| ||||
| ||||
24 CYRILL XXXIX.
Tato slova mluví jasnęji, nez vše ostatní. Z tohoto presvędcení plynula jeho díla, která v oboru hudby církevní znamenají umęlecké projevy ducha v pravdę nábozného. Tinelovi dostalo se v zivotę cetných uznání. R. 1889 jmenován inspektorem všech hudebních škol v Belgii, r. 1894 vyznamenán pro své zásluhy o hudbu církevní komthur- ským krízem rádu sv. Rehore, 1896 po smrti Kufferathovę povolán za ucitele kontrapunktu na konservator bruselskou, ale zűstal pri tom reditelem církevní školy v Mechelnu, az do r. 1908, kdy byl jmenován po smrti Gavairrtovę reditelem bruselské konservatore. Dlouho ovšem netęšil se z tohoto významného úradu. Byl to úrad tęzký, který pre- vzal po svém predchűdci, jenz jej vedl od r. 1871. Bylo treba mnoho oprav, mnoho reforem zavésti. A tu Tinel pocínal si s prísností, ale s nejvętší spravedlivostí, tak ze se mu podarilo tęzký tento úkol provésti. Také produkce konservatore povznesl na vysoký stupeń umęlecký. Avšak všecky tyto práce a starosti vycerpaly jeho síly. (Príštę dále.) oo^ POSTUP OBRADU VE SVATE`1 TYDNU. D. o. KVĘTNÁ NEDĘLE. (DOMINICA PALMARUM.)1) Pripomíná slavný vjezd Jezíšűv do Jerusalema. Jí, zacíná pašijový cili svatý týden. (1-Iebdomas sancta.) CIRKEVNI OBRADY: a) Svęcení ratolestí — symbol vítęzství Kristova. Predchází » 'lsperges«, v nęmz vynechává se »Gloria Patri«. Vlastní úkon má skoro týz postup jako mše sv.; jest vynecháno obętování, promęna s pozdvihováním a prijímání. Nazývá se proto » 1lissa sicca« (mše suchá). Zpęváci sejdou s kűru a stanou pred oltárem, knęz je u mešní knihy. Sbor zacne antifonu: »Hosanrta filio David« (viz »Graduale Parvum« str. 67., neb »Recitativy Svatého týdne« str. 9.). Knęz zpívá orací »Deus quem ( v tónu feriálním a epištolu »Lec•tio libyi I:a:odi« týmz zpűsobem, jako pri mši sv. Následuje: Sb o r : »In monte Olivetí«. (Gr. P. str. 67, Recit. str. 10.) Knęz: »Evangelium,« orací (secretu) : »Atige f ident( a prefaci v tónu feriálním. t) S b o r : »Sanctus Ijenedictus» v celku. (Gr. P. str. 68-69.) Knęz: G orací, k nimz sbor odpoví »_Imcn«. Pri rozdęlování ratolestí zpívá sbor antifonu: »Pueri Hebt•(icoruut« (Gr. P. str. 69. Recit. str. 11.) Knęz pridá orati: »Onuripotens Deus«. b) Prűvod — vjezd Jezíšűv do Jerusalema. Pred pocátkem prűvodu zpívá jáhen: »Procedcututs irt pace«. Sbor: »Irt nontitte Christi. Amen.« (Gr. P., str. 70.) Pri prűvodu dle potreby antifony: »Curn appropinquaret«, »Occut•unt turbae«, »Ctím 4ngelis«, »Turbo multu« (Gr. P., str. 70—72.). Téz písnę lidové. Kdyz se prűvod vrátí ke dverím chrámovým, vstoupí nękolik zpęvákű dovnitr a zpí- vají, obráceni jsouce ke dverím, první dva verše hymnu »Gloria laus«. Venku knęz s ostat- ními zpęváky opakuje totéz. Na to zpívá sbor uvnitr bud všech 5 strof, neb jen nękolik, jak jest v »Gr. P.« na str. 72—73. Po kazdé strofę opakuje sbor venku »Gloria laus«. Podjáhen uderí spodní cástí kríze do dverí chrámových, ty se otevrou a za zpęvu respon- soria: »Ingrediente Domino« (Gr. P., 74., Recit. 14.) vchází prűvod k oltári. Po ukon- cení zpęvu tohoto vrátí se sbor opęt na kűr. c) Missa cantata, pri níz se zpívají pašije dle sepsání sv. Matouše. Je » Gloria « a »Kredo«, »Or(íce« a »Ite« v tónu slavném (Gr. P., str. 324.), vynechává se pri stup- ńových modlitbách zalm »Judita«, v introitu »Gloria Putri«. Pašije jsou cástí evangelia, jez se zpívá o kvętné nedęli; nutno je tedy zpívati latinsky. ') Krátký tento výklad o postupu obradu ve Svatém týdnu jest vytištęn proto, aby reditelé kűru mohli si jej vepsati do knízky »Recitativy a v í c e h l a s é zpęvy k posvátným obradűm svatého týdne a dle toho se pak rídili. Kdo má »Graduale p a r v u m« a uvedené recitativy, v nichz Kubát tak jednoduchým a prece umęleckým zpűsobem slozil prekrásné falsobordoni, műze velmi snadno a krásnę všemu zadost ucinit pri dojímavých obradech velikonocních. »Graduale parvumu má na skladę na pr. V. Kotrba, »Recitativy` admi- nistrace »Cyrillag, Smíchov, Kinského 37. Obé vydala O. J. C. Úpiný výklad obradű podává dra. Hrubíka :Svatý týden v malém farním kostele=, 0.]. C. K 1'50. 2) Sbor odpovídá k prefaci jako pri zádušní mši sv. | ||||
|