| ||||
| ||||
16
CYRILL XXXIX. jakési Graduale parvum, se prostę neví. Kus latiny, kus ceštiny, vše dohromady, ba spíše obycejnę, jako letos po celé vánoce znęly o zpívané mši nepripra- vené ceské koledy. V męstę jest dosti zpęvákű i hu- debníkű schopných, ale není z k o u š e k. Tu vlastnę jest chyba — prvá, a druhá vęzí v neznalosti liturgie. Doufáme, ze tato noticka postací, aby nastala radi- kální náprava a nepletlo se Graduale s Kredem. Vzpo- mínáme tu bezdęcnę jiného męsta, které stęzí má 7 tisíc obyvatel a dává se tam Palestrina, Orlando di Lasso a j. Tam se dęjí ovšem pravidelné zkoušky. Nebude-]i nápravy, pro výstrahu ostatním uverejníme jméno tohoto męsta! Cyklus prednášek: Portrety slavných hudebních skladatelű (Jos. Haydn, Wolfgang A Mozart, Antonín Dvorák a Giovanni Pierluigi da Palestrina), které kanovník Václav Műller, hudební spisovatel, ve prospęch ceského dívcího gymnasia na Král. Vinohradech usporádá, konati se bude v sále »Hlaholu«, Riegrovo nábrezí, ve dnech 29. ledna, 1., 5. (místo 4.) a S. února o pűl 8. hodinę vecerní. Prednášky tyto budou provázeny hudebními ukázkami a promítanými obrazy, jez mají osvętliti rűzné detaily ze zivota skladatelű, jich okolí a doby. Pri prednášce o 7. H a y d n o v i zahraje prof. Bezecný ukázky predchűdcű Haydnových, Scarlattiho a Filipa Em. Bachasonátuf-mola pak Haydnovu sonátu Es-dur a nękterý z jeho menuettű, aby posluchaci mohli postihnouti, v cem Haydn nad svými predchűdci vítęzí. K prednášce o Mozartovi chystá se so- náta A-moll a nękteré vęci, vztahující se na Prahu. Pri prednášce o Dvorákovi zahraje »Ceské k v a r- tetto« nękterý Dvorákűv kvartett; úcastí kvartetta zajisté zvýší se slavnost vecera. Palestrinova doba illustrována bude zajímavými obrazy z Preneste a príklady starých notací. Lístky v knihkupectvích: V. Kotrba, Fr. A. Urbánek, M. Urbánek a K. Voleský na Král. Vinohradech. Koncert ve prospęch dostavęní kathedrály sv. Víta porádá baron Procházka 6. února v Rudolfinu. Úcinkuje orchestr konservatore hudby za rízení vládního rady J. z Kaánű, zenský sbor konservatore, virtuos Pepa Bartoń, dędicný princ Lobkovic a ko- morní pęvec K. Perron. Na programu jest Dvorákova symfonie d-moll, Mozartűv koncert D-dur pro housle (Bartoń) s prűvodem orchestru, písnę Schubertovy, Schumannovy a Loeveovy, sbor z opery Orfeo od Luigi Rossia z r. 1647, jenz byl hudebníkem kardi- nála Barberiniho, Sarassatovy Cikánské písnę (Bartoń) a Lisztova Uherská fantasie pro klavír Lobkovic) s orchestrem. Upozorńujeme zvláštę venkovské kruhy hudební na tento bohatý program. * Mahlerovu V. symfonii dává»Orchestrální sdruzení= za rízení prof. Ostrcila. Úcinkuje 95 hu- debníkű. * Sdruzení prazských ucitelű zpívá 2. února v Ces. Budęjovicích ve dvou koncertech. Zájezd ceských umęlcű do Paríze se právę projednává prostrednictvím Národní rady, Má úcinkovati »Sdruzení prazských ucitelű« a »Ceské kvartetto«. * Pro „Svatý týden”, t. j. pro Zelený ctvrtek, Veliký pátek a Bílou sobotu doporucujeme hlavnę venkovským farním kostelűm dr. Hrubíka »S v a t ý t ý d e n«, v nęmz i duchovní správce i reditel kűru nalezne vše, ceho k obradűm na ty dny je treba. Pro zpęváky lze obdrzeti v administraci »Cyrilla« (Smíchov, Kinského tr. 37.) »R e c i t a c e« za 60 h, v nichz mistr Kubát v lehounkém slohu upravil veškeré po- trebné zpęvy, jez nejsou obsazeny v Gradule parvum. Reditel kűru v nich nalezne »Asperges« i ostatní zpęvy v rűzném obsazení hlasovém pro trojhlas i ctverhlas, dlouhé pak trakty ve formę recitativu. Kdo má »Graduaie parvum« a tyto »Reci- 1 a t i v y,,<, nepotrebuje pro Svatý týden jiz niceho. Ze Kubátovy sbory jsou dűstojny i pro prednes ve vętších kostelích, netreba pripomínati. * Církevní kalendár. Na nedęli Quinquagesi- ma, 2. února (I1. nedęle po Devítníku), pripadásvę- cen í svící. Vše se zpívá dle Graduale parvum. Formulár mešní je na ten den však z nedęle, t. j. z nedęle [I. po Devítníku, nikoliv ze svátku; mše sv. o ,Ocišfování Panny Marie« se vezme az 3 února. Svátek zasvęcený Ocišfování P. M. se slaví ovšem 2. února. Dne 5. února popelecni stredou pocíná pűst ; o nedęlích vzdy kromę graduálu jest t r a c t u s. Varhan se uzívá v postę pouze jako prűvodu jenom, nikoliv samostatnę ; výjimku ciní pouze dny, jez se církví zvláštę oslavují, jako na pr. svátek sv. Tomáše Akvínského a j.; téz se hraje na varhany samostatnę na IV. nedęli postní, zvanou »Laetare« (nedęle dru- zebná). * Událostí prazské hudební saisony bylo provedení N o v á k o v a »P a n a« v orchestrálním rouše sesíleným orchestrem Ces. Filharmonie. * Wagnerova Parsifala druhá cást I. jednání bude provedena v Obecním domę 15. února. Úcinkuje Ces. Filharmonie, Hlahol prazský a chlapecký sbor reálky v Praze-VII. Dirigent dr. Zemánek. Škola pro posvátnou hudbu v Rímę. Verejné kursy s cviceními ve zpęvu rehorském (cho- rálním) a vícehlasém byly zapocaty 5 prosince m. r. Škola nalézá se v místnostech ponękud malých Via Mascherone 58. Zpravidla predchází dopolednímu cvicení chorálu prednáška, uvádęjící posluchace ku porozumęní organické souvislosti zpęvu se sluzbami bozími. Tak hned prvního dne prednášel D. Ildefons Schuster, O. S. B.: Z veceradla Pánę k basilikám Konstantinovým; dęjiny oltáre a chrámű krestanských v prvních trech stoletích. Po prednášce nacvicil prof. Réfice chorální introit, graduál, offertorium a com- munio pro svátek Neposkvrnęného pocetí P. Marie. Prof. Réfice vyniká zvláštním darem interpretacním. Odpoledne zacal téz bęh pro skladby vícehlasé starší i nové za rízení zdatného prof. Casimiri. Nacvicil ctyrhla,é Viadanovo »O sacrum convivium«, vyloziv dríve a objasniv skladbu tuto. Mnozí doufají, ze škola tato stane se prűbęhem doby pravou chorální školou pro vęcné męsto. Vstup jest volný a cvicení zúcastní se dosti posluchacű universitních. Dr. Fraid. Stejskal *Ceské kvartetto porádá na pocest svého 20tiletého trvání radu koncertű, v nichz podá vývoj kvartettní hry. Na programu bude Filip Em. Bach, Cherubini, Rittersdorf, Haydn, Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Schumann, Boccheríni, César Franck, Cajkovský, Smetana, Dvorák, Novák, Reger. * Praha zabývá se úmyslem zdaniti hu- dební nástroje. Praha jest kulturním centrem celého národa našeho, v oboru hudby výliradním. Návrh obsahuje osvobození jen ucitelű hudby a zda- ńuje na pr. klavír, jeden jako druhý, bez ohledu na jeho cenu a úcel 10 K. Proti zdanęní vęcí opravdu prepychových nelze niceho namítati, také musí obec pri zvýšených potrebách dnes hledati vhodné a vy- datné zdroje nových príjmű. Ale hudební nástroj jest prepychem len výjimkou! Z predlohy musili by vyjńati býti nejen všichni ucitelé hudby, ale i všichni hu- debníci z povolání vűbec —jako reditelé kűru, varha- nici, ucitelé zpęvu, oprávnęní kapelníci a hudební skladatelé — i všichni, kdoz hudbu studují. U po- sledních bylo by nutno zádati prűkaz, ze navštęvují konservator, úrednę povolenou školu hudební, neb ucí se u oprávnęného ucitele hudby. Také nástroje zdędęné, rodinné památky neb ty, které mají cenu jen museální, nutno vyjmouti. Také bylo by sprave- dlivęjší i výnosnęjší opravdu prepychové nástroje zdaniti percentuálnę dle ceny, ne jednotnę. Do | ||||
|