Edgar Tinel (posmrtná vzpomínka)
Ročník: 1913; strana: 22,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
22 CYRILL XXX [X.











KAREL BENDL





polek „Hendl- v Huben ci reliefem ,Sbor ouýzpęv” na památku

stanovil si úkol, postaviti nejvýznacnęjší cinnosti Bendlouy, na

pomník ceskému hudební- které spocívá také hlavní jeho vý-

mu skladateli Karlu Ben- znam pro naše hudební umęní.

dlovi, který v Bubenci zivot Tuúrce pomníku zuolil pro pomník

svűj dokonal. místo na styku ulice Tamkovy a Krá-

Obrátil se na sochare Stanislava louské trídy, kde tvorí tyto klidné

Suchardu se zádostí, aby uctil svým místo, obklopené zelení okolních za-

dílem památku Bendlovu. Stanislav hrad, které se pro prostý Bendlűv

Sucharda vyhovęl prání a zhotovil památník dobre hodí.

skizzu, u tomto listę zobrazenou, U męsíci srpnu shlédla męstská

která jest pętinou skutecné velikosti rada męsta Bubence na místę vzty-

pomníku a která byla spolkem pri- cenou silhouettu pomníku a oznacené

jata. místa pro pomník vęnovala.

Pomník šest metrű vysoký, se- Dle rozvrhu sochare má býti po-

stává z nadzivotní podobizny skla- mník, který zhotoven bude z pískou-

datele, jez spocívá na mohutném ce, v tomto roce dokoncena posta-

dríku sloupu, zdobeném figurálním ven.`) Si.













EDGAR T1NEL. POSMRTNÁ VZPOMÍNKA OD VÁCLAVA MULLERA. (POKRAC.)



) eštęstí takto tęzce doléhalo na mladého umęlce, jemuz pripadla starost o osirelou

rodinu, a tu mu nezbývalo, nez chopiti se výdęlku. Mladý virtuos svým umęním pro-

vázel produkce kouzelníka prestidigitatora , aby si vydęlal nękolik franku dennę. Tato

synovská láska a oddanost nezűstala však bez odplaty, nebol mu právę v tęch dnech zasvitlo

slunko uznání a úspęchu. R. 1873 byla mu za kantátu pro soli, sbor a orchestr . Rolandűv

zvon« prircena rímská cena. Prix de Rome vypisují se jednou za dvę léta. Cena obnáší

16.000 frankű a subvenci na jedno provedení cenou poctęného díla. Uchazec nesmí býti

starší 30 let a musí nejprv svoje schopnosti dokázati komponováním sboru s orchestrem

na daný text a fugy na dané thema. Z poctu uchazecű, kterí v predbęzné zkoušce obstáli,

vybere se šest nejlepších a ti musí za 25 dní v prísné klausure napsati dílo, které má

býti cenou póctęno. Zajímavo jest, ze se Edgar Tinel ani pri této prísné zkoušce, kdy musí

všichni odevzdati knihy atd., co mají u sebe, nechtęl odlouciti od »Následování Krista«,

které bylo denní jeho cetbou.

Kazdý vítęz o cenu rímskou musí po tri léta konati studia v Nęmecku, Francii a

Italii a podati o tom pak obšírnou zprávu ministerstvu,

Tinel obdrzev cenu rímskou, oddal se studiu klassických dęl. Hlavním predmętem jeho

studia byl Bach, Beethoven, Schumann, Brahms. Cemu z tęchto mistrű se Tinel naucil,

o tom svędcí jeho díla. Mimo to však byl predmętem bedlivého jeho studia Palestrina a

právę odtud naucil se té podivuhodné stavbę polyfonické sady, které se u Tinela tak casto

obdivujeme. Ze pak Tinel, jehoz srdce bylo napinęno zbozností, nezanedbával hudby cír-

kevní, lest ovšem zcela prerozeno.

Brzy po obdrzení ceny rímské ozenil se Tinel s básnírkou Eminou Coeckelberghovou.

Od té doby nastává pilná umęlecká práce Tinelova. R. 1878 zrízena byla v Mechelnu

pod protektorátem kardinála-arcibiskupa mechelnského a ostatních biskupű belgických zvláštní

hudební škola církevní, jejímz rízením povęren by[ bývalý ucitel Tinelűv Mikuláš Jakub

Lemmens (nar. 3. ledna 1823), výborný virtuos na varhany. Po brzké však smrti jeho

it 1881) povolán byl na jeho místo na radu kanovníka Van-Danome Edgar Tinel, který

*) Z církevních skladeb Bendlových uvádíme mši d moll pro muzské hlasy, dvę Ave Maria s pruv

varhan a círk. zpęvy ve sbírce rHlaholtt.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ