NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 16,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
16

CYRILL

XXXIX.

jakési Graduale parvum, se prostę neví. Kus latiny,

kus ceštiny, vše dohromady, ba spíše obycejnę, jako

letos po celé vánoce znęly o zpívané mši nepripra-

vené ceské koledy. V męstę jest dosti zpęvákű i hu-

debníkű schopných, ale není z k o u š e k. Tu vlastnę

jest chyba — prvá, a druhá vęzí v neznalosti liturgie.

Doufáme, ze tato noticka postací, aby nastala radi-

kální náprava a nepletlo se Graduale s Kredem. Vzpo-

mínáme tu bezdęcnę jiného męsta, které stęzí má

7 tisíc obyvatel a dává se tam Palestrina, Orlando

di Lasso a j. Tam se dęjí ovšem pravidelné zkoušky.

Nebude-]i nápravy, pro výstrahu ostatním uverejníme

jméno tohoto męsta!

Cyklus prednášek: Portrety slavných

hudebních skladatelű (Jos. Haydn, Wolfgang

A Mozart, Antonín Dvorák a Giovanni Pierluigi da

Palestrina), které kanovník Václav Műller, hudební

spisovatel, ve prospęch ceského dívcího gymnasia na

Král. Vinohradech usporádá, konati se bude v sále

»Hlaholu«, Riegrovo nábrezí, ve dnech 29. ledna,

1., 5. (místo 4.) a S. února o pűl 8. hodinę vecerní.

Prednášky tyto budou provázeny hudebními ukázkami

a promítanými obrazy, jez mají osvętliti rűzné

detaily ze zivota skladatelű, jich okolí a doby. Pri

prednášce o 7. H a y d n o v i zahraje prof. Bezecný

ukázky predchűdcű Haydnových, Scarlattiho a Filipa

Em. Bachasonátuf-mola pak Haydnovu sonátu Es-dur

a nękterý z jeho menuettű, aby posluchaci mohli

postihnouti, v cem Haydn nad svými predchűdci

vítęzí. K prednášce o Mozartovi chystá se so-

náta A-moll a nękteré vęci, vztahující se na Prahu.

Pri prednášce o Dvorákovi zahraje »Ceské k v a r-

tetto« nękterý Dvorákűv kvartett; úcastí kvartetta

zajisté zvýší se slavnost vecera. Palestrinova doba

illustrována bude zajímavými obrazy z Preneste

a príklady starých notací. Lístky v knihkupectvích:

V. Kotrba, Fr. A. Urbánek, M. Urbánek a K. Voleský

na Král. Vinohradech.

Koncert ve prospęch dostavęní kathedrály sv.

Víta porádá baron Procházka 6. února v Rudolfinu.

Úcinkuje orchestr konservatore hudby za rízení

vládního rady J. z Kaánű, zenský sbor konservatore,

virtuos Pepa Bartoń, dędicný princ Lobkovic a ko-

morní pęvec K. Perron. Na programu jest Dvorákova

symfonie d-moll, Mozartűv koncert D-dur pro housle

(Bartoń) s prűvodem orchestru, písnę Schubertovy,

Schumannovy a Loeveovy, sbor z opery Orfeo od

Luigi Rossia z r. 1647, jenz byl hudebníkem kardi-

nála Barberiniho, Sarassatovy Cikánské písnę (Bartoń)

a Lisztova Uherská fantasie pro klavír Lobkovic)

s orchestrem. Upozorńujeme zvláštę venkovské kruhy

hudební na tento bohatý program.

* Mahlerovu V. symfonii dává»Orchestrální



sdruzení= za rízení prof. Ostrcila. Úcinkuje 95 hu-

debníkű.

* Sdruzení prazských ucitelű zpívá 2. února



v Ces. Budęjovicích ve dvou koncertech.

Zájezd ceských umęlcű do Paríze se

právę projednává prostrednictvím Národní rady, Má

úcinkovati »Sdruzení prazských ucitelű« a »Ceské

kvartetto«.

* Pro „Svatý týden”, t. j. pro Zelený ctvrtek,



Veliký pátek a Bílou sobotu doporucujeme hlavnę

venkovským farním kostelűm dr. Hrubíka »S v a t ý

t ý d e n«, v nęmz i duchovní správce i reditel kűru

nalezne vše, ceho k obradűm na ty dny je treba. Pro

zpęváky lze obdrzeti v administraci »Cyrilla« (Smíchov,

Kinského tr. 37.) »R e c i t a c e« za 60 h, v nichz

mistr Kubát v lehounkém slohu upravil veškeré po-

trebné zpęvy, jez nejsou obsazeny v Gradule parvum.

Reditel kűru v nich nalezne »Asperges« i ostatní

zpęvy v rűzném obsazení hlasovém pro trojhlas

i ctverhlas, dlouhé pak trakty ve formę recitativu.

Kdo má »Graduaie parvum« a tyto »Reci-

1 a t i v y,,<, nepotrebuje pro Svatý týden jiz niceho.

Ze Kubátovy sbory jsou dűstojny i pro prednes ve

vętších kostelích, netreba pripomínati.

* Církevní kalendár. Na nedęli Quinquagesi-



ma, 2. února (I1. nedęle po Devítníku), pripadásvę-

cen í svící. Vše se zpívá dle Graduale parvum.

Formulár mešní je na ten den však z nedęle, t. j.

z nedęle [I. po Devítníku, nikoliv ze svátku; mše sv.

o ,Ocišfování Panny Marie« se vezme az 3 února.

Svátek zasvęcený Ocišfování P. M. se slaví ovšem

2. února. Dne 5. února popelecni stredou pocíná

pűst ; o nedęlích vzdy kromę graduálu jest t r a c t u s.

Varhan se uzívá v postę pouze jako prűvodu jenom,

nikoliv samostatnę ; výjimku ciní pouze dny, jez se

církví zvláštę oslavují, jako na pr. svátek sv. Tomáše

Akvínského a j.; téz se hraje na varhany samostatnę

na IV. nedęli postní, zvanou »Laetare« (nedęle dru-

zebná).

* Událostí prazské hudební saisony bylo



provedení N o v á k o v a »P a n a« v orchestrálním

rouše sesíleným orchestrem Ces. Filharmonie.

* Wagnerova Parsifala druhá cást I. jednání



bude provedena v Obecním domę 15. února. Úcinkuje

Ces. Filharmonie, Hlahol prazský a chlapecký sbor

reálky v Praze-VII. Dirigent dr. Zemánek.

Škola pro posvátnou hudbu v Rímę.

Verejné kursy s cviceními ve zpęvu rehorském (cho-

rálním) a vícehlasém byly zapocaty 5 prosince m. r.

Škola nalézá se v místnostech ponękud malých Via

Mascherone 58. Zpravidla predchází dopolednímu

cvicení chorálu prednáška, uvádęjící posluchace ku

porozumęní organické souvislosti zpęvu se sluzbami

bozími. Tak hned prvního dne prednášel D. Ildefons

Schuster, O. S. B.: Z veceradla Pánę k basilikám

Konstantinovým; dęjiny oltáre a chrámű krestanských

v prvních trech stoletích. Po prednášce nacvicil prof.

Réfice chorální introit, graduál, offertorium a com-

munio pro svátek Neposkvrnęného pocetí P. Marie.

Prof. Réfice vyniká zvláštním darem interpretacním.

Odpoledne zacal téz bęh pro skladby vícehlasé starší

i nové za rízení zdatného prof. Casimiri. Nacvicil

ctyrhla,é Viadanovo »O sacrum convivium«, vyloziv

dríve a objasniv skladbu tuto. Mnozí doufají, ze škola

tato stane se prűbęhem doby pravou chorální školou

pro vęcné męsto. Vstup jest volný a cvicení zúcastní

se dosti posluchacű universitních.

Dr. Fraid. Stejskal

*Ceské kvartetto porádá na pocest svého

20tiletého trvání radu koncertű, v nichz podá vývoj

kvartettní hry. Na programu bude Filip Em. Bach,

Cherubini, Rittersdorf, Haydn, Mozart, Beethoven,

Mendelssohn, Schumann, Boccheríni, César Franck,

Cajkovský, Smetana, Dvorák, Novák, Reger.

* Praha zabývá se úmyslem zdaniti hu-



dební nástroje. Praha jest kulturním centrem

celého národa našeho, v oboru hudby výliradním.

Návrh obsahuje osvobození jen ucitelű hudby a zda-

ńuje na pr. klavír, jeden jako druhý, bez ohledu na

jeho cenu a úcel 10 K. Proti zdanęní vęcí opravdu

prepychových nelze niceho namítati, také musí obec

pri zvýšených potrebách dnes hledati vhodné a vy-

datné zdroje nových príjmű. Ale hudební nástroj jest

prepychem len výjimkou! Z predlohy musili by vyjńati

býti nejen všichni ucitelé hudby, ale i všichni hu-

debníci z povolání vűbec —jako reditelé kűru, varha-

nici, ucitelé zpęvu, oprávnęní kapelníci a hudební

skladatelé — i všichni, kdoz hudbu studují. U po-

sledních bylo by nutno zádati prűkaz, ze navštęvují

konservator, úrednę povolenou školu hudební, neb

ucí se u oprávnęného ucitele hudby. Také nástroje

zdędęné, rodinné památky neb ty, které mají cenu

jen museální, nutno vyjmouti. Také bylo by sprave-

dlivęjší i výnosnęjší opravdu prepychové nástroje

zdaniti percentuálnę dle ceny, ne jednotnę. Do



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ