NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 144,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
144 CYRILE XXXVIII.





apel na naše znalce španęlštiny, aby tuto hru pre- nými zvláštními soubory rejstríkű jazýckových a

lozili a naše umęlecké kruhy aby li vypravily na flétnových. Nez jednou za cas se ovšem i podobný

Strahovę jako loni uskutecnily provedení Zeyerovy trik snese. Nezvykle pűsobí nękde téz staccato

»Mariánské zahrady«. Dle této scénické úpravy pak místo tradicního legata. Obecenstvo odmęńovalo

i venkovská jevištę mohla by se pokusiti o její rea- sympaticl<ého francouzského umęlce za jeho výkony

lisování. Sborű zpęvních jest celkem ctrnáct ; stacil bourlivým potleskem a primęlo jej I
by k nim i prűvod harmonia. Jednajících osob jest ke dvęma prídavkűm. Návštęva koncertu nebyla

jen jedenáct, k nimz druzí se asi 10 andęlű. Scéna právę nejvętší; jest proto Filh. druzstvo na váhách

predstavuje na vyvýšeném podiu námęstí pred chrá- usporádati další ohlášené koncerty na varhany.

mem, jehoz prűcelí tvorí pozadí scény. Dobre bylo by upozorńovati více na koncerty var-

hanové a mozno-li, uciniti je prístupny kruhűm

* Geské Filharmonii dána bude męstem Prahou ménę zámozným. .7. K

pro tento i príští rok subvence po K 12.000 a ulo-

zena jí povinnost, aby rocnę provedla zdarma 3 Návrb, jak mozno nejsnáze chrámové varhany

koncerty. Tím snad Druzstvo Filharmonie bude za- udrzovati v dobrém stavu. "Zpűsob, jakým dosud

chránęno od likvidace a hudební sbor filharmonický prihlízelo se k udrzování chrámových varhan, jest

od zániku. naprosto nedostatecným. Pri stroji tak dűlezitém,



* Koncert J. Bonneta 11. listopadu 1912 K prvé- nákladném a komplikovaném není divu, ze dochází

mu ze samostatných koncertu na varhany, jez za- kazdou chvíli k více ménę vázným poruchám. Prí-

mýšlí Ceské Filharmonicl<é Druzstvo v Praze po- cinu hledati dluzno dílem v pocasí, ve vlhkých

rádati jako stálou slozku svých koncertű, byl po- zdech chrámových, v nepredvídaném dopadnutí neb

zván známý jiz v Praze Joseph Bonnet, varhaník vniknutí rűzných predmętu do píštal nebo do stro-

spolecnosti »Société des concerts du Conservatoire« jiva, címz ozev píštal trpí, ba úpinę zaniká a me-

a zároveń varhaník u sv. Eustacha v Parízi. Vstup- chanisn-ÉuS sluzbu vypovídá, konecnę ve spoustách

ním císlem programu byla prvá sonáta Alex. Guil- prachu, jez dole zvíreny byvše tím zhoubnęji na

manta, loni zemrelého. Cást druhá prinesla retro- varhany ve výši se usazují. Jest tudíz naléhavou

spektivní výseky ze školy francouzsl<é i Fr. Coupe- potrebou, aby se nutné správky na dlouhé doby

rin >1e grand« : Rondo »Soeur Monique«), italské neodl
(G. B. Martini: Gavotta) a nęmecké (J S. Bach: v pravidelných lhűtách vyšetrovaly a provádęly. Jiz

Predehra a fuga D-dur, IV. 3. Z novęjších skla- po stránce financní byly by výhody toho zrejmé,

datelű zastoupen v tretím oddęlení R. Schumann nebo[ odstrańování nahromadęných po dlouhý cas

dvęma skizzami a C. Saint-Saéns predehrou a poruch stává se obtízným a následkem toho velice

fugou H-dur. Sem zarazeny konecnę téz dvę práce nákladným, kdezto casté správky malé se dají za

— »Prélude« a »Cortége« -- modernisty C. De- nepatrný peníz poríditi. Dále jiz sama velebnost

bussyho. Závęr koncertu tvorily Bonnetova »Píseń nástroje pro úkoly tak vznešené predpisuje zacho-

beze slov« a »Píseń ceského národa«, vęnovaná vání úcty a piety ke zdroji hudby chrámové, a ne-

král. hlav. męstu Praze. — Nemohouce se pou- męlo by se pri castém cištęní chrámu s varhanami

štęti na tomto místę do podrobného rozboru jed- tak macešsky nakládati. Konecnę jemná konstrukce

notlívých skladeb, uvádíme jen, ze dominujícím celého stroje jest nad jiné choulostivá a vyzaduje

císlem koncertu byla fuga velmistra královského bedlivé péce a rádného a castého dohledu. To nej-

nástroje. Na druhé místo z vętších skladeb pro- lépe dosvędciti mohou reditelé kűru, kterí síly své

gramu polozili bychom dle subjektivního zdání so- stroji porouchanému vęnovati a nedostatky jeho

nátu Guilmantovu, pak zdravę znęjící Debussyho umęním a námahou zakrývati musí. Coz teprve za-

=Cortége« a Saint-Sa(nSOVU fugu. Ze skizz Schu- sedne-li k varhanám rul
mannových jen druhá mohla vzbuditi jakýsi zájem. tedy műj návrh tento : Budiz pro vikariát vyhlédnut

Také archaisující císla programu, rondo Couperi- dovedný varhanár, jenz by za primęrenou odmęnu

novo a zvláštę gavotta Padre Martiniho nalezla varhany všech chrámű vikariátu aspoń jednou za

dvou odezvu v cásti publika. Bonnetova »Píseń tri léta prohlédl, místního duchovního správce na

ceského národa« (po prvé prednesená) jest zalo- jednotlivé vady a poruchy upozornil a prípadné

zena hlavnę na motivu písnę »Kde domov műj«, opravy ihned provedl. Tím by varhany byly v dobrém

myšlenka to, jde-li o varhanní skladbu a kontra- stavu udrzovány a pred znacnými a nákladnými

punktické zpracování -- uprímnę receno -- ne- opravami chránęny; nebot ve lhűtę tríleté dá se

šfastná. Bonnet sám nejlépe to asi vycitoval a predpokládati, ze k váznęjším poruchám nedojde,

proto snazil se zmírniti nepękný úcinek nevhodného lec by tyto privodęny byly osudnými vlivy abnor-

thematu prekládáním jeho do mękkých tonin. Jak málního pocasí. Takovýchto obcasných menších sprá-

daleko prípadnęjší a spolu i vdęcnęjší byla by vek netreba se lekati, nebo( vzhledem k financnę

skladba zpracovaná výhradnę na thema z písnę prístupné odmęnę náklad na nę dal by se snadno

»Sv. Václave«! Štastnęjším nez jako skladatel jest poríditi ze zádušního jmęní chrámű i ménę majet-

Bonnet výkonným umęlcem. Nalezlo by se asi velmi ných, a kdyby i toto nestacilo, snadno by tu bylo

málo virtuosű s ním rovnocenných. Hraje vše z pa- apelovati na obętavou soucinnost obce. Upozornęní

męti. Pres to, ze sám si rejstrikuje, neselhává ji- toto platí zvláštę pro varhany, které v dobę nedávné

stota technická u nęho témęr nikdy. Jaké obrat- bud byly postaveny neb dűkladnę opraveny, by

nosti a jakaho obeznámení se strojem jest k tomu snad lhostejnou nevšímavostí nesešly a nevzaly

potrebí, dovede pinę oceniti jen zkušený posluchac. predcasnou zkázu. K tomuto výsledku došel jsem

Skladby prednášené, moderní snad spíše nez staré, na základę dlouholeté praxe a zkušenosti. Uvazo-

snazí se produševniti, uplatńuje motivy i celé fráze val jsem dlouho o rozluštęní této otázky, a konecnę

hudební vhodným rejstríkováním. Zvláštę pęknę uznal jsem návrh svrchu vylozený za jediné

vyzvedl orchestrální rysy Debussyho skladby »Cor- správný a snadno proveditelný. Zálezí na dalších

tége«• Téz harfové effekty v »Písni ceského národa« vlivných cinitelích, zejména na duchovenstvu samém,

dluzno tu pripomenouti. Nękde ovšem bylo by aby otázce této vęnovalo bedlivou pozornost a takto

mozno proti rejstríkování namítati, ze jest vypo- o zachování velebné výzdoby chrámové získalo si

cteno jen na polapení obecenstva, jak se stalo na zásluhy neocenitelné. `

pr. v Martiniho gavottę groteskními effekty, docíle- ,}osel- Ku ur, red. kúru v Turnovę.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ