NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 26,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
26 CYRILL XXXIX.



(1) Prímluvné modlitby za celou církev. Proseb tęchto je 9 a kazdá sestává ze dvou

cástí ; prvá zpívá se v tónu feriální preface, druhá jako mešní orace. Uprostred obou cástí

jsou slova: »( i-enuls — Nlectamus genila — Leuate,« (V 8. prosbę za zidy se tato

slova vynechávají.)

e) Knęz odhaluje sv. kríz zpívaje 3krát vzdy o tón výše: »l;ece lignuni crucis, in

quo sulus nnuncli pependit.« S b o r odpoví: » henite aclorenuls«. (Gr. P., str. 82.) Potom

je uctívání sv. kríze: knęz pokleká 3krát pred krízem a líbá rány Spasitelovy. Pri tom

zpívá sbor Improperie: »Popele nlCils« (Gr. P., str. 83. — Recit. 33.). Sbor rozdęlí se na

2 cásti, z kazdé cásti sboru po 2 precentorech. Precentori zpívají strídavę versikule (a`),

k nimz sbory strídavę odpovídají: I. »Agios a Phcos,~, II. »San(-tus I)eus< (viz Gr. P.).

K tęmto Improperiím mozno ještę pridati antifonu: »Crnceni fuan<«, »Crn.r Jiclelis«. »Punfp

(inyau gloriosi luureatn ...« (Recit., str. 39.)

J ~ Prűvod s tęlem Pánę. Knęz nese ve slavném priivodu tęlo Pánę z vedlejšího ol-

táre na hlavní — cesta Pánę s krízem na horu Kalvarii. Sbor zpívá hymnus: » Vexilla

Regis«. (Gr. P. 85. — Rec. 41.)

g) Mše s darem predposvęceným (missa praesanctificatorum) u hlavního oltáre. Jest

to obrad podobný mši sv. Knęz okourí obę sv. hostie, které byl z vedlejšího oltáre pri-

nesl; následuje »I.auabo«, »Orate Jratres«; knęz zpívá »Pater nosler, a »Libera pak

pozdvihuje tęlo Pánę a je prijímá.

Pri této mši sv. műze sbor pokracovati v hymnu » 1'c.rilla r(,gis«, ustati však nutno

pred »Pater noste,, kdez treba zpívati odpovędi.

Lépe jest však mimo odpovędi na kruchtę mlceti. Zpęvy v reci materské jsou neprípustny.

h) Bozí hrob. (Recit. str. 45.)

Tretí sv. hostie prenese se po mši sv. slavnę do bozího hrobu. Kdyz knęz nesoucí

vel. Svátost obrátí se k iidu, pocne sbor responsorium : » Culiquverunt « neb » l ece quo

modo« (Rec. 46.) a pri prúvodu v nęm pokracuje. Kdyz v bozím hrobę byl knęz okouril

nejsv. Svátost, zpívá se:

~.. Ilt pase Jaclus es/ locns (jus

D. Nt in Sion habitaliu (jus. -- Orace. ».Inien.«

Po tęchto úkonech postní lidová píseń. Ve velikých kostelích je odpoledne: »Jlala-

tinum«, vecer poboznost u bozího hrobu. (Litanie k nejsv. jménu Jezíšovę.) Pred i po této

poboznosti zpívá se píseń k nejsv. Svátosti oltární.



BÍLÁ SOBOTA. (SABBATUM SANCTUM.)

Pripomíná pohreb Pánę a osvobození duší spravedlivých v predpeklí. Zároveń jest

svatvecerem Hodu bozího.

CÍRKEVNÍ OBRADY. (Recit 47.)

Záhy ráno pred konáním obradű se vystaví vel. Svátost v bozím hrobę.

1. Svęcení nového ohnę a kadidlových zrn.

Venku se zanítí kresadlem oheń, zapálí se hranicka dríví, v ní spálí se sv. Oleje,

zbylé z roku predešlého. Tam posvętí se téz 5 kadidlových zrn (5 ran ). K.). Orace se

pouze recitují.

2. Rozzetí svíce trojramenné.

Pruvod ubírá se od místa posvęceného ohnę kostelem ke hlavnímu oltári. U vchodu

rozzehne jáhen první svíci trojkrutce (trianglu) a zpívá : »I vinen Christi.« — 1k.: »1)eo

gl-atlas.« Uprostred kostela rozzehne druhou svíci, pred hlavním oltárem tretí, pri tom vzdy

o tón výš zpívá: »Lumen CluIsli«. — tj. »Ueu gralius«.

3. Svęcení velikonocní svíce — paschálu —jez znací Pána Jezíše.

Knęz neb jáhen zpívá chvalozpęv »I:.rsultel=. Pri tomto zpęvu vkládají se do svíce

zrna kadidlová v podobę kríze. Uprostred chvalozpęvu odpovídá sbor podobnę jako pri

feriální prefaci. Castęji je odpovęd Ainell.

4. Ctení dvanácti proroctví o sv. krtu.

Tato proroctví cté knęz neb lektor, muze je císti i reditel kuru. Na konci kazdého

proroctví zpívá knęz: »Oi-enuls«, jáhen: »hlectutnusgenua«, sbor: »LeU(!le«. Knęzpridá

leštę oraci, sbor odpoví Aniell. Po proroctví ctvrtém, osmém a jedenáctém zpívá sbor

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ