NEZAŘAZENO
Ročník: 1877; strana: 48,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
48

mnohá skladba v německém ceciliánském katalogu vychválená, která se s naším vkusem neshodovala. Snad se tak nepřihodilo pouze nám, nýbrž bez pochybí i jinde. Velmi bylo by všechněm poslouženo, kdyby čas od času v „Cecilii” uveřejňovaly se všecky skladby, které se dobře provedly, a při tom aby se udalo, jaká to skladba jest? kde ji lze nejsnadněji provozovati ? a p. Mnohý řiditel kůru nevyhodil by nadarmo svých těžce vy-dobytých grošů za leckterou skladbu nepodařenou, které později často potřebovati nelze.*)

V pašijovém týdnu zpívali jsme odpoledni předepsané církevní hodinky ze sv.-Janského kancionálu ; antifony, žalmy, lamentace a čtyrhlasá responsoria, na každý den jiná. S tím pan redaktor snad nebude souhlasiti;**) ale jinak se to nedá důstojně provésti. Kde tuto pobožnost konají kněží, jest officium latinské; kde však pobožnost koná se od lidu a ne-kněží, latiny tak snadno užívati nelze pro ne-znalost jazyka. První rok jsme měli kostel prázdný, druhý rok začal lid účastniti se, letos byl již kostel napiněný, důkaz, že se to lidem líbí.

Je-li při menších slavnostech zpívati : „Tebe Boha chválíme”, máme naštudovanou Foerstrovu skladbu, je-li velká slavnost s ukončujícím „Te Deum Laudamus”, zpíváme skladbu Křížkovského. Činnost hudební však ani při tom státi nezůstala; nacvičili jsme mši „Salve Regina, Jesu rex admirabilis” a „Laetentur coeli” od Stehle-ho, poslední zpívala se o pouti na Svatodušní svátky.

Posledními skladbami uvedenými zakončen

jest první roli. Správné naštudování skladeb

Stehle-ových vyžaduje mnoho práce, tak že

při téže pilnosti možno nacvičiti skladby staré.

Na konci července se sbor rozprášil na

všecky strany, byli jsme tedy na holičkách.

Náhodou však snaha se nezotavila. Hned o

prázdninách začalo se se všf chutí zase znova,

jen že poněkud opatrněji a s větší dovednosti,

poněvadž zbývající pěvci osvojili si již zru-



*) Pravidlo pro veškeré poměry platné stanoviti jest velmi nesnadno. — Co počátečníkům se líbí a pro snadnost doporučuje, později se nelíbí a do skříně na dopočinek se odkládá. Při skladbách doporučených vyskytuje se vždy alespoň některý důvod, který byl příčinou, že do seznamu přijaty jsou. P. r.

**) Proč by nesouhlasil? Vždyt jest pobožnost obsažena v kancionálu od neld. ordinariátů schváleném! Pobožnost tak konána od lidu jest však rázu soukromého. Církevní hodinky rázu veřejného a slavnostního jsou však latinské, poněvadž o f f i c i e l n í řečí církevní jest latina. Jednotlivci pak není dovoleno nové zákony církevní tvořiti. Přestupek růstává přestupkem. P. r.

čnost. Ostatně nebylo právě na spěch ; opravoval se totiž kostel, a než se mohly služby Boží v něm zase konati, byl již nový sbor tak nacvičen, že bylo lze beze vši obavy směrem naznačeným dále pokračovati. V adventní době začali jsme zase gregoriánskou mši zpívati a sice bez doprovázení varhan. Šetřili jsme cfrkevniho předpisu, který zakazuje v tomto čase při zpívaní mši sv. všelikou hru na varhany. Učinilo to na nás všecky hluboký dojem. Cítili jsme, " církev staví dobu polosmutečnou a kajicnou ; zazvonilo se, kněz vyšel k oltáři; všecko ticho jalzo v hrobě — dole se lidé obraceli na kůr, nevědouce, co to znamená. V určitou dobu začali jsme zpívati Introitus atd., a šlo to dobře. Ježto nově sestavený sbor byl již tak dalece nacvičen, že se mohlo opětně na studováni nových skladeb pomýšleti, obrácena jest veškerá pozornost na ]ilasické skladby starých mistrů. Počátek učiněn jest se vložkami: „0 bone Jesu”, „Confitemini Domino” od Palestrini-ho, načež následovaly vložky „Meditabor” a „Eripe me de inimicis” ed Orl. de Lassus, „Angelus autem Domini” od Felice Anerio, „0 rex gloriae” od Luca Marenzio. — Při cvičeni a výkonu těchto klassických skladeb přiosvojil si sbor poněkud spůsob, jak asi takové mistrovské práce před-nášeti možno.

Zdárný výsledek dodával nové odvahy a tak se stalo, že ke druhé pouti Svatodušní nacvičena jest „Missa secnnda” od Haslera, „Veni se. Spiritus” od Gregorio Allegri a „Confirma hoc Deus” od Gregorio Aichingra. Všecky tyto skladby se nám zdařily. 0 nešporách zpívali jsme v sobotu žalmy ze svato-Janského kancionálu střídavě Tenor a Bass, a zase Sopran a Alt unisono. Střídání mužských hlasů s dětskými a ženskými mile působí a doporučuje se zejmena menším venkovským sborům , kde vícehlasou skladbu přednésti možno není. Na Boží hod Svatodušní jsme spívali nešpory od Mettenleitra in falso bordone; jest to dobrá a snadná skladba. Po dokončené pouti nastal malý oddech. Opakovaly se skladby již dříve nacvičené.

Po skončených prázdninách dali jsme se opět se vší chuti do práce a cvičili jsme mši „In honorem se. Luciae” od Fr. Witta. Dále jsme vzali mši „Sine nomine” a „L'hora passa” od Viadana; tuto poslední zpívali jsme však jen jednou. Jest Tenorům příliš namáhavá, pohybujíc se ustavičně ve vysoké poloze. Tím více jsme přilnuli ke mši Sine pomine" a zpíváme ji po dnes.

Nejvřelejši snahou každého pokročilého a horlivého ředitele kůru musí býti, aby vnik-
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ