| ||||
| ||||
XXXVIII. CYRILE 125
u positivy byly retné, u regálű pak jazýckové. Tím, ze nemohly se nástroje tyto pri hre volnę prenášeti, odpadla prerozenę moznost uzívati jich pri prűvodech. Za to tím spíše hodily se pro kapely šlechtické i k zábavę domácí. Hojnę jich pouzíváno i v kostelích; v tom ohledu nepozorujeme nyní takového rozdílu mezi tęmito odrűdami varhan pre- nosných a varhanami obycejnými výhradnę pra kostel urcenými jako u portativű v období predcházejícím. Ba stálým zvętšováním prizpűsobovaly se zvláštę positivy varhanűm nehybným tou męrou, ze posléze rűznily se od nich skoro jen názvem. P o r t a t í v y starého zpűsobu nosívaly se v prűvodech s neutuchající zálibou i v druhé polovici XV. století. Jest zajisté známkou veliké populárnosti tohoto nástroje, ze rytec bible kutnohorské z r. 1489, chtęje realisticky zobraziti vítání vítęze výjevem z tehdejšího zivota zachyceným, naznacil mezi osobami na rűzné nástroje hrajícími i zenu s portativem. Varhánky, jez zena nese, jsou stejného typu jako portativy jiz ve XIV. století uzívané. Zvláštę závęs (remen) velmi jasnę naznacen. ') I na freskové malbę ceského pűvodu z konce XV stol. v kostele sv. Barbory v Kutné Hore v ochozu mezi kaplemi hašplír- skou a smíškovskou namalován mezi andęly na rűzné nástroje hrajícími a Krista s kali- chem obklopujícími i andęl s portativem stejného druhu.-) Za to v XVI. století shledáváme se jiz vesmęs s positivy a regály a to v uzívání nejvšestrannęjším. Tak brzy opatrovány jimi kapely šlechtické. /- -- ~— _ _` Vilém z Rozmberka porídit si hned ~-~ - ; pri zalození své kapely r. 1552 re- gál s dvęma mutacemi. Krom toho byl tam i positiv, jejz dal Petr Vok z Rozmberka r. 1598 opraviti. Dle I , inventáre z r. 1610 męla kapela cel- kem 2 positivy, jeden zelený, na nęjz se hrávalo panstvu pri jídle a jiný umístęný ve zvláštním stole, k tomu /1 ? ~I ještę jeden regál, tehdy jiz polámaný v Bechyni koupený. ') Jest na snadę, ze varhánky takovéto nescházely ani v kapele císarské. Jiz za Ferdinanda I. męla kapela jeho 2 varhaníky. O regálu pak z kapely Rudolfovy, na Drevoryt z kutnoh. bible z r. 1489. nęjz hrálo se z nouze v kathedrále (Z díla: C. Zíbrt, Jak se kdy v Cechách tancovalo,' obr. c. 50.) r. 1585, byla jiz rec. ') Nez i v tęch šlechtických domech, kde nebylo kapely zvláštę vydrzované, tęšily se nástroje tyto nemalé oblibę stejnę jako »klavikordium« nebo »virginál('. Známo, ze pri konfiskaci statku Krištofa Haranta z Polzic na Pecce nalezen prj sepisování inventáre r. 1621 mezi jinými nástroji i regál s dvęma mutacemi v pokoji pro paní (ve »frauci- moru«). ') V Praze usedlý Zikmund Kropác z Grimlova męl dle zápisu v archivu praz- ském r. 1584 positiv i regál. ") Positivy a regály nescházely však tehdy ani v leckteré domácnosti męšfanské, zvláštę prazské. Objednávaly se bud' prímo od varhanáre nebo se prodávaly jako nástroje jiné v krámech.') Na oba nástroje jinak »instrumenty« zvané hrávalo se však i k zába- vám rűzného druhu, k hostinám, pri svatbác'~l ano i k tanci v krcmách. By1i to bud varhaníci prj kostelích zamęstnaní, kterí si hrou na »instrumenty« privydęlávali, nebo tak zvaní »instrumentári« výhradnę k zábavám hrající. Mezi nimi vyskytují se i zidé; k r. 1605 zaznamenán zid Mandel, jenz hrával prj svatbách. 8) Mnohdy však hrávaly na »instrumenty« i zeny. Kourimský varhaník Houzal nabízí se r. 1583, ze za plat bude hráti pánűm na »instrument«, jejz si od varhanice nęjaké koupil. ') C. Zíbrt: Jak se kdy v C. tancov. s. 70, obr. c. 35, 50. 'I K. Chytil: Malírstvo prazské XV. a XVI. vęku, 128 n., obr. 6. Jos. Braniš: Dęjiny stredov. um v Cechách, 1893,-162 n., vyobr. na s. 163. Pam. arch. XI. 232. :') Mareš. C C M 1894, 213, 221. 236. 4) Mareš 1. c. 210. Jahrbuch XII, 8253, viz nahore str. 21, poz. 4. ) A. Rybicka: Hrad Pecka a drzitelé jeho. (Pam. arch. III, 39.) C. Zíbrt: Staroces. hud. nástroje (Svętozor 1893, 87.) Z. Winter: Remesln. a zivn. XVI, vęku, 556. Zíbrt 1, c. $) Winter 1. c. 557, 706 n. ') Winter: Zivot círk. II. 981. | ||||
|