NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 126,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
126 CYRILL XXXVIII.









Byly tedy oba nástroje jiz v druhé polovici XVI. století ve všech vrstvách obyva-



telstva neobycejnę rozšíreny. Jest jistę známkou veliké populárnosti, zvláštę regálű, ze



staly se pro svűj podivný tón prímo príslovecnými. Tak Blahoslav ve své Muzice (1569)



prirovnává hlas huhńavých zpęvákű ke zvuku regálu.') »Varhany« zcela zvláštního



druhu byly, jak Dacický uvádí, na vęzi kostela sv. Jakuba v Kutné Hore nad zvonem



Orlem. Byla to nejspíš zvonková hra, jez opatrena jsouc klávesy, mohla se aspoń



v tom dosti podobati varhanűm. ')



Záhy však, jiz na pocátku XVI. stol., hrávalo se na positivy i regály i v k os t e-



1 í c h pri mších vedle varhan obycejných. A právę první zpráva, v níz název regál se



objevuje, týká se regálu uzívaného v kostele. Jest to zmínka k r. 1521 o regálu, na



nęjz se hrávalo v chrámu týnském pri slavných mších.`)



Ze zvyk uzívati nástrojű tęchto v kostelích ani pozdęji nezanikl, nýbrz spíše se



rozšíril, mozno uzavírati z toho, ze varhánky takovéto stávají se predmętem zobrazo-



vání v kancionálech Tak dvę zachovaná vyobrazení, jichz pűvodcem je Fabián Pulér



predstavují, jak jiz dle zpűsobu provedení vidno, positivy v kostelích uzívané. Jeden



obrázek namalován jest v latinském g r a d u á 1 u m e t r o p o 1 i t n í h o c h r á m u z r. 1552



na istu 18. dole.) Varhánky tu zobrazené vykazují všechny znalty, jez nástroje pod



jménem positivy známé męly. Píšfaly, z nichz prední rada viditelna, zasazeny jsou



v drevęné skríni, s níz prímo spojena i úzká klaviatura. Oba męchy upevnęny v zadu,



celý pak nástroj spocívá na podstavci patrnę kamenném (v originále bílém). Jiz tím, ze



za podlozku positivu pouzito místo stolu v domácnostech obvyklého podstavce z kamene,



naznaceno dosti jasnę, ze pod positivem zde zobrazeným nutno predstavovati si nástroj



pro kostelní hudbu urcený. Na to poukazují i postavy andęlű, z nichz jeden hraje,



druhý pak tahá mu męchy. Druhá drobnomalba téhoz illuminátora v k a n c i o n á l u



z 1 u t i c k é m z r. 1558 (fol d. IV) jest s prvním obrázkem v koncepci totozná.`)



I zde hraje andęl na positiv, pri cemz druhý mu cerpá vzduch; rovnęz podstavec posi-



tivu namalován kamenný. Váznost prostredí akcentována kromę postav andęlű i klecícími



osobami dárcű na opatrzní tohoto kancionálu. Jen provedení je v celku jednodušší.



V témz rukopise pouzito positivu i jako znaku



varhaníkű (na listu s XVI), ovšem jen ve sche-



matickém provedení bez męchű a bez pod-



.. l L - stavice. Vedle kartuše s positivem klecí muz



s cerným pinovousem s podpisem »Wondrej



*- warhaník« ; také jeden z donátorű tohoto kan-



w Y cionálu. `)



p Ještę t pozdęji nalezne se leckde zmínka

Y ~• `"

W . o positivu neb regálu v kostele. Tak v Krá



lové Hradci zádá arcidękan męstskou radu,



aby se hrálo v kostele i na positiv (»instru-





~. ment«).') V Kolínę byl na kruchtę veliký re-

gál az do r. 1606. Pak tam dány nové var-



hany.') V Mladé Boleslavi spraven byl roku



. "" 1657 starý regál, jenz prý na kűru tamęjšího



literátského kostela jiz odedávna stál, a udęlán

Miniatura z lat. graduálu metropol. chrámu. z nęho malý positivek s malou oktávou. )



(Z rukop. knihovny kapitulní v Praze, P10.) Pres všeobecnou rozšírenost a oblíbenost



tęchto odrűd varhan neutvorily se zvláštní





') O. Hostinský: Jan Blahoslav a Jan Josquin, s. 34: »Téz pouštęním hlasu drobet skrze nos,

tak aby prihuhńávati se zdál, jako jsou nękterí Ítakozili dęlávali k regálu (kterýz témęr k kocicímu nápo-

dobný zvuk vydává) se pripodobńujíce«.

z) A. Rezek: Pamęti Mik. Dacického z Heslova I. 102. Srv. Ambros: Gesch. d.Mus. Il, 208.



~3) »Tu pak slavná mše na diškant, varhany, regály F R B V[, 306 b, srv. nahore s. 16, p. S.

4) Knihovna kapitulní, sign. P 10. Srv. Ant. Podlaha: Knihovna kapit. (Soupis pam. um. a hist.,

Hradcany II, cást 2., s. 235 n.)

y) Kancionál ten ulozen na radnici ve Zluticích. Srv. Zeitschrift des nordb&hm. Gewerbemuseums,

Reichenberg I. rocník, 1906, Jos. Kubina: Luditzer Gradualbuch s. 107 sq. Reprodukce tamtéz roc. 11.,

s. 31, obr. 4, Pam. arch. III, 251.

Kubina I. c. I, 111. II 30. Pam. arch. 1. c. 253.

K. Vl. Zap : Bisk. chrám sv. Ducha v Kr. Hradci, pam. arch. III,180, Tadra, Pam. Hlah. 1886, s.46.

s) Pamęti král. męsta Kolína, CCM 1848, 520.

9) Fr. Bareš : Literát. kűr v Ml. Boleslavi, s. 14.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ