren

jest dvęma zavíracími krídly pestre pomalovanými. Krídla horení z vętší cásti jsou pri-

zpűsobena tvarem svým formę, v jaké serazeny prospektové píšfaly, na dolení cásti jsou

desky ty obdélníkové. Na korpusu menších varhan (positivu) na levé stranę namalova-

ných nebylo jiz pro zvláštní malírské okrasy mnoho místa; proto opatrena aspoń prední

stęna kruchty tremi obrazy. Podobnę malírsky vyzdobeny byly veliké dvojdílné varhany

v chrámu sv. Ducha v K r á 1. H r a d c i r. 1638 nákladem męsta postavené. Kromę

vlastních maleb na skríni povęšen byl ještę zvláštní obraz męsta Hradce na gotickém

zábradlí kruchty pred positivem.22) Malby na svých varhanách męli i literáti m 1 a d o-



20) )oh. Lohelius Oelschlegel: Beschreibung der in der Pfarrkirche des k. Pr~monstratenser-

Stifts Strahof in Prag befindlichen grossen Orgel, — Prag 1786, 82. Srv. Dlabac: l:twas von den

Kirchenorgeln in Bóhmen (Riegger, Materialien VII, 104 sq )-

21) Popis obrazu v Cyrillu 1881, 6 n. (Lehner), reprod. ve Svętozoru 1885, 253, v Pam. praz.

Hlaholu 1886 príl., v Z. Wintra dęj. kroje 1893 obr. c. 191, v C C M 1909, 114.

22) Opatren byl nápisem: A. D. T. O. M. gloriam, templi decorum organa haec erecta ac depicta

tura curiae R. Hradecensis anno a nato Christo 1638. Srv. Pam. arch. III. 179.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ