| ||||
| ||||
106 CYRILL XXXVIII.
osvętlení a pohon motorű, tak ze jiz tato okolnost sama sebou prímo vybízí k elektri- ckému zarízení varhan. Hlavní však prícina spocívá v tom, ze v Nęmecku panuje na rozhodujících místech znacnę vętší porozumęní pro tento královský nástroj. Není snad jediného kostela v Nęmecku, který by nemęl varhany pinę odpovídající jeho významűm a rozmęrűm, nebol tam priznává se hudebnímu umęní totéz právo na prístup do chrámu, jako umęní malírskému a socharskému, ano zdá se, ze umęní hudební nastoupilo i na místo tęchto, o cemz nejlepší dűkaz podávají církevní koncerty, které se tam v odpo- lední dobę v kostelích porádají. Jmenuji jen Luzern, Curych, Mnichov atd. Tím šírí se nejen znacné porozumęní pro význam tohoto vázného nástroje, ale pűsobí se i k zu- šlechtęní duší. U nás bohuzel ze známých dűvodű zűstali jsme v této vęci pozadu. Ne, ze by nebylo schopných ceských závodű, vzdyf na pr. závod mého otce, nyní mými bratry rí- zený,') męl za mého vedení jiz v r. 1896 svou vlastní soustavu elektro-pneumatických varhan úpinę vyzkoušenou, tak ze mohl smęle konkurovati s cizozemskými závody. Prű- bęhem casu podarilo se nám soustavu tuto ještę dále propracovati a zdokonaliti, tak ze jest mozno pouziti ji s úpinou jistotou a s nejmenší spotrebou proudu v kazdých po- męrech. Z té príciny zúcastnila se firma mého otce i soutęze na návrh pro stavbu elektro-pneumatických varhan pro repraesentacní dűm męsta Prahy, nebof bylo mozno soustavu naši prizpűsobiti i tęm ztízeným s pomęrűm, kterým budou varhany v tomto domę vystaveny. Nebudef slouziti sál, vnęmz varhany jsou umístęny jenom úce- lűm koncertním, nýbrz i tanci, slavnost- nim shromázdęním, tak ze budou varhany = -_ znacnę trpęti zvíreným prachem, náhlými zmęnami temperatury a vlhkosti, coz bude míti zejména na správnou cinnost elektri- ckých kontaktű a elektromagnetű velice nepríznivý vliv. A právę vzhledem k tęmto r pomęrűm podarilo se mnę za spolupűso- bení prof. Ing. Rosy, nynęjšího reditele elektrotechnických továren Krizíkových, L~ usporádati naši elektro-pneumatickou sou- stavu tak, ze by bývala skýtala úpiné zá- ruky, aniz by bývalo treba jediné jen sou - cástky objednati z cizozemska. Nebof bylo to nejen originelní usporádání kontaktu, v ale i elektro-pneumatického relais, jez obé dá si závod mých bratrí chrániti paten- Obr. 14. Elektropneumatické relais soustavy inzenýrú tem. Kontakt zarízen jest jako kontakt trec Mólzera a Rosy (patent). (obr. 13.) a sice tím zpűsobem, ze udrzuje se kontaktová plocha zvláštním usporádáním stále cistou. Ve vzduchové skrínce S upevnęn jest mníšek m napinęný stlaceným vzduchem ze skrínky S. Na spodní desce mníšku m upevnęn jest dotekový pásek n, spojený s drátem d, vedoucím od batterie. Vypustí-li se z mníšku stlacený vzduch zmácknutím klávesu, nadzdvihne stlacený vzduch mníšek. Pri tom narazí dotekový pásek na dvojité péro kontaktové p, a sice nejprve na slabší péro p„ pak teprve na silnęjší p, Tím zavede se proud. Má-li se proud vypnouti, na- piní se mníšek opęt stlaceným vzduchem, nebof klapka k uzavre otvor spojující jeho vnitrek s okolním vzduchem. Pri tom dotekový pásek odpadne nejprve od silnęjšího péra p2, aniz by se zde proud prerušil, jelikoz prochází ještę slabším pérem p,. Teprve kdyz i od toho pásek n odpadne, jest proud prerušen. Tímto zpűsobem zamezí se ja- kékoliv jiskrení pri péru silnęjším, ponęvadz zapętí i prerušení proudu, pri nęmz se jiskrení jeví, dęje se u péra slabšího. Následkem toho neokyslicuje se doteková plocha péra silnęjšího, zűstává stále cistou a poskytuje úpinou jistotu, ze kontakt vzdy úcinkuje. Ulození mníšku ve stlaceném vzduchu má jiz jak dríve zmínęno tu výhodu, ze otevrení i zavrení mníšku dęje se stlaceným vzduchem, tak ze jest úpinę spolehlivé, nebol mníšek i kdyz by kűzicka, kterou jest olepen,, zatvrdla, tlakem vzduchu se_ úpinę dovre nebo zdvihne. Kontakt tento műze býti i bez mníšku, spojí-li se prímo s klávesem. *) Antonín a josef Mólzer v Kutné Hore. | ||||
|