| ||||
| ||||
112
CYRILL XXX~~III. * * Z ROsmákOVá kukátka. Populární moravský povídkár byl i bystrým pozorovatelem a znalcem hudby církevní. Následující dvę zmínky o ní z jeho proslulého »Kukátka« zajisté budou Cyrillisty zají- mati. Píšet v III. díle str. 116. ve vzpomínkách na P. Krízkovského toto: Po chvíli zastavil se (Kríz- kovský) a pocal sám vypravovati. »Kdyz jsem pre- vzal rízení kűru (na dómę) v Olomouci, męl jsem trpkou, trudnou práci — ó jé ! Nękterí páni dole nemohli chorálu ani cítit — nerozumęli tomu — chtęli bubny a intrády. Já nedal jsem se však mý- liti a za rok dockal jsem se radosti. Jednou se nám podarila Palestrinova mše — no, — dokonale. Kar- dinál mne dal zavolati a rekl mi: Dnes jsem slyšel andęly zpívati! — Tenkráte jsem męl radost — ano męl!« — A v témze díle na str. 261. v dopisech z Karlových Varű píše o návštęvę katolického chrá- mu dękanského: ». . byl jsem tam o Bozím Tęle. Slavnou mši sv. zpíval sám nejd. p. velmistr rádu krizovníkű z Prahy za cetné prísluhy. Na chore zpívali a hráli krásnę, a l e j a k o v divadle. Zvláštę sólová zpęvacka klokotala hlasem jako v nę- které vlašské zpęvohre, housle vylévaly medové zvuky, flétny a klarinety pískaly jako ptactvo v lese, trouby jásavę zvucely a bubny dunęly — hotový divadelní orchestr.« — Zajisté műze prvý prípad býti Cyrillistűm príkladem, druhý výstrahou. Pravá církevní hudba nyní opęt nespornę upadá. I kdyz slyšíme hudbu krásnou, casto nebývá církevní, litur- gickou. Predepsané texty, zvláštę pohyblivých cástí se vynechávají, není jednoty oltáre a kűru. Za to ale cteme pak v novinách, ze solo zapęla pí. nebo slc. N. N. ** Plzeńské divadlo zadáno K. Veverkovi. Ka- pelníkem jmenován Jos. Charvát, dosud I. kapelník v Brnę. ** VyChodoceské divadlo zadáno opęt A. Frý- dovi. ** V roce 1914 usporádán bude v Praze druhý hudební festival. ** Reformní housle sestavil dr, Thomastik, rodák z Holešova na Moravę. Hlavní novota spocívá ve zmęnę kobylky a provrtání vrchní desky. Otvorem postavena nová kobylka druhou nozkou prímo na spodní desku (jako u staré chrotty). Dále jest zde jiná úprava a vętší pocet lišt uvnitr houslí, jiná úprava strunníku a neobycejnę vysoký podbradec. To jsou znaky i neodborníku na prvý pohled patrné. Ostatní úprava jest tajemstvím vynálezce. * * C. k. spolecnost prátel hudby ve Vídni vypsala k svému 100letému jubileu cenu 10.000 K na nej- lepší sborovou skladbu s orchestrem. Lhűta vypršela 1. kvętna. Došlo 24 skladeb, z nich 9 duchovních. ** Státní Cená 1000 H pro posluchace kompo- sicních oddęlení hudebních škol vypisuje ministerstvo. Lhűta do 1. zárí t. r. Zevrubné podmínky sdęlí politický úrad. Mimo posluchace mohou o cenu ucházeti se ti, kterí ne déle dvou rokű školu tako- vou absolvovali. * Státní zkoušky z hudby. Ku zkouškám, kona- ným v kvętnu t. r. pred c. k. zkušební komisí pro vyucování hudbę na školách stredních a ústavech ucitelských za predsednictví reditele K ń a n a z A I- b e s t ű, cili zástupce svob. p. P r o c h á z k y, bylo pripuštęno z 83 kandidátű 80 (29 muzských, 51 zen- ských, 55 národnosti ceské, 23 cizí [vlašské]). Z nich odstoupili 3. Zkoušku podniklo ze zpęvu 17, ze hry houslové 3, ze hry na varhany 2, ze hry na klavír 44, ze zpęvu, hry houslové i (se zvláštním povolením c, k. ministerstva) na klarinet 1, ze zpęvu i hry houslové 2, ze zpęvu, hry na varhany i klavír 2, ze zpęvu i hry na klavír 6. Mezi nimi bylo 16 opravných cili doplńovacích zkoušek. Reprobováni byli hlavnę ze zpęvu 3, ze hry na klavír 6, ze zpęvu i hry houslové 2, ze zpęvu i hry na klavír 1, z dęjin hudby 3, z pae- dagogiky 3, z nauky o harmonii 4, z dęjin hudby, paedagogiky i nauky o harmonii 1, z dęjin hudby i nauky o harmonii 1 (to jest 24), prohlášeno zpű- sobilými 55. * Hudební paedagogická Vystava jest od 20. kvętna do 20. srpna v Lipsku (Feurichsaal, Schulstrasse). Upozorńujeme na ni naše hudební paedagogy, kterí o prázdninách zavítají do Lipska. * Dramatické SnáZOrnéIIl Calderonovy hry v insce- nování dra Kralika »T a j e m s t v í m š e s v.« bude provedeno ve vídeńské »Uranii« v predvecer eucha- ristického kongresu. Jednotlivé cásti mešní jsou predobrazeny charakteristickými osobami starozákon- ními, jako na pr. Adamem (Confiteor), Mojzíšem (Introit), Janem Kr. (Gloria), Pavlem (Epištola), Janem Ev. (Evangelium). Místo promęny s pozdvi- hováním nastupuje lícení smrti Pánę. Celek koncí mystickým výkladem o posledním soudu. Hudební cást komponoval prof. Ferdinand Habel a prednese ji pęvecký sbor »Dreizehnlinden«. Téz úcinkuje sbor dętský. Prolog napsal dr. Richard von Kralik. Rezii hry má tajný komorí J. Schreiner a prof. Neumaier. Lístky po 4 K na sedadla prodává cen- trální kancelár. Jest nutno predem se o nę hlásiti. Z Kostelce nad Orlicí. Spolek pro podporování chudých studujících na c. k. jubilejní vyšší reálce v Kostelci n. Orlicí usporádal dne 2. cervna t. r. koncertní akademii. Program byl tento : 1. A Lort- zing: Ouvertura k opere »Car a tesar«. Orchestr. 2. K. Bendl: »Tambor«. Muzský sbor na slova V. Hálka s prűvodem piana. 3. Vítęzslav Novák »Marno«. Píseń na slova B. Sovy. 4. F. z Blonű »Sen«. Náladový obrázek pro smyccový orchestr. S. J. B. Foerster: »Modlitba na mori«. Smíšený sbor na slova V. Hornofa. E. M. Rute : »Maticce˘. Smíšený sbor na slova J. Nerudy. 6. Aug. Rein- hold: Larghetto z klarinetového kvintetta Mozartova. R. Drigo: »Serenáde«. 7. A. Arenský: »Ó, jak je miluji, chvíle ty míru«. Píseń na sleva N. Ogareva. Prelozila M. Destinová. S. Fr. Picka: »Nedal bych já hory své!« Muzský sbor na slova R. Pokorného. 9. Jos. Haydn: Symphonie pro velký orchestr. — Paní M. Sekyrová, chot továrníka, prednesla svá císla (3. a 7.) s úpiným zdarem. Vroucí prednes, velmi krásný hlas a dokonalá vokalisace pojily se se vzácným pochopením skladeb. Vzpomínám, co hlubokého citu bylo vlozeno na pr. ve slova: »jiz plakaly tak dlouze«, neb »se ani nezachvęla ..« — Pan prof. Vacek, dobre jiz známý v męstę našem svým umęním, jen znova potvrdil naše nejprízni- vęjší mínęní. Hra jeho, po stránce technické doko- nalá, strhovala hlubokým procítęním. Rovnocenný byl výkon vzdy skromného pana JUC. a PhC. Vl. Blazka, nedocenęného hudebního intelligenta, který doprovázel oba solisty prímo mistrnę. Zpęvní císla, která velmi obratnę rídil pan prof. Zástęra, vedle dűkladné secvicenosti vynikala prekrásnou vokalisací, která neselhávala v zádném odstińování. Mile pűsobilo, ze studující, jak bylo zrejmę pozorovati, zpívali s velikým nadšením. Zpęv a hudba jest nemalým výchovným momentem pro mladý vęk. Pan prof. Zástęra ukázal, ze se bére ve zpęvu jistę správnou cestou. Mozno právem ríci, ze svojí methodou vychovává si pęvecký sbor studujících, který bude slouziti k nemalé cti ústavu. Cyrillo-Methodęjská'_knihtiskárna. V. Kotrba v Praze.—Nákladem Obecné Jednoty Cyrillské. | ||||
|