NEZAŘAZENO
Ročník: 1912; strana: 147,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVIII. CYRILL 147



Pűvod její jest hledati as ve Francii. Slovo S e q u e n t i a byl vlastnę odborný

název hudební, který oznacoval dlouhé, umęlé a obycejnę jásavé melodie, které se

pojily k alleluja mešního graduálu a zpívaly se na hlásce a. Nazývali se téz jubilus.

Ponęvadz pak tęzko bylo si celé, dlouhé tyto melodie vštípiti v pamęt, nastal zvyk,

podkládati melodie nejprv cástecnę slovy, která ovšem nebyla metricky clenęna jako

jsou clenęny na pr. hymny. Obycejnę tyto texty skládaly se ze dvou stejných oddílű,

jímz se táz melodie podkládala. Teprv pozdęji celé tyto jubily podkládány' texty a repre-

sentantem této starší formy jest mnich svatohavelský Notker.

Byl to zvláštní muz, ctihodný tento mnich Notker príjmím Balbulus, narozený ko

lem r. 840 ve švýcarském místę Elggu z vysokého rodu šlechtického. Vstoupil tam do

školy a vzdęlav se ve vędách i umęních, stal se ozdobou téhoz kláštera svatohavelského.

Ekkehard IV. takto nám ho charakterisuje: »Notker, hubený na tęle, ne však na duchu,

koktavý hlasem, ne však duchem, v neštęstí trpęlivý, ke všem mírný, byl prísným do

zorcem káznę pro našince. Byl nádobou Ducha sv., nad níz dokonalejší za jeho dob

nikde nebylo lze nalézti«. Karel Tlustý tázal se ho o radu a kdyz r. 883 zavítal do

kláštera svatohavelského, zvláštę ho vyznamenával. Zemrel jako svętec r. 912 a Julius lI.

papez dovolil r. 1513 jeho úctu v kláštere svatohavelském. Muz ten byl pűvodcem se-

kvencí. Sám se presvędcil, jak upadají krásné melodie zdobící poslední alleluja graduálu

v zapomenutí a prer-í,ýšlel, jak tomu predejíti. Knęz z rozboreného kláštera Gimedion

na Seinę prinesl do kláštera svatohavelského antifonár, v nęmz našel Notker melodie

alleluja podlozené textem, a to ho privedlo na myšlenku ciniti podobnę. Nespokojil se

však pouhým podkládáním textu, nýbrz skládal pak zpęvv podobné sám. Zvláštním bylo,

ze nepatrné zjevy prírodní dovedly fantasii Notkerovu ke skladbę roznítiti. Podle pra-

videlného skrípání mlýnského kola slozil krásnou melodii sekvence: Spiritus sancti adsit

nobis gratia. Nejslavnęjší a spolu nejznámęjší jest sekvence »Media vita in morte sumus«,

kterou slozil, kdyz spatril dęlníky pracující na stavbę mostu pres údolí martinské, kterak

nad propastí takrka visí mezi zivotem a smrtí. Zpęvu toho uzívala vojska kresfanská

jako písnę válecné, ba na Rýnę pripisovala se jí kouzelná moc. Celkem zachovalo se

nám od Notkera sekvencí asi padesát.

fllá tedy slovo S e q ue n t i a pűvodnę význam hudební, tolik jako melodická rada

tónű. Pozdęji prešel tento název i na text jim podlozený. Ostatnę se vyskytuje i jiné

pojmenování, totiz »prosae«.

Rozumí se, ze nezűstalo pri tomto zpűsobu sekvencí. Sekvence nezűstala pouhými

prosaickými, nenejvýš parallelismem nebo rhytmem spiatými veršíky, nýbrz se z nich

vyvinul nový druh poesie, který byl diametrálnę rozdílný od hymnű.

Hymny rídily se po vętšinę antickou klassickou metrikou, tedy casomírou. Sekvence,

která znamenala zpęv syllabický, na kazdou notu slabiku, nemohla pro svoje úcely této,

rekl bych tęzkopádné formy uziti, proto volen prízvuk slovný a brzy se k tomu pridru-

zilo cítání slabik a rým. Tím nabyly tyto básnę zivosti, pohyblivosti, výraznosti a

a plynulosti, ale co nejdűlezitęjšího i také lidovosti, a tak se staly vlastnę východištęm

zpęvu lidového posvátného i svętského.

Nebylo sice dosazeno ihned dokonalé formy té, která na rozdíl od casomęrného

básnictví, jez si oblibovalo jambus, uzívalo trocheje, ale vrcholem tęchto sekvencí jest

právę sekvence o utrpení a bolestech Panny Marie:

Stabat mater.

Právę tato sekvence jest nám zároveń dokladem, jak vnikaly do lidu zpęvy ty.

Stabat mater zpívaly zástupy flagelantű, této sekvenci dostává se hojných prekladű do

jazyka lidu, ac zádný z nich nedosahuje oné hloubky výrazu, lahody zvuku a zivosti

jako originál.

Sekvencí vzniklo na sta a veliký pocet byl prijat do mešní knihy. Kdyz po snęmu

tridentském Pius V. (1570) provedl opravu missálu, padla za obęt vętšina sekvencí

jen ctyri zbyly a k nim, kdyz pak zaveden pricinęním rádu Servitű, ci sluhű P. Marie

svátek Sedmi bolestí Panny Marie, pristoupila krásná sekvence — Stabat mater.

Sekvence ta se skládá z desíti veršű, které slozeny jsou ze dvou zcela shodných

strof strídavých.

Kazdá rádka jest osmistopá, obsahující ctyri úpiné prízvucné trocheje, které jsou

zároveń spiaty rýmem. Rádka tretí jest sedmislabicná cítající tri trocheje nebo i daktyl,

tedy se v akcentu od sebe liší. Tento rádek tretí, jest rýmován vzdy s tretím rádkem

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ