NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 112,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
112

CYRILL

XXX~~III.

* * Z ROsmákOVá kukátka. Populární moravský





povídkár byl i bystrým pozorovatelem a znalcem

hudby církevní. Následující dvę zmínky o ní z jeho

proslulého »Kukátka« zajisté budou Cyrillisty zají-

mati. Píšet v III. díle str. 116. ve vzpomínkách na

P. Krízkovského toto: Po chvíli zastavil se (Kríz-

kovský) a pocal sám vypravovati. »Kdyz jsem pre-

vzal rízení kűru (na dómę) v Olomouci, męl jsem

trpkou, trudnou práci — ó jé ! Nękterí páni

dole nemohli chorálu ani cítit — nerozumęli tomu —

chtęli bubny a intrády. Já nedal jsem se však mý-

liti a za rok dockal jsem se radosti. Jednou se nám

podarila Palestrinova mše — no, — dokonale. Kar-

dinál mne dal zavolati a rekl mi: Dnes jsem slyšel

andęly zpívati! — Tenkráte jsem męl radost —

ano męl!« — A v témze díle na str. 261. v dopisech

z Karlových Varű píše o návštęvę katolického chrá-

mu dękanského: ». . byl jsem tam o Bozím Tęle.

Slavnou mši sv. zpíval sám nejd. p. velmistr rádu

krizovníkű z Prahy za cetné prísluhy. Na chore

zpívali a hráli krásnę, a l e j a k o v divadle.

Zvláštę sólová zpęvacka klokotala hlasem jako v nę-

které vlašské zpęvohre, housle vylévaly medové

zvuky, flétny a klarinety pískaly jako ptactvo v lese,

trouby jásavę zvucely a bubny dunęly — hotový

divadelní orchestr.« — Zajisté műze prvý prípad

býti Cyrillistűm príkladem, druhý výstrahou. Pravá

církevní hudba nyní opęt nespornę upadá. I kdyz

slyšíme hudbu krásnou, casto nebývá církevní, litur-

gickou. Predepsané texty, zvláštę pohyblivých cástí

se vynechávají, není jednoty oltáre a kűru. Za to

ale cteme pak v novinách, ze solo zapęla pí. nebo

slc. N. N.

** Plzeńské divadlo zadáno K. Veverkovi. Ka-

pelníkem jmenován Jos. Charvát, dosud I. kapelník

v Brnę.

** VyChodoceské divadlo zadáno opęt A. Frý-

dovi.

** V roce 1914 usporádán bude v Praze druhý

hudební festival.

** Reformní housle sestavil dr, Thomastik, rodák

z Holešova na Moravę. Hlavní novota spocívá ve

zmęnę kobylky a provrtání vrchní desky. Otvorem

postavena nová kobylka druhou nozkou prímo na

spodní desku (jako u staré chrotty). Dále jest zde

jiná úprava a vętší pocet lišt uvnitr houslí, jiná

úprava strunníku a neobycejnę vysoký podbradec.

To jsou znaky i neodborníku na prvý pohled patrné.

Ostatní úprava jest tajemstvím vynálezce.

* * C. k. spolecnost prátel hudby ve Vídni vypsala





k svému 100letému jubileu cenu 10.000 K na nej-

lepší sborovou skladbu s orchestrem. Lhűta vypršela

1. kvętna. Došlo 24 skladeb, z nich 9 duchovních.

** Státní Cená 1000 H pro posluchace kompo-

sicních oddęlení hudebních škol vypisuje ministerstvo.

Lhűta do 1. zárí t. r. Zevrubné podmínky sdęlí

politický úrad. Mimo posluchace mohou o cenu

ucházeti se ti, kterí ne déle dvou rokű školu tako-

vou absolvovali.

* Státní zkoušky z hudby. Ku zkouškám, kona-



ným v kvętnu t. r. pred c. k. zkušební komisí pro

vyucování hudbę na školách stredních a ústavech

ucitelských za predsednictví reditele K ń a n a z A I-

b e s t ű, cili zástupce svob. p. P r o c h á z k y, bylo

pripuštęno z 83 kandidátű 80 (29 muzských, 51 zen-

ských, 55 národnosti ceské, 23 cizí [vlašské]).

Z nich odstoupili 3. Zkoušku podniklo ze zpęvu

17, ze hry houslové 3, ze hry na varhany 2, ze

hry na klavír 44, ze zpęvu, hry houslové i (se

zvláštním povolením c, k. ministerstva) na klarinet

1, ze zpęvu i hry houslové 2, ze zpęvu, hry na

varhany i klavír 2, ze zpęvu i hry na klavír 6.

Mezi nimi bylo 16 opravných cili doplńovacích

zkoušek. Reprobováni byli hlavnę ze zpęvu 3, ze

hry na klavír 6, ze zpęvu i hry houslové 2, ze

zpęvu i hry na klavír 1, z dęjin hudby 3, z pae-

dagogiky 3, z nauky o harmonii 4, z dęjin hudby,

paedagogiky i nauky o harmonii 1, z dęjin hudby

i nauky o harmonii 1 (to jest 24), prohlášeno zpű-

sobilými 55.

* Hudební paedagogická Vystava jest od 20. kvętna



do 20. srpna v Lipsku (Feurichsaal, Schulstrasse).

Upozorńujeme na ni naše hudební paedagogy, kterí

o prázdninách zavítají do Lipska.

* Dramatické SnáZOrnéIIl Calderonovy hry v insce-



nování dra Kralika »T a j e m s t v í m š e s v.« bude

provedeno ve vídeńské »Uranii« v predvecer eucha-

ristického kongresu. Jednotlivé cásti mešní jsou

predobrazeny charakteristickými osobami starozákon-

ními, jako na pr. Adamem (Confiteor), Mojzíšem

(Introit), Janem Kr. (Gloria), Pavlem (Epištola),

Janem Ev. (Evangelium). Místo promęny s pozdvi-

hováním nastupuje lícení smrti Pánę. Celek koncí

mystickým výkladem o posledním soudu. Hudební

cást komponoval prof. Ferdinand Habel a prednese

ji pęvecký sbor »Dreizehnlinden«. Téz úcinkuje

sbor dętský. Prolog napsal dr. Richard von Kralik.

Rezii hry má tajný komorí J. Schreiner a prof.

Neumaier. Lístky po 4 K na sedadla prodává cen-

trální kancelár. Jest nutno predem se o nę hlásiti.

Z Kostelce nad Orlicí. Spolek pro podporování

chudých studujících na c. k. jubilejní vyšší reálce

v Kostelci n. Orlicí usporádal dne 2. cervna t. r.

koncertní akademii. Program byl tento : 1. A Lort-

zing: Ouvertura k opere »Car a tesar«. Orchestr.

2. K. Bendl: »Tambor«. Muzský sbor na slova

V. Hálka s prűvodem piana. 3. Vítęzslav Novák

»Marno«. Píseń na slova B. Sovy. 4. F. z Blonű

»Sen«. Náladový obrázek pro smyccový orchestr.

S. J. B. Foerster: »Modlitba na mori«. Smíšený

sbor na slova V. Hornofa. E. M. Rute : »Maticce˘.

Smíšený sbor na slova J. Nerudy. 6. Aug. Rein-

hold: Larghetto z klarinetového kvintetta Mozartova.

R. Drigo: »Serenáde«. 7. A. Arenský: »Ó, jak je

miluji, chvíle ty míru«. Píseń na sleva N. Ogareva.

Prelozila M. Destinová. S. Fr. Picka: »Nedal bych

já hory své!« Muzský sbor na slova R. Pokorného.

9. Jos. Haydn: Symphonie pro velký orchestr. —

Paní M. Sekyrová, chot továrníka, prednesla svá

císla (3. a 7.) s úpiným zdarem. Vroucí prednes,

velmi krásný hlas a dokonalá vokalisace pojily se

se vzácným pochopením skladeb. Vzpomínám, co

hlubokého citu bylo vlozeno na pr. ve slova: »jiz

plakaly tak dlouze«, neb »se ani nezachvęla ..« —

Pan prof. Vacek, dobre jiz známý v męstę našem

svým umęním, jen znova potvrdil naše nejprízni-

vęjší mínęní. Hra jeho, po stránce technické doko-

nalá, strhovala hlubokým procítęním. Rovnocenný

byl výkon vzdy skromného pana JUC. a PhC. Vl.

Blazka, nedocenęného hudebního intelligenta, který

doprovázel oba solisty prímo mistrnę. Zpęvní císla,

která velmi obratnę rídil pan prof. Zástęra, vedle

dűkladné secvicenosti vynikala prekrásnou vokalisací,

která neselhávala v zádném odstińování. Mile

pűsobilo, ze studující, jak bylo zrejmę pozorovati,

zpívali s velikým nadšením. Zpęv a hudba jest

nemalým výchovným momentem pro mladý vęk.

Pan prof. Zástęra ukázal, ze se bére ve zpęvu

jistę správnou cestou. Mozno právem ríci, ze svojí

methodou vychovává si pęvecký sbor studujících,

který bude slouziti k nemalé cti ústavu.

Cyrillo-Methodęjská'_knihtiskárna. V. Kotrba v Praze.—Nákladem Obecné Jednoty Cyrillské.



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ