| ||||
| ||||
144 CYRILE XXXVIII.
apel na naše znalce španęlštiny, aby tuto hru pre- nými zvláštními soubory rejstríkű jazýckových a lozili a naše umęlecké kruhy aby li vypravily na flétnových. Nez jednou za cas se ovšem i podobný Strahovę jako loni uskutecnily provedení Zeyerovy trik snese. Nezvykle pűsobí nękde téz staccato »Mariánské zahrady«. Dle této scénické úpravy pak místo tradicního legata. Obecenstvo odmęńovalo i venkovská jevištę mohla by se pokusiti o její rea- sympaticl<ého francouzského umęlce za jeho výkony lisování. Sborű zpęvních jest celkem ctrnáct ; stacil bourlivým potleskem a primęlo jej I by k nim i prűvod harmonia. Jednajících osob jest ke dvęma prídavkűm. Návštęva koncertu nebyla jen jedenáct, k nimz druzí se asi 10 andęlű. Scéna právę nejvętší; jest proto Filh. druzstvo na váhách predstavuje na vyvýšeném podiu námęstí pred chrá- usporádati další ohlášené koncerty na varhany. mem, jehoz prűcelí tvorí pozadí scény. Dobre bylo by upozorńovati více na koncerty var- hanové a mozno-li, uciniti je prístupny kruhűm * Geské Filharmonii dána bude męstem Prahou ménę zámozným. .7. K pro tento i príští rok subvence po K 12.000 a ulo- zena jí povinnost, aby rocnę provedla zdarma 3 Návrb, jak mozno nejsnáze chrámové varhany koncerty. Tím snad Druzstvo Filharmonie bude za- udrzovati v dobrém stavu. "Zpűsob, jakým dosud chránęno od likvidace a hudební sbor filharmonický prihlízelo se k udrzování chrámových varhan, jest od zániku. naprosto nedostatecným. Pri stroji tak dűlezitém, * Koncert J. Bonneta 11. listopadu 1912 K prvé- nákladném a komplikovaném není divu, ze dochází mu ze samostatných koncertu na varhany, jez za- kazdou chvíli k více ménę vázným poruchám. Prí- mýšlí Ceské Filharmonicl<é Druzstvo v Praze po- cinu hledati dluzno dílem v pocasí, ve vlhkých rádati jako stálou slozku svých koncertű, byl po- zdech chrámových, v nepredvídaném dopadnutí neb zván známý jiz v Praze Joseph Bonnet, varhaník vniknutí rűzných predmętu do píštal nebo do stro- spolecnosti »Société des concerts du Conservatoire« jiva, címz ozev píštal trpí, ba úpinę zaniká a me- a zároveń varhaník u sv. Eustacha v Parízi. Vstup- chanisn-ÉuS sluzbu vypovídá, konecnę ve spoustách ním císlem programu byla prvá sonáta Alex. Guil- prachu, jez dole zvíreny byvše tím zhoubnęji na manta, loni zemrelého. Cást druhá prinesla retro- varhany ve výši se usazují. Jest tudíz naléhavou spektivní výseky ze školy francouzsl<é i Fr. Coupe- potrebou, aby se nutné správky na dlouhé doby rin >1e grand« : Rondo »Soeur Monique«), italské neodl (G. B. Martini: Gavotta) a nęmecké (J S. Bach: v pravidelných lhűtách vyšetrovaly a provádęly. Jiz Predehra a fuga D-dur, IV. 3. Z novęjších skla- po stránce financní byly by výhody toho zrejmé, datelű zastoupen v tretím oddęlení R. Schumann nebo[ odstrańování nahromadęných po dlouhý cas dvęma skizzami a C. Saint-Saéns predehrou a poruch stává se obtízným a následkem toho velice fugou H-dur. Sem zarazeny konecnę téz dvę práce nákladným, kdezto casté správky malé se dají za — »Prélude« a »Cortége« -- modernisty C. De- nepatrný peníz poríditi. Dále jiz sama velebnost bussyho. Závęr koncertu tvorily Bonnetova »Píseń nástroje pro úkoly tak vznešené predpisuje zacho- beze slov« a »Píseń ceského národa«, vęnovaná vání úcty a piety ke zdroji hudby chrámové, a ne- král. hlav. męstu Praze. — Nemohouce se pou- męlo by se pri castém cištęní chrámu s varhanami štęti na tomto místę do podrobného rozboru jed- tak macešsky nakládati. Konecnę jemná konstrukce notlívých skladeb, uvádíme jen, ze dominujícím celého stroje jest nad jiné choulostivá a vyzaduje císlem koncertu byla fuga velmistra královského bedlivé péce a rádného a castého dohledu. To nej- nástroje. Na druhé místo z vętších skladeb pro- lépe dosvędciti mohou reditelé kűru, kterí síly své gramu polozili bychom dle subjektivního zdání so- stroji porouchanému vęnovati a nedostatky jeho nátu Guilmantovu, pak zdravę znęjící Debussyho umęním a námahou zakrývati musí. Coz teprve za- =Cortége« a Saint-Sa(nSOVU fugu. Ze skizz Schu- sedne-li k varhanám rul mannových jen druhá mohla vzbuditi jakýsi zájem. tedy műj návrh tento : Budiz pro vikariát vyhlédnut Také archaisující císla programu, rondo Couperi- dovedný varhanár, jenz by za primęrenou odmęnu novo a zvláštę gavotta Padre Martiniho nalezla varhany všech chrámű vikariátu aspoń jednou za dvou odezvu v cásti publika. Bonnetova »Píseń tri léta prohlédl, místního duchovního správce na ceského národa« (po prvé prednesená) jest zalo- jednotlivé vady a poruchy upozornil a prípadné zena hlavnę na motivu písnę »Kde domov műj«, opravy ihned provedl. Tím by varhany byly v dobrém myšlenka to, jde-li o varhanní skladbu a kontra- stavu udrzovány a pred znacnými a nákladnými punktické zpracování -- uprímnę receno -- ne- opravami chránęny; nebot ve lhűtę tríleté dá se šfastná. Bonnet sám nejlépe to asi vycitoval a predpokládati, ze k váznęjším poruchám nedojde, proto snazil se zmírniti nepękný úcinek nevhodného lec by tyto privodęny byly osudnými vlivy abnor- thematu prekládáním jeho do mękkých tonin. Jak málního pocasí. Takovýchto obcasných menších sprá- daleko prípadnęjší a spolu i vdęcnęjší byla by vek netreba se lekati, nebo( vzhledem k financnę skladba zpracovaná výhradnę na thema z písnę prístupné odmęnę náklad na nę dal by se snadno »Sv. Václave«! Štastnęjším nez jako skladatel jest poríditi ze zádušního jmęní chrámű i ménę majet- Bonnet výkonným umęlcem. Nalezlo by se asi velmi ných, a kdyby i toto nestacilo, snadno by tu bylo málo virtuosű s ním rovnocenných. Hraje vše z pa- apelovati na obętavou soucinnost obce. Upozornęní męti. Pres to, ze sám si rejstrikuje, neselhává ji- toto platí zvláštę pro varhany, které v dobę nedávné stota technická u nęho témęr nikdy. Jaké obrat- bud byly postaveny neb dűkladnę opraveny, by nosti a jakaho obeznámení se strojem jest k tomu snad lhostejnou nevšímavostí nesešly a nevzaly potrebí, dovede pinę oceniti jen zkušený posluchac. predcasnou zkázu. K tomuto výsledku došel jsem Skladby prednášené, moderní snad spíše nez staré, na základę dlouholeté praxe a zkušenosti. Uvazo- snazí se produševniti, uplatńuje motivy i celé fráze val jsem dlouho o rozluštęní této otázky, a konecnę hudební vhodným rejstríkováním. Zvláštę pęknę uznal jsem návrh svrchu vylozený za jediné vyzvedl orchestrální rysy Debussyho skladby »Cor- správný a snadno proveditelný. Zálezí na dalších tége«• Téz harfové effekty v »Písni ceského národa« vlivných cinitelích, zejména na duchovenstvu samém, dluzno tu pripomenouti. Nękde ovšem bylo by aby otázce této vęnovalo bedlivou pozornost a takto mozno proti rejstríkování namítati, ze jest vypo- o zachování velebné výzdoby chrámové získalo si cteno jen na polapení obecenstva, jak se stalo na zásluhy neocenitelné. ` pr. v Martiniho gavottę groteskními effekty, docíle- ,}osel- Ku ur, red. kúru v Turnovę. | ||||
|