NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 27,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXIX. CYRILL 27



)tractus« (viz Recit. str. 47.x. Vkládá jej mezi proroctví a následující orací knęzskou. Po

dvanáctém proroctví vynechává se »Flectanuts genua« a »Levate«.

5. Svęcení vody krestní.

Pri prűvodu ke krtitelnici zpívá sbor tractus: Sicut cervtts clesiderctt (Recit. 49.).

Pri svęcení vody zpívá knęz zpűsobem feriální preface, sbor rovnęz v tónu feriálním odpo-

vídá. Pri svęcení vody jsou rűzné obrady: dęlení vody v podobę j (ctyr stran svętových),

ponorení paschalu do vody, primíšení sv. olejű a j.

6. Litanie ke Všem svatým. (Gr. P. str. 8E.)

Po svęcení vody krestní vrátí se knęz k hlavnímu oltári a polozí se na stupnę ol-

tární. Pri tom pocnou zpívati precentori litanie. Prednesou prosbu i odpovęd a sbor totéz

po nich opakuje. Celé litanie zpívají se tedy dvojmo. Pri slovech »peccatores« knęz odejde

do sakristie, by se pripravil ke mši sv. Úlohu precentorűv műze prevzíti i celebrant sám;

pak ovšem se nepolozí na stupnę, klekne pouze a zpívá nebo jen r e c i t u j e jednotlivé

invokace i s odpovędí a vše po nęm opakuje sbor (na pr. knęz nebo precentor : » Pec-

catores, Te rogamus audi nos«. Sb.: »Peccatores, te rogamus audi nos) az vcetnę do slov

»Chrisle c.rcatdi nose.

7. Missa cantata v barvę bílé.

Knęz prijde k oltári a zacne stupńové modlitby. Sbor vynechá »intrait« a zpívá

hned velikonocní »]írlrrc« jako dokoncení litanie ke Všem svatým. Jakmile knęz intonuje

»Gloriu«, rozezvucí se zvony na vęzi i u oltáre, na varhany pocne se hráti delší slav-

nostní praeludium, po nęm pokracuje sbor ve zpęvu »Et in terra ha.r« jiz za prúvodu

varhan. Pri »Kgric« se ještę nehraje, od » Glorirt« se hraje az do konce.

Orace a odpovędi jsou v tónu slavném.

Po epištole zpívá knęz trikráte, vzdy o tón výše, »Allchi'jct«, sbor opakuje po knęzi

téz :>kráte »Alleltija« a pridá verš: »Cnnfitemini Duntinnn a Tractus: »Lauelate« (Gr.

P. str. 88. Recit. 49.), »Credo, O f fertorium. rlgnus Dei« není!

Místo verše k »Ujfertoriu« se hraje pouze na varhany az k pocátku »1're/ace«.

Po sv. prijímání jsou zkrácené nešpory. Sbor pocne je antifonou »allelttj(t«, zpívá

zalm 116. Laúdate Dominum) a opakuje antifonu .11leltija« (trikráte). Hned potom zpívá

knęz antifonu k »3higni f icat«, sbor pokracuje, zazpívá »Magni jicaU a celou antifonu

(Vespere) zopakuje. (Gr. P. str. 90., Recit. 50.)

Následuje : »Doniinlls nobiscum«, »OraeP«, eDoutinu5 nUbiS('Unl« a »Ite« se dvęma

»cdleltija«. (Gr. P. 91.) V menších kostelích műze býti slouzena pouze tichá mše sv. Lid

zpívá mešní píseń, pri níz se od »Glorirt« hraje.

8. Vzkríšení.

Zpęváci jsou dole u bozího hrobu.

Knęz odebere se k bozímu hrobu, sejme s monstrance bílou roušku a r e c i t u j e

strídavę se sborem zalm 56. (Recit. str. 51.) Po zalmu z p í v á knęz Kyrie eleison

atd. (Rec. 52.), okourí vel. Svátost a stoje zpívá: »Vstalf jest této chvíle«. Následuje pritvod,

pri nęmz pokracuje lid v písni knęzem zapocaté.

Po prúvodu vrátí se knęz k hlavnímu oltári, ol~ourí velebnou Svátost a zpívá veršíky

(Recit. str. 54.), po orací intonuje »Te Deunt«. Po Te Deum intonuje predepsané ver-

šíky, k nimz sbor odpovídá (Recitativy), a »Regina coeji«, jez sbor dokoncí. (Recit. 55.)

Následují: Veršíky a responsoria, Orace, Tantum ergo, Genitori, Panem de coelo, pozehnání.

Ke konci velikonocní píseń lidová.

HOD BOZÍ VELIKONOCNÍ. (DOMINICA RESURRECTIONIS.)

Nejvętší svátel{ krestanský, pripomíná zmrtvýchvstání Pánę.

CÍRKEVNÍ OBRADY:

1. Prede mši sv. zpívá se: »Vidi culnant —allelttjct«. (Od této nedęle az do Hodu

bozího svatodušního inclusive.)

2. Missa cantata v rouše barvy bílé. (Promęnlivé cásti v »Grad. Parvum«.)

Gloria, Graduale s 2ma alleluja, veršem sekvence: » ~'ictimue paschali, Creda,

Ite« s 2ma »Allelti'ju (. (Vše v Gr. P. str. 92—97.) Toto velikonocní »IteY (Gr. P. 319.) a se-

kvence »,Vielinute paschalis zpívá se az do soboty pred bílou nedęlí (inclusive).

3, Zehnání pokrmű a umístęní sošky vzkríšeného Krista a paschálu na oltári.

PONDĘLÍ VELIKONOCNÍ. (FERIA SECUNDA.)

»Missa ctuttuta« jako na Hod bozí. (Promęnlivé cásti v »Graduale Parvum«.)

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ